Bästa inställningarna vid fotografering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Bästa inställningarna vid fotografering?

    Jag undrar vad ni använder för inställningar när ni fotar akvarier och fiskar. Har själv en systemkamera men har inte kommit underfund med vilka inställningar man bör ha för bästa resultat. Är tyvärr ganska dålig på att ändra inställningarna manuellt utan brukar oftast fota med de förprogramerade inställningarna.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Hej,

    Det är ingen lätt fråga som går att svara på ett par rader.
    Först måste du nog lära dig din kamera, läs instruktionsboken och labba lite. (Alternativt om du redan kan din kamera (framgår inte), gå från autoläget)
    Sedan finns det jättebra hjälp att få med guider och informationssidor tex:



    Att fotografera fiskar är ganska komplicerat. Du har så mycket så går i mot dig. Allt från smutsigt glas, till reflexer, till dåligt ljus till att fiskarna aldrig står till. Och tyvärr måste man både ha en del extra tillbehör (blixt som man kan lägga på täckglaset tex) och bra koll på sin kamera för att få ett bra resultat. Och tålamod! Tror att kanske 1 bild av 100 är bilder jag varit nöjd med. Resten är bara att kassera.

    Men kamerorna har blivit bättre och bättre, och nu vet jag inte alls vilken systemare du har. Autoinställningen kanske duger gott för att bra resultat. Men nu ville du ju ha det bästa

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag fotar alltid manuellt och det är inte så himla krångligt - speciellt eftersom man ju i och med digitalkamerorna kan slösa med testfotandet.


      Vilken kamera använder du
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag fotar alltid utan blixt för jag tycker aldrig det blir bra med blixt.

        det finns tre saker du ska ha koll på

        bländaren
        slutartiden
        ISO-talet.

        ISO-talet:
        detta bestämmer hur ljuskänslig bilden ska vara. desto högre iso- desto mer ljuskänslig. du bör ligga på mellan 400-800 i iso-tal. över det riskerar och tenderar bilden bli grusig

        bländare:
        det är som en iris som bestämmer hur mycket ljus som släpps in. det finns en siffra som heter F-värde. desto lägre F-värde-desto mer öppen är bländaren. ska man fota kar så är det bra att ha den så öppen som möjligt. ( iaf nu i början när du testar) dvs ställ den på ett så lågt värde som möjligt.

        slutare:
        detta är själva "klicket". det är den som öppnar o stänger så bilden hamnar på fotot så att säga. desto snabbare slutartid desto skarpare bild får du på nått som rör sig. ska man tex ta kort på nån som springer så ska man ha så snabb slutartid som möjligt. för att "frysa ögonblicket"
        har du längre slutar tid blir saken som rör sig suddigare.
        men desto kortare slutartid desto mindre ljus hinner in till "bilden". därför får man laborera lite med hur snabb slutar tid du ska ha.

        det finns 4 bokstäver på inställingarna på kameran
        M
        A
        S
        P

        M= manuel
        med denna bestämmer du både slutartid och bländartal ( F-värde)

        A=aperture
        med denna så bestämmer du över F-värdet och slutar tiden är på automatiskt värde.

        S=shutterspeed
        med denna bestämmer du över slutartiden och F-värdet är automatisk

        P= vet inte faktiskt :P ( men skit samma)

        jag har alltid min på M

        dvs då ställer jag F-värdet så lågt som möjligt för att släppa in så mycket ljus som möjligt
        o sen leker jag med slutartiden med hjulet på kameran.
        det finns en mätare som ser ut så här ungefär: + ---l--- - . försök hamna i mitten för bästa återgivning men det kan va kul att leka åt en eller andra hållet med. desto mer på +sidan så blir bilden överexponerad o vice verca.


        det är som Stez säger. man får ta en jefla massa bilder o leka lite. 1 av 100 kanske blir bra.

        det finns massa bra "lektioner" på youtube om det här. hur de olika sakerna funkar

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          det finns 4 bokstäver på inställingarna på kameran
          M
          A
          S
          P
          Ser att du har en Nikon...(?) Om frågeställaren har en Canon så heter dom M, Av, Tv & P... ;-)
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ofan. trodde det var lika på alla :P

            o ja jag har nikon

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Ser att du har en Nikon...(?) Om frågeställaren har en Canon så heter dom M, Av, Tv & P... ;-)
              Helt rätt - just därför jag frågade limaan vilken kamera hon har.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja jag skulle gjort det med men glömde, sen såg jag att du hade frågat.

                men funktionen är väl samma? bara andra bokstäver? eller?

