Hjälp mig rädda ett akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sasrosity
    • July 2019
    • 1

    Hjälp mig rädda ett akvarium!

    Hej!
    På mitt arbete har det för ca 1 år sedan köpts in ett akvarium - Jewel 240 liter med tillhörande pump och belysning. Efter inköp har det inte sköts på rätt sätt. Nästan inga växter, bara plast. Filtren inte rengjorda. Vattenbyten inte genomförda regelbundet. Och massor av fiskar. Det har resulterat i massvis med alger och det luktar fruktansvärt illa. Jag älskar akvarium och då detta försummats frågade jag chefen idag om jag får bli ansvarig för det och styra upp. Det fick jag! Men jag vet inte hur jag ska rädda det. Var ska jag börja? Vad behöver åtgärdas? De fiskar jag försökt googla mig fram till som finns i akvariet är:

    15 neontetror
    15 kardinaltetror
    3 svärdbärare
    1 ancistrus golden
    1 ancistrus (svartspräcklig)
    1 palettciklid
    3 vita guppys
    2 glas havskatt genomskinlig
    2 blå gurami
    2 bottensimmande, 5cm, prickspräckliga, snabba och smidiga (hittar dem inte på Google...)

    Idag har jag tagit ur och tvättat inredning, rengjort pumpen, slamsugit botten, bytt ca 30% av vattnet, tagit ut plastväxterna och köpt ”riktiga”.

    Tillsatte lite växtnäring och vattenberedning. Vad är nästa steg? Är det inte väldigt mycket fisk? Hur gör jag för att inte algerna ska komma tillbaka? Osv... tacksam för minsta tanke!




  • Solidus
    • July 2019
    • 13

    #2
    Hej

    Enligt mig är akvariet "överbelastat"

    Denna sidan kan du fylla i storleken på akvariet, vilken typ av pump också vidare
    (OBS ändra värdena till cm och liter istället för inc och gallon)



    Städa inte akvariet för bra, då finns det en risk att du tar bort alla nyttiga bakterier

    Kommentar

    Arbetssätt...