Vilka inställningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Vilka inställningar?

    Jag är ingen fotokunnig person..
    Jag har en Power Shot SX20 men sladd till en Canon Speedlite 430EX2

    Mitt växtkar är med MH belysning 10000 k rör.

    Jag har försökt att hitta en inställning som ger OK bilder men nu ger jag upp..

    Någon som kan ge mig ideer om hur jag ska tänka när jag ställer in kameran och blixt för detta otroligt viktiga uppdrag.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Ingen som vågar sig in i rattarnas/knapparnas stora mysterium?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Finns det någon manuell inställning på den kameran
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Finns det någon manuell inställning på den kameran
        Ja , en massa tider, bländare , ISO, jag fattar inte sambanden. Lite som en systemkamera fast utan möjlighet att byta objektiv och utan mekanisk zoom, den går bara att köra via knappar eller en ratt.

        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Det skulle glädja mig om någon vänlig själ kan tipsa mig
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vi hade ju ett fotomöte för rätt länge sedan i Zoopetväst och då skrev jag ner lite allmän text - här är en del av den

            Allt är beroende på hur mycket ljus som släpps in i kameran via slutaren är det förlite ljus så blir fotot mörkt – underxeponerat, är det för mycket ljus blirfotot för ljust - överexponerat

            Detta kan i huvudsak regleras med bländare resp. tid

            Bländare= storleken på öppningen som släpper in ljus
            Ju mindre bländare ju större öppning
            Ju högre bländare desto minde öppning
            Ett riktigt bra objektiv har mindre bländare t.ex. 1.8, uppåt brukar gränsen gå vidca. 32.
            Bländaren har också betydelse för skärpedjupet. Ju högre bländartal ju längre skärpedjup– dvs del av fotot som är skarpt. Fotona brukar inte heller bli riktigt bra på riktigt låga bländare.
            Vid fiskfotografering brukar jag använda en bländare som ligger mellan 9 och 13

            Tiden
            En annan sak som kan påverka ljusinsläppet är naturligtvis hur länge slutaren ståröppen. Ju längre tid den står öppen desto mer ljus kommer så klart in.
            Så genom att kombinera en lång tid med en stor bländaröppning kan man i principfotografera hur mörkt det än är.
            Det finns dock 2 nackdelar med att fotografera med en lång slutartid
            1/Om föremålet som man fotar rör sig så blir objektet suddigt. Men fotar man ett hus eller något annat dött föremål så spelar inte det så stor roll – men tyvärr rör sig ju fiskarna.
            2/det andra problemet är att man inte kan hålla kameran still – även om man tarstöd eller låser fast händerna med kameraremmen så är det omöjligt att hålla kameran helt still om tiderna är långa.
            Hur stilla man kan hålla beror lite på vilket objektiv man använder. Ett teleobjektiv är betydligt svårare att hålla helt stilla än vad det är att hålla ett vidvinkelobjektiv. Lite grovhugget brukar man säga att ett objektiv med bränvidden 250 mm skall man inte ha längre tid än 1/250 sek. ett 100 mm objektiv 1/100, ett 60 mm objektiv 1/60 etc.

            Sedan finns det ju också på moderna och lite dyrare objektiv en s.k. bildstabilisator– en sådan gör att man kan fota på lite längre tid utan att kameran rör sig. Dock så återstår ju problemet med att fiskarna rör sig eftersom det inte är en fiskstabilisator.

            Skakningsoskärpan kan man också kompensera med ett stativ och en del menar ju då att det är bara att ställa kameran på ett stativ så är det bara att fota fiskar – det stämmer vad det gäller att kameran i sig då inte rör sig men fiskarna rör sig ju fortfarande så vad gäller fiskfotografering så funkar det inte.

            ISO
            Det finns faktiskt ytterligare ett sätt att kompensera dåligt ljus än med dentraditionella bländaren och slutartiden – nämligen med ISO-talet.
            ISO-talet bestämmer hur känslig sensorn är för ljus och ju högre ISO-talet är desto kortare tid eller större bländare kan man fota med. Dock så har även detta en baksida och har man ett väldigt högt ISO-tal så blir fotot brusigare(kornigare) men ibland har nöden ingen lag. ISO-värdena brukar variera från ca.50 upp till flera tusen. Moderna kameror har blivit betydligt bättre vad gäller detta än de gamla. Förr fotade man bara med 100 eller 160 och man kunde absolut inte gå över 400. Dagens kameror är ofta betydligt tolerantare och man kan med bra resultat även fota med ett ISO-värde strax över 1000. Runt 200 är dock en normalinställning som man bör ha kameran inställd på.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 February 2014, 21:01.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Tackar ,jag ska gå igenom texten och prova hur det går, återkommer.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Hej,
                du ger lite för lite information för att det ska vara lätt att hjälpa dej... Varför blir dina foton inte bra? Vad för sorts foton vill du ta? Närbild på fisk eller hela akvariet? Snabba eller långsamma fiskar?

                Om du vill ta hela akvariet, prova utan blixt, kan bli rätt bra. Rummet ska vara mörkt, ställ kameran på något framför akvariet. Zooma ut, dvs kameran ska stå nära. ISO 800 för hög känslighet. Välj TV och ställ slutartid på 100 dvs 1/100 sekund så inte fiskarna får rörelseoskärpa. Har du snabbsimmare så ta ändå kortare tid. Knäpp av med självutlösare så får du inte skakningsoskärpa.

                Ofta ger foton utan blixt ett bättre resultat....

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av roffen2
                  Ofta ger foton utan blixt ett bättre resultat....
                  Det håller jag inte riktigt med om - oftast ger en blixt bättre fiskfoton. Men om akvariet är ljust och det är stora och inte snabbsimmande arter man skall fota så kan det funka att fota utan blixt.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Jag tycker all over bilderna blir ok, det är när jag vill komma nära och se sådant jag inte ser med blotta ögat som det blir svårt.
                    Det jag har svårast med är fiskar som simmar konstant..
                    Väldigt ofta att bilderna blir antingen gula eller överexponerade.
                    Jag ska leta reda på stativet..
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...