Svenska Dendrobatidsällskapet 2009

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Svenska Dendrobatidsällskapet 2009

    Sveriges främsta grodförening, "Svenska Dendrobatidsällskapet" (SDS) har vaknat till liv igen efter några år med låg aktivitet. Med förnyad energi har vi satt ihop ett nytt nummer av medlemstidningen som kommer att skickas ut till alla medlemmar inom ett par veckor. Vi har även tagit över ägandet och driften av grodforumet på http://www.pilgift.se

    Om föreningen:
    Svenska Dendrobatidsällskapet är en ideell förening som startade 1988 och har som mål att främja den svenska pilgiftsgrodhobbyn. Föreningen har fyra huvudverksamheter. Dessa är: Webbplatsen, en tidskrift med 2 nummer per år, ett årligt stormöte och en årlig resa. Du blir medlem genom att sätta in 150:- på PG: 417 32 09 - 0. Ange namn, adress, telefonnummer, epost och eventuellt användarnamn i vårt forum. Om informationen inte ryms kan den epostas till styrelsen på styrelse@pilgift.se.


    Hälsningar

    Styrelsen för Svenska Dendrobatidsällskapet genom Peter N.
    Bifogade filer
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kul med "nya" föreningar och forum
    Man blev ju änna lite sugen på att skaffa lite pilgiftsgrodor efter att ha varit på Vivariuim i Holland
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Spännande!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Nu är årets första nummer av Pilgiftaren klar och utskickad till Svenska Dendrobatidsällskapets medlemmar. 12 sidor grodläsning i färgtryck.

        Innehåll:
        Redaktören har ordet
        Det nya SDS
        Terrarium, vivarium eller paludarium?
        Grodrum i källaren
        Håltagning i glas
        Epiweb -Ett nytt bakgrundsmaterial?
        Omslagsburken
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Nu har också jag betalat in min medlemsavgift och ser fram emot tidningen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • zenon
            • December 2009
            • 173

            #6
            Är Svenska Dendrobatidsällskapet ff igång? Någon som är medlem?









            Haha, ser nu att deras forum är aktivt i alla fall, kul!!!

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av zenon
              Är Svenska Dendrobatidsällskapet ff igång? Någon som är medlem?
              Jag var redaktör för pilgiftaren och webmaster för Svenska Dendrobatidsällskapet för verksamhetsåret 2009, men vid årsmötet lämnade jag över ansvaret till andra. Förra året gjorde vi två tidningar och detsamma har utlovats i år. Ryktet säger att det jobbas på en tidning men jag har inte sett någon än. När jag lämnade styrelsen var tidningen redan halvfärdig.
              Senast redigerad av petnym; 28 April 2010, 11:29.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                Hej på dig Zeon.

                Precis som Peter nämner är en tidning på väg. Den kommer ut två gånger/år och innehåller mycket information om hur man skapar fina förutsättningar för sina pilgiftsgrodor.

                En av artiklarna som kommer i nästa nummer handlar om hur man får automatiskt vattenbyte i yngelburkar med en teknik som kostar en hundralapp eller två. Detta är enormt användbart när man dra upp exv Dendrobates-yngel, som ju är kannibaler och i behov av mycket mat men god vattenkvalitet.

                I övrigt vankas Groddag i Göteborg i oktober (helgen 22-23) och en grodresa söderut så gå med i SDS och ta del av gemenskapen, kunskaperna och erfarenheterna.

                Väl mött!


                Ricard Hulteke
                ordf. Svenska Dendrobatidsällskapet

                Kommentar

                • zenon
                  • December 2009
                  • 173

                  #9
                  Tackar för uppdateringarna!

                  Då är ju det enda rätta att genast betala in medlemsavgiften så att man får sitt nummer av pilgiftaren. Förresten, går det att köpa föregående års tidningar eller är de slutsålda?

                  /Zenon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ricard
                    I övrigt vankas Groddag i Göteborg i oktober (helgen 22-23) och en grodresa söderut så gå med i SDS och ta del av gemenskapen, kunskaperna och erfarenheterna.

                    Väl mött!


                    Ricard Hulteke
                    ordf. Svenska Dendrobatidsällskapet
                    Nej vad tråkigt att ni lagt det just den helgen (dvs