fotoredigering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • shengpa
    svarade
    kan rekomendera Photoshop CC och Elements , GIMP , Lightroom. Många som jobbar med bildbehandling förespråkar ritplatta. Jag har en XP-Pen Deco Pro Android Drawing Tablet , helnöjd, XP-Pen är generellt bra tror jag. Rekomenderar dem.

    Lämna en kommentar:


  • cobra
    svarade
    Wiew NX gör underverk med NEF filer.

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    13/ Storlek på foton
    Man kan lägga in hur stora foton som helst i forumet, men för att forumet skall vara lättöverskådligt så tillåter vi enbart foton som är maximalt 400 x 400 pixlar.
    Var precis det ja skrev

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Apropå storleken spelar det egentligen någon roll? När man bifogar en fil så är den ju nerkapad och klickbar ändå.. Jag har laddat upp ett par stycken som jag inte ändrat storleken på men tänkte att det spelar nog ingen roll eftersom inget klagar när man laddar upp..kanske borde sluta med det

    Tack för kurstipset, det behövs absolut något sådant, kan ju inte ens få till skarpa bilder Fast igår letade jag fram tripoden får se om det underlättar

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Ursprungligen postat av danne0301
    Aja nu kör jag i alla fall med plugin till CS3, Adobe camera raw.

    Kan ju lika väl fortsätta fråga saker här istället vad gäller redigeringen, känner att jag nog behöver tid att sätta mig med en tutorial någon gång
    En simpel fråga dock, vilket format är vanligast att man använder sig av när det med största sannolikhet ska laddas upp och delas med av (typ på det här forumet)?
    jpg är inte ultimat om jag kommer ihåg rätt?
    När du är redo så hittar du mycket information på denna sidan. Grundkursen är gratis och mycket informativ.
    Lär dig jobbets program i egen takt vid ditt skrivbord. Bli medlem nu för tillgång till 700 kuser online.

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85
    När det gäller bildkvalité till en mb storlek som lämpar sig för webben skulle jag nog säga Jpg använder själv alltid det för webben men minska bildens strlk o spara den i maximal kvalité så hellre en bild som är 800*600 pixlar med quality insäld på 100% än en bild som är 1024*768 pixlar men kanske bara har 80% på quality.

    Om du ska posta här på zoopet så spelar detta ingen roll för ja tror ja läste nånstans att bilderna ska vara max 400pixlar o då kan du ju ha bästa möjliga bildkvalité.

    Mvh: Danne
    13/ Storlek på foton
    Man kan lägga in hur stora foton som helst i forumet, men för att forumet skall vara lättöverskådligt så tillåter vi enbart foton som är maximalt 400 x 400 pixlar.

    Lämna en kommentar:


  • Strikah
    svarade
    Skaffa adobe Lightroom, otroligt mycket lättare och smidigare program än camera raw pluginet till ps.

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    När det gäller bildkvalité till en mb storlek som lämpar sig för webben skulle jag nog säga Jpg använder själv alltid det för webben men minska bildens strlk o spara den i maximal kvalité så hellre en bild som är 800*600 pixlar med quality insäld på 100% än en bild som är 1024*768 pixlar men kanske bara har 80% på quality.

    Om du ska posta här på zoopet så spelar detta ingen roll för ja tror ja läste nånstans att bilderna ska vara max 400pixlar o då kan du ju ha bästa möjliga bildkvalité.

    Mvh: Danne
    Senast redigerad av Danne_85; 17 January 2010, 20:26.

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Aja nu kör jag i alla fall med plugin till CS3, Adobe camera raw.

    Kan ju lika väl fortsätta fråga saker här istället vad gäller redigeringen, känner att jag nog behöver tid att sätta mig med en tutorial någon gång
    En simpel fråga dock, vilket format är vanligast att man använder sig av när det med största sannolikhet ska laddas upp och delas med av (typ på det här forumet)?
    jpg är inte ultimat om jag kommer ihåg rätt?

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Nikons program har inte heller så mkt att komma med när det gäller raw framkallning i jämförelse med adobes så ansträng dig inte så hårt för att hitta skivan du

    Capture NX är väll iofs rätt okej men jävulskt trögjobbat

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Alltså, för att jag nu för tiden är mer intresserad, inspirerad av alla fina bilder på akvaristvärlden. Kameran har vi haft typ 2år, och för 2 år sedan brydde jag mig inte om mjukvaran eller manualen.

    Glasklart?

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Ursprungligen postat av danne0301
    Jo det är möjligt men vi har alltid varit mest 'knäppa, skicka till datorn, ladda upp'. Bryr mig sällan om mjukvara om det inte är väsentliga drivrutiner
    Och varför då bry sig om att fotografera i RAW ?

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Jo det är möjligt men vi har alltid varit mest 'knäppa, skicka till datorn, ladda upp'. Bryr mig sällan om mjukvara om det inte är väsentliga drivrutiner

    Lämna en kommentar:


  • Guy Palm
    svarade
    Fick du inte med Nikons egna program när du köpte kameran ? Det hanterar RAW filer.

    Lämna en kommentar:


  • danne0301
    svarade
    Tack google jag hittade en plugin och hur man uppdaterar manuellt nu funkar det

    Jag kanske återkommer till den andra tråden för vi hittar inte manualen till kameran däremot

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...