Extern blixt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Ursprungligen postat av ansjo
    Definitivt. Jag använder inte den interna blixten alls, bara en massa foton att kasta i papperskorgen då...
    Lite underligt ändå - visst som jag skrev blir det mycket mer reflexer, men mycket blir också rätt OK. Fast det klart - man måste stå precis intill glaset och ha ett macro på för attd et alls skall funka med den interna blixten.


    Men oavsett vilket - fördelen med digitalkamreorna är ju att det inte kostar något att testa- Lite annorluna mot förr då man lämnade in filmerna för framkallning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #32
      Jag använde den interna blixten innan jag fick en extern och då fick jag komma riktigt nära rutan och/eller så fick jag besäkra bilden får att få bort reflexen, iallafall det som gick.

      Får jag passa på att fråga när vi ändå pratar blixt - så har jag fått vissa kommentarer på en annan "fisksida" i deras fototävling (skickade in för skojs skull) att jag har för mycket rakt-på ljus och som jag tolkar det så är det att blixten kommer rakt framifrån? Hur gör jag enklast för att få bort detta, är det att vinkla upp huvudet - blixten alltså eller är det enda sättet att se till att det kommer uppefrån?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #33
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag använde den interna blixten innan jag fick en extern och då fick jag komma riktigt nära rutan och/eller så fick jag besäkra bilden får att få bort reflexen, iallafall det som gick.

        Får jag passa på att fråga när vi ändå pratar blixt - så har jag fått vissa kommentarer på en annan "fisksida" i deras fototävling (skickade in för skojs skull) att jag har för mycket rakt-på ljus och som jag tolkar det så är det att blixten kommer rakt framifrån? Hur gör jag enklast för att få bort detta, är det att vinkla upp huvudet - blixten alltså eller är det enda sättet att se till att det kommer uppefrån?
        Enda säkra sättet är att blixten ligger på täckglaset om man har sådana. Visst lätter det upp en del om man vrider blixten rätt upp i taket (blixtljset räcker ändå om det är en hyfsad blixt) men helt optimalt blir det inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #34
          Ok, jag har en Canon Speedlite 430 EX II så det borde räcka om jag vinklar upp den eller åt sidan, jag får testa mig fram helt enkelt
          men sen å andra sidan har jag inte kunskapen att se att det är mycket raktpåblixt....
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #35
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Ok, jag har en Canon Speedlite 430 EX II så det borde räcka om jag vinklar upp den eller åt sidan, jag får testa mig fram helt enkelt
            men sen å andra sidan har jag inte kunskapen att se att det är mycket raktpåblixt....
            Nej men det är som sagt bara att rikta blixten rakt uppåt när man fotar och blixten sitter på kameran. Det blir aldrig fel så man behöver inte välja.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #36
              Tack för svaren, Kjell!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #37
                Gullefjun, hur gick det igår? Fick du tagit några bilder med blixt?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #38
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Gullefjun, hur gick det igår? Fick du tagit några bilder med blixt?
                  Jag hann inte igår kväll, så dom här har jag tagit nu.

                  På bilden med tetran är kameran inställd på auto med blixt - blev precis som med gamla kameran, gulaktig och ful!
                  På skalaren är kameran inställd på P (programautomatik) med blixt) å jag fattar ingenting.

                  Med den här kameran har jag hela tiden fotat med "blixt av".
                  Det är bara, att inse sin begränsning när det gäller fototeknik - men skam den som ger sig.
                  Jag ska läsa på det här med vitbalans, som Kjell nämde.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #39
                    Men färgerna stämmer väl rätt bra på tetran. Däremot tycker jag att det är ett kraftigt blåstsick t i skalarfotot
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Men färgerna stämmer väl rätt bra på tetran. Däremot tycker jag att det är ett kraftigt blåstsick t i skalarfotot
                      Här ser du skillnaden bättre.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Här ser du skillnaden bättre.
                        Det till höger har ett blåstick, det till vänster ett svagt gulstick.

                        Kolla som sagt med vitbalansen - annars är det också rätt lätt att justera detta i photoshop.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...