                Kommentar

                • fragster
                  • January 2013
                  • 50

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jag fotar alltid utan blixt för jag tycker aldrig det blir bra med blixt.

                  ...

                  P= vet inte faktiskt :P ( men skit samma)

                  jag har alltid min på M

                  ...
                  P är väl helautomatik, dvs kameran hittar på själv?
                  Blir ofta bra, men antagligen inte att rekommendera just för fiskfoto...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av fragster
                    P är väl helautomatik, dvs kameran hittar på själv?
                    Blir ofta bra, men antagligen inte att rekommendera just för fiskfoto...

                    googlade. nästan helautomatisk

                    "Mode P (Programmed Auto)The camera automatically adjusts aperture and shutter speed for optimal exposure, but the photographer can choose from different combinations of aperture and shutter speed that will produce the same exposure. This is known as flexible program."

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #11
                      Förlåt. Har den lite billigare kameran nämligen Olympus E-450. Att det blir en massa dåliga bilder innan man får någon bra är jag van vid när jag fotar en massa kattungar. De är väldigt sällan stilla och kan ha många olika uttryck. Vill ju att de ska se söta ut
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Ursprungligen postat av limaan
                        Förlåt. Har den lite billigare kameran nämligen Olympus E-450. Att det blir en massa dåliga bilder innan man får någon bra är jag van vid när jag fotar en massa kattungar. De är väldigt sällan stilla och kan ha många olika uttryck. Vill ju att de ska se söta ut
                        olympus ligger mig varmt om hjärtat! Synd att de verkar (eller har de redan?) lagt 4/3 systemkamerorna.

                        Vad det gäller fiskfoto (och nästan all foto) så är objektivet viktigare än huset. Husen är så bra i dag, överlag. Det är objektivet som gör kvalitetskillnaden.
                        Sedan vad det gäller fiskfoto så har de flesta en extern blixt, som man antigen sätta på ställning, eller lägga på täcklocket. Fotar man rakt på med blixt så försvinner färgerna på fiskarna. Bättre att låta blixten vara av då och låta lysrören (och kanske en ficklampa) göra lysjobbet uppefrån.

                        Mvh
                        Stefan
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av limaan
                          Förlåt. Har den lite billigare kameran nämligen Olympus E-450. Att det blir en massa dåliga bilder innan man får någon bra är jag van vid när jag fotar en massa kattungar. De är väldigt sällan stilla och kan ha många olika uttryck. Vill ju att de ska se söta ut
                          Hejsan Linda!

                          Jag tycker inte, att du behöver vara så supernoga med bilderna du vill lägga upp. Det är kul med bilder i trådarna tycker jag i alla fall - sen om skärpan eller annan inställning inte är så där "precisinställd" spelar mindre roll, om det nu inte gäller fototävlingen förstås.
                          Ibland fotar man vad som "händer just vid tillfället", å då får det bli som det blir.
                          Så bilder i din tråd ser jag fram emot.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stew
                            Fotar man rakt på med blixt så försvinner färgerna på fiskarna. Bättre att låta blixten vara av då och låta lysrören (och kanske en ficklampa) göra lysjobbet uppefrån.Mvh
                            Stefan
                            Nja jag håller inte riktigt med - visst bleks lite av färgerna om man har blixt framifrån men faktiskt inte så farligt tycker jag. I alla fall inte om man har jättehöga anspråk på att få proffskvalité på fotona - kolla t.ex. det senaste av mina foton som hamnade i artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1688
                            Av rent praktiska skäl (finns ofta ingen annan möjlighet på mässor etc. där jag fotar mest) så tar jag de flesta av mina foton med blixten på kameran.
                            Dock lite beroende av objektiv och fiskstorlek (om man hamnar med kameran långt från glaset) så blir det dock en del reflexer i rutan - så visst jag håller med. Det är bättre om man kan ha blixten ovanför akvariet än på kameran.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Hejsan Linda!

                              Jag tycker inte, att du behöver vara så supernoga med bilderna du vill lägga upp. Det är kul med bilder i trådarna tycker jag i alla fall - sen om skärpan eller annan inställning inte är så där "precisinställd" spelar mindre roll, om det nu inte gäller fototävlingen förstås.
                              Ibland fotar man vad som "händer just vid tillfället", å då får det bli som det blir.
                              Så bilder i din tråd ser jag fram emot.

                              //Inger
                              Kan bara till fullo instämma
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...