Nikon 85mm Macro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Nikon 85mm Macro

    Fick idag min nya leksak - ett nytt macroobjektiv.
    Inte för att jag har ett sådant tidigare - har redan ett 50 mm, ett 60mm och ett 105 mm. Men 105 mm är jag ju inte alls nöjd med utan det har till 99% varit mitt 60 mm som jag har kört med vid fiskfotografering.
    Jag har väl egentligen hela tiden varit nöjd med mitt 60 mm, men ibland har det inte funkat så bra för lite mindre fiskar så när nu Nikon har lanserat ett 85 mm så kunde jag inte motstå frestelsen utan slog till.

    Gjorde därför ett snabbtest och blev riktigt nöjd - visst det tar lite tid att vänja sig vid detta nya format (klippte nu av lite fenor pga ovanan) men det kommer nog att bli bra så småningom.

    Lägger in 3 foton nedan - (fast jag måste nog göra rent rutan i regnbågsakvariet - DET problemet löste inte objektivet)
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Oj, vilka kanonbilder.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ser bra ut, Kjell!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Riktigt fina bilder

        jag med skulle vilja ha en funktion som automatiskt tog bort skit på rutan
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Kanon fina bilder detta blir nog bra

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Nikon 85mm Macro

            Snyggt! Med ett sådant objektiv blir jag säkert också en mästerlig fotograf. Viiiiiisst?

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • pereli

              • March 2005
              • 269

              #7
              Nikon 85mm Macro

              Vilket kamerahus har du? Har själv 105:an på en D90. Känns ibland som man hamnar lite långt från motivet.
              Min fotoblogg

              http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av pereli
                Vilket kamerahus har du? Har själv 105:an på en D90. Känns ibland som man hamnar lite långt från motivet.
                Jag har en D7000, men har tidigare haft en D200 och innan dess D90 och innan dess....
                Men om det känns som man hamnar "långt ifrån" objektivet har väl inte så mycket med kamerahuset att göra utan snarare på objektivet. Och som jag sagt tidigare så tycker jag att 105 mm objektivet är rätt kasst till fiskfotografering.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • pereli

                  • March 2005
                  • 269

                  #9
                  Nikon 85mm Macro

                  Om jag inte är ute och cyklar så skiljer det lite på ett beroende vilken typ av sensor man har i kamerahuset. Så förstoringsgraden skiljer lite mellan en D90 och en fullformatshus typ D600.
                  Min fotoblogg

                  http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av pereli
                    Om jag inte är ute och cyklar så skiljer det lite på ett beroende vilken typ av sensor man har i kamerahuset. Så förstoringsgraden skiljer lite mellan en D90 och en fullformatshus typ D600.
                    Jo men fullformatskameror är det väl inte så många som har (jag har i alal fall aldrig haft någon) - de är ju så förbaskat dyra och kamerahus brukar ju vara "kortlivade" medan objektiven lever väldigt länge.

                    Men OM man har en fullformatare - då funkar säkert ett 105 macro betydligt bättre än vad det gör till våra kameror.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • pereli

                      • March 2005
                      • 269

                      #11
                      Nikon 85mm Macro

                      Jo dom kostar en del. Anledningen att jag köpte 105:an var att den hade vibrationsreducering, som inte är så vanlig på macroobjektiv. Lite hjälp för darriga händer :-) när man inte har stativet på plats.
                      Min fotoblogg

                      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av pereli
                        Jo dom kostar en del. Anledningen att jag köpte 105:an var att den hade vibrationsreducering, som inte är så vanlig på macroobjektiv. Lite hjälp för darriga händer :-) när man inte har stativet på plats.
                        Fast som sagt - fotar man med blixt har man väl ändå inte så mycket nytta av den. Fotona ovan tog jag utan att vibrationsreduceringen var på. På mitt 60 mm macro finns ingen vibrationsreducering och den funkar jäkligt bra till fiskfotografering, medan mitt 105 med vibrationsreducering är "kass".

                        Men man fotar blommor och sånt i dagsljus så är det säkert bra med vibrationsreducering.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • pereli

                          • March 2005
                          • 269

                          #13
                          Nikon 85mm Macro

                          Stämmer, med blixt har det ingen större effekt. Använder dock mitt även till porträtt och utomhus fotografering utan blixt.
                          Min fotoblogg

                          http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • pereli

                            • March 2005
                            • 269

                            #14
                            Nikon 85mm Macro

                            Kollade lite på 85:an och ser att man kunde ha spart en del pengar om Nikon släppt den lite tidigare. Den hade fungerat bra även för mina behov.
                            Min fotoblogg

                            http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                            Kommentar

                            • Jojje_
                              • January 2013
                              • 335

                              #15
                              Väcker denna tråd då jag söker efter ett macroobjektiv till min Nikon D80 som jag haft otroligt länge, sedan den började säljas faktiskt.
                              Vilket objektiv (även beggat) skulle ni rekommendera till min kamera för fiskfotografering?
                              Uppskattar alla tips =)
                              Fluval Edge 46L
                              Projekt - Ciklidhörna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...