fotoredigering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    fotoredigering

    Har äntligen börjat få ordning på mitt rotnersmutsade kar och ville börja mecka med bilder efter att ha fått några tips i en annan tråd.

    Jag sparar på kameran i RAW format, men vad för mjukvara hanterar det??
    Har PS CS3 och det klagar inte ens windows photo viewer kan öppna bilderna. Har en Nikon D60 och det kanske är Nikons version av RAW som kallas NEF?

    Förslag?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    #2
    har du uppdaterat din cs3:a till senaste version som så den stödjer kameran?
    Det spelar ingen roll om det står Raw eller Nef efter bildnamnet.

    Använder själv photoshop till fotoredigering men cs4:an och till en viss del även Lightroom.
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      njae det är en nerladdad version av cs så jag kommer inte åt uppdateringar :s
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Tack google jag hittade en plugin och hur man uppdaterar manuellt nu funkar det

        Jag kanske återkommer till den andra tråden för vi hittar inte manualen till kameran däremot
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Fick du inte med Nikons egna program när du köpte kameran ? Det hanterar RAW filer.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Jo det är möjligt men vi har alltid varit mest 'knäppa, skicka till datorn, ladda upp'. Bryr mig sällan om mjukvara om det inte är väsentliga drivrutiner
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av danne0301
              Jo det är möjligt men vi har alltid varit mest 'knäppa, skicka till datorn, ladda upp'. Bryr mig sällan om mjukvara om det inte är väsentliga drivrutiner
              Och varför då bry sig om att fotografera i RAW ?
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Alltså, för att jag nu för tiden är mer intresserad, inspirerad av alla fina bilder på akvaristvärlden. Kameran har vi haft typ 2år, och för 2 år sedan brydde jag mig inte om mjukvaran eller manualen.

                Glasklart?
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Danne_85
                  • September 2009
                  • 667

                  #9
                  Nikons program har inte heller så mkt att komma med när det gäller raw framkallning i jämförelse med adobes så ansträng dig inte så hårt för att hitta skivan du

                  Capture NX är väll iofs rätt okej men jävulskt trögjobbat
                  Mvh: Danne

                  Foton:
                  http://www.blackroomphotos.com

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Aja nu kör jag i alla fall med plugin till CS3, Adobe camera raw.

                    Kan ju lika väl fortsätta fråga saker här istället vad gäller redigeringen, känner att jag nog behöver tid att sätta mig med en tutorial någon gång
                    En simpel fråga dock, vilket format är vanligast att man använder sig av när det med största sannolikhet ska laddas upp och delas med av (typ på det här forumet)?
                    jpg är inte ultimat om jag kommer ihåg rätt?
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Danne_85
                      • September 2009
                      • 667

                      #11
                      När det gäller bildkvalité till en mb storlek som lämpar sig för webben skulle jag nog säga Jpg använder själv alltid det för webben men minska bildens strlk o spara den i maximal kvalité så hellre en bild som är 800*600 pixlar med quality insäld på 100% än en bild som är 1024*768 pixlar men kanske bara har 80% på quality.

                      Om du ska posta här på zoopet så spelar detta ingen roll för ja tror ja läste nånstans att bilderna ska vara max 400pixlar o då kan du ju ha bästa möjliga bildkvalité.

                      Mvh: Danne
                      Senast redigerad av Danne_85; 17 January 2010, 21:26.
                      Mvh: Danne

                      Foton:
                      http://www.blackroomphotos.com

                      Kommentar

                      • Strikah
                        • November 2009
                        • 158

                        #12
                        Skaffa adobe Lightroom, otroligt mycket lättare och smidigare program än camera raw pluginet till ps.
                        45l Tomt - 54l JD uppväxt - 175l Guppy - 310l SA & 375l CA

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danne_85
                          När det gäller bildkvalité till en mb storlek som lämpar sig för webben skulle jag nog säga Jpg använder själv alltid det för webben men minska bildens strlk o spara den i maximal kvalité så hellre en bild som är 800*600 pixlar med quality insäld på 100% än en bild som är 1024*768 pixlar men kanske bara har 80% på quality.

                          Om du ska posta här på zoopet så spelar detta ingen roll för ja tror ja läste nånstans att bilderna ska vara max 400pixlar o då kan du ju ha bästa möjliga bildkvalité.

                          Mvh: Danne
                          13/ Storlek på foton
                          Man kan lägga in hur stora foton som helst i forumet, men för att forumet skall vara lättöverskådligt så tillåter vi enbart foton som är maximalt 400 x 400 pixlar.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ursprungligen postat av danne0301
                            Aja nu kör jag i alla fall med plugin till CS3, Adobe camera raw.

                            Kan ju lika väl fortsätta fråga saker här istället vad gäller redigeringen, känner att jag nog behöver tid att sätta mig med en tutorial någon gång
                            En simpel fråga dock, vilket format är vanligast att man använder sig av när det med största sannolikhet ska laddas upp och delas med av (typ på det här forumet)?
                            jpg är inte ultimat om jag kommer ihåg rätt?
                            När du är redo så hittar du mycket information på denna sidan. Grundkursen är gratis och mycket informativ.
                            Lär dig jobbets program i egen takt vid ditt skrivbord. Bli medlem nu för tillgång till 700 kuser online.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              Apropå storleken spelar det egentligen någon roll? När man bifogar en fil så är den ju nerkapad och klickbar ändå.. Jag har laddat upp ett par stycken som jag inte ändrat storleken på men tänkte att det spelar nog ingen roll eftersom inget klagar när man laddar upp..kanske borde sluta med det

                              Tack för kurstipset, det behövs absolut något sådant, kan ju inte ens få till skarpa bilder Fast igår letade jag fram tripoden får se om det underlättar
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...