Skalar Zoopet bilderna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Skalar Zoopet bilderna?

    Komprimerar eller skalar Zoopet de bider man publicerar? Får inte alls samma kvalitet eller skärpa på bilderna i min projekttråd som det jag har på datorn? Kanske borde jag välja något annat format?
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om jag inte minns fel är det så, ja. Det brukar heller inte funka så bra att ladda upp flera bilder i en tråd samtidigt, om de är stora...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Skapade ett Flickr konto för att där publicera bilden för att illustrera skillnaderna jag ser på mina bilder när jag tittar på dem lokalt på datorn kontra på Zoopet.

      Nedan länk till bilden på Flickr:

      fish, aquarium, discus, akvarium, juwel, diskus, cichlidae, symphysodon, pigeonblood, mikrogeophagusramirezi, ciklider, juwel240


      Nedan samma bild publicerad på Zoopet:
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 129,6 KB
ID: 2165305

      (Vill påpeka att detta inte under några som helst omständigheter är kritik riktat mot Zoopet, har full respekt för teknikens begränsningar etc. Mitt syfte har snarare varit att identifiera om det är så att Zoopet skalar bilderna och om det finns något jag kan göra i samband med upplading för att få bästa möjliga kvalitet, tex genom val av filformat etc.)
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Den var inställd på att komprimera till 75% på jpg. Jag har nu ändrat till 85%. Kan du ladda upp igen och se om det blir bättre. Vi kan minska komprimeringen mer om det gör skillnad.

        Varför har man kompression? Det är för att bilder tar plats och det sparar plats. Men vi jobbar upp den till en kompromiss. Självklart vill vi ha bra bilder i forumet.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Förstår varför , toppen att du vill testa skruva upp. Lägger in samma bild igen nedan så får vi se hur det ser ut:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 3
Storlek: 178,2 KB
ID: 2165307
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #6
            Något bättre men fortfarande än bra bit ifrån original bilden, eller vad tycker du?

            fish, aquarium, discus, akvarium, juwel, diskus, cichlidae, symphysodon, pigeonblood, mikrogeophagusramirezi, ciklider, juwel240
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Kan du ladda upp den igen. Nu har jag ändrat till 95% som är det högsta jag kan sätta. Tänkte jämföra filstorlekar på dem också.

              Måste tillägga att det är ett grymt snyggt akvarium.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #8
                Väldigt tacksam över att du engagerar dig i detta Christian, de flesta hade nog svarat något i stil med att: "Det är tyvärr så vårt forum fungerar".

                Här kommer bilden igen:
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1586.jpg
Visningar: 2
Storlek: 333,1 KB
ID: 2165310

                Tack för kommentaren om karet, gillar det själv men eftersom det inte följer några normer eller mallar för hur ett kar borde inredas så känns det ibland som att jag är ganska ensam om att tycka så
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Väldigt tacksam över att du engagerar dig i detta Christian, de flesta hade nog svarat något i stil med att: "Det är tyvärr så vårt forum fungerar".

                  Här kommer bilden igen:
                  [ATTACH=CONFIG]73327[/ATTACH]

                  Tack för kommentaren om karet, gillar det själv men eftersom det inte följer några normer eller mallar för hur ett kar borde inredas så känns det ibland som att jag är ganska ensam om att tycka så
                  Men så är det absolut inte! Jag gillar det skarpt!
                  Toksnyggt!

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Sista bilden är helt klart bäst när det gäller kvaliteten på bilden när man öppnar båda och zoomar in så man ser de 6 diskusar och växlar mellan de 2 flikarna (Shift + TAB). Dock så blir där ingen skillnad om man högerklickar på bilderna och laddar ner dem trots att sista bilden blir ca 2,6 gångar större i filstorlek (130kb jämförd med 334kb).
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Men så är det absolut inte! Jag gillar det skarpt!
                      Toksnyggt!
                      Tack snälla, va glad jag blir!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #12
                        Ursprungligen postat av Webo
                        Sista bilden är helt klart bäst när det gäller kvaliteten på bilden när man öppnar båda och zoomar in så man ser de 6 diskusar och växlar mellan de 2 flikarna (Shift + TAB). Dock så blir där ingen skillnad om man högerklickar på bilderna och laddar ner dem trots att sista bilden blir ca 2,6 gångar större i filstorlek (130kb jämförd med 334kb).
                        Denna är dock fortfarande betydligt bättre:

                        fish, aquarium, discus, akvarium, juwel, diskus, cichlidae, symphysodon, pigeonblood, mikrogeophagusramirezi, ciklider, juwel240
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #13
                          Skulle du kunna tänka dig att spara bilden som en .png och ladda upp?
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Yes, fixar om en liten stund.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Tack för kommentaren om karet, gillar det själv men eftersom det inte följer några normer eller mallar för hur ett kar borde inredas så känns det ibland som att jag är ganska ensam om att tycka så
                              Ditt kar är verkligen ursnyggt, Tommy. Men hänger inte med i på vilket sätt karet inte följer några normer eller ramar? Ser ett kar med ett tydligt tema och ett skönt, lite djungelliknande stuk. Eftersom skapandet av en inredning är en kreativ process så finns det ju i alla snygga inredningar något ickelogiskt känslostyrt kreativt. Dvs. mera en magkänsla än en huvudtanke. Om det är det du menar med mall och normlös inredning fattar jag kanske....
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...