Stulna foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #46
    Problemet är väl inte huruvida lagen är på rätt sida eller inte, det är att polisen inte har tid att ta sig an ärenden som det här.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Gäst

      #47
      missförstå mig rätt. Jag tycker inte det är okej ta andras grejer på internet. jag är inte upprörd över något, speciellt inte detta. jag bara undrar över eran upprördhet. det är ju ändå internet vi snackar om och det verkar vara ganska omöjligt att få igenom något så därför undrar jag vad detta ger er, förutom irritation.

      jag skriver inte för att jävlas med er, snälla tro inte det. Då jag uppfattar Kjell som en av de vise männen på detta forum så blir man lite överraskad över kommentaren om min fotografiska förmåga lr brist på den, men även vise män blir arga. Jag ber om ursäkt om jag tillfört mer irritation till den ni redan har, inte min mening alls.

      hoppas det ordnar sig för er med allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av Bumpe
        missförstå mig rätt. Jag tycker inte det är okej ta andras grejer på internet. jag är inte upprörd över något, speciellt inte detta. jag bara undrar över eran upprördhet. det är ju ändå internet vi snackar om och det verkar vara ganska omöjligt att få igenom något så därför undrar jag vad detta ger er, förutom irritation.

        jag skriver inte för att jävlas med er, snälla tro inte det. Då jag uppfattar Kjell som en av de vise männen på detta forum så blir man lite överraskad över kommentaren om min fotografiska förmåga lr brist på den, men även vise män blir arga. Jag ber om ursäkt om jag tillfört mer irritation till den ni redan har, inte min mening alls.

        hoppas det ordnar sig för er med allt.
        Min kommentar var avsedd som ett skämt - därav smilyen på slutet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av KristianE
          Om dom tagit bilderna från en server i Sverige så borde väl svensk lag gälla, dom har ju varit "här" och snott dom .
          Tråkigt att det händer, men problemet med att läggs ut en bild på nätet utan vattenstämpel eller liknande är ju att den kommer att ses som allmän egendom oavsett vad lagen säger.
          det finns en copyrightlogga på varje foto - men det är ju lätt att redigera bort om den inte ligger rätt över fisken (och inte ens då är det egentligen så svårt)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Ursprungligen postat av Ferengi
            Copyright lagar och upphovsrätt är glasklart även globalt.
            Vill man använda andras bilder krävs ett avtal mellan parterna.
            Korrekt - men lika fullt så är det nästan omöjligt att få juridiskt rätt ju längre bort tjuven bor
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              #51
              Ursprungligen postat av Bumpe
              missförstå mig rätt. Jag tycker inte det är okej ta andras grejer på internet. jag är inte upprörd över något, speciellt inte detta. jag bara undrar över eran upprördhet. det är ju ändå internet vi snackar om och det verkar vara ganska omöjligt att få igenom något så därför undrar jag vad detta ger er, förutom irritation.

              jag skriver inte för att jävlas med er, snälla tro inte det. Då jag uppfattar Kjell som en av de vise männen på detta forum så blir man lite överraskad över kommentaren om min fotografiska förmåga lr brist på den, men även vise män blir arga. Jag ber om ursäkt om jag tillfört mer irritation till den ni redan har, inte min mening alls.

              hoppas det ordnar sig för er med allt.
              Nu är jag inte drabbad, men blir upprörd ändå.
              Anledningen till att jag blir upprörd är just det faktum att snubben märker bilderna med sin logga, som att det vore hans verk.
              Inte heller tror jag att han kan "åka dit" på något vis för detta, enda som kan hända och jag hoppas på är att hans lilla sida med 42 000 "likes" tas bort, då han strider mot upphovsrättslagen bland annat.

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #52
                Jag anmälde till fb på länken jag gav. De har plockat bort bilden på slöjstjärten jag bad om och svarade mig Nu ska jag bara anmäla de andra bilderna han lagt in.

                Kommentar

                • elektronikfreak
                  • February 2013
                  • 55

                  #53
                  Det bästa man kan göra för att förhindra bildtjuvar är att lägga in...

                  Copyright © 2013 ditt namn

                  ...på bilden!


                  Elektronikfreak
                  Elektronikfreaks fotoalbum
                  Videofotografen
                  Stoned Records

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #54
                    Ursprungligen postat av elektronikfreak
                    Det bästa man kan göra för att förhindra bildtjuvar är att lägga in...

                    Copyright © 2013 ditt namn

                    ...på bilden!


                    Det tar under 2 minuter att att sudda ut det där i photoshop. Det går med diverse elektroniska vattenstämplar att spåra sina bilder men vad skall hända sedan? Polisanmälan sedan skall svensk polis få den turkiska polisen att ta ner bilderna eller stänga ned hemsida och sedan skall det till domstol. Tyvärr rätt långsökt.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #55
                      Något hjälper det väl att stämpla sina bilder. De som tror att bilder på nätet är allmän egendom får ju i a f en signal om att det åtminstone inte gäller just den bilden. Och annars så är det ju ett visst besvär att sudda ut sånt där så då kanske den potentiella tjuven väljer en annan bild i stället. Fast juridiskt betyder det absolut ingenting, det är samma regler oavsett om det står nåt på bilden eller inte.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • elektronikfreak
                        • February 2013
                        • 55

                        #56
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Det tar under 2 minuter att att sudda ut det där i photoshop. Det går med diverse elektroniska vattenstämplar att spåra sina bilder men vad skall hända sedan? Polisanmälan sedan skall svensk polis få den turkiska polisen att ta ner bilderna eller stänga ned hemsida och sedan skall det till domstol. Tyvärr rätt långsökt.
                        Självklart kan man "radera" texten i ett bildbehandlingsprogram, dock inte bara plocka bort den rakt av förutsatt att man lagt ut den i JPG-format. Jag har dock upplyst den presumtiva tjuven om att bilden har en ägare. Eftersom större delen av nätet loggas dagligen så finns det mao backuper som man kan använda i en kommande rättegång som styrker vem som är den som lagt ut bilden först. Dessutom lägger jag ex aldrig ut originalbilden (i originalstorlek) på nätet utan jag drar ner alla bilderna i pixelstorlek vilket även det skulle kunna styrka att det just är jag som har originalbilden.

                        För övrigt har jag inget emot att folk använder mina bilder fritt på nätet bara de lägger ut en länk till källan. Även om de inte gör det så är det för mitt eget ego en kick som bevisar att bilden var så bra så att den var "värd" för andra användare att använda på nätet. Ett bevis på att det var en bra bild.

                        Som sagt, självklart går det att plocka bort copyright-texten på två minuter som jag lägger in på bilderna. Frågan är väl snarare om någon tjuv ägnar 200 minuter till att plocka bort texten på 100 bilder?

                        Ska kanske tillägga att jag är amatörfotograf o får ingen inkomst via mina bilder eller videofilmer.
                        Elektronikfreak
                        Elektronikfreaks fotoalbum
                        Videofotografen
                        Stoned Records

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          #57
                          Ursprungligen postat av elektronikfreak
                          Självklart kan man "radera" texten i ett bildbehandlingsprogram, dock inte bara plocka bort den rakt av förutsatt att man lagt ut den i JPG-format. Jag har dock upplyst den presumtiva tjuven om att bilden har en ägare. Eftersom större delen av nätet loggas dagligen så finns det mao backuper som man kan använda i en kommande rättegång som styrker vem som är den som lagt ut bilden först. Dessutom lägger jag ex aldrig ut originalbilden (i originalstorlek) på nätet utan jag drar ner alla bilderna i pixelstorlek vilket även det skulle kunna styrka att det just är jag som har originalbilden.

                          För övrigt har jag inget emot att folk använder mina bilder fritt på nätet bara de lägger ut en länk till källan. Även om de inte gör det så är det för mitt eget ego en kick som bevisar att bilden var så bra så att den var "värd" för andra användare att använda på nätet. Ett bevis på att det var en bra bild.

                          Som sagt, självklart går det att plocka bort copyright-texten på två minuter som jag lägger in på bilderna. Frågan är väl snarare om någon tjuv ägnar 200 minuter till att plocka bort texten på 100 bilder?

                          Ska kanske tillägga att jag är amatörfotograf o får ingen inkomst via mina bilder eller videofilmer.
                          Hemsidan som togs upp i föregående poster drar dit en egen stämpel på fotona så uppenbarligen är det någon som tycker det är lönt att sitta och jobba med det.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • elektronikfreak
                            • February 2013
                            • 55

                            #58
                            Ursprungligen postat av lillfrasse
                            Hemsidan som togs upp i föregående poster drar dit en egen stämpel på fotona så uppenbarligen är det någon som tycker det är lönt att sitta och jobba med det.
                            Det låter ju extremt överambitiöst. Då får väl den rättmätiga upphovsmannen känna sig rejält stolt, med tanke att det säkerligen finns 1 miljard bilder ute på det offentliga internet. Låg bilderna på Facebook? Med tanke på det SVT program Uppdrag Granskning som gick igår som bl a handlade om Facebook vs H&M (Hennes & Mauritz) så är nog läget nämligen kört. Btw, vet ni om den som stulit bilderna är svensk?
                            Elektronikfreak
                            Elektronikfreaks fotoalbum
                            Videofotografen
                            Stoned Records

                            Kommentar

                            Arbetssätt...