Färgförändring Silver Molly...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AngieTheFrog
    • July 2020
    • 1

    Färgförändring Silver Molly...

    Hej!
    Jo det är så att jag är ny på det här med akvarier och akvariefiskar. Mitt akvarium startades i mitten på april, då med bland annat tre silver mollys (1 hane, 2 honor). Jag har märkt att framförallt hanen gulnat lite med tiden som gått men han är pigg och allert så inte tänkt så mycket på det. Idag (efter gårdagens städning) märkte jag dock att han blivit nästan guldig och svart längs med ytterkanten på stjärtfenan, även honorna är lite mörkare/svarta i ryggfenan men det mer "prickigt". Alla fiskar är extremt alerta och pigga samt produktionen av bebisar verkar inte heller vara nått problem ' Kollade i en djuraffär och han sa att han trodde inte det var nått fel, men vill kolla här också för säkerhetens skull om nån vet varför de ändrar färg samt om det är farligt.

    Tacksam för savar

    Med vänlig hälsning,
    Nybörjaren Angelica
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag får erkänna att jag vet noll och ingenting om mollies, men är det inte bara helt normal färgutveckling? Det finns otaliga arter av fisk som utvecklar färgen långsamt i takt med att de mognar. Hade det varit typ vita fläckar som verkar breda ut sig eller något annat - hade man ju kunnat misstänka att det var någon typ av svamp eller parasit men du beskriver ju färger så då är min spontana gissning att det helt enkelt är normal utveckling av färg Googla runt på bilder av arten och checka färger så kanske du kan se om du hittar liknande nyanser och/eller tecken på andra vuxna mollies av samma art och färg.

    Vid lek får ju de flesta fiskar avsevärt mycket tydligare färger och teckning och eftersom du har smått, så är det ju mycket möjligt att det helt enkelt är lekfärger?

    Kommentar

    Arbetssätt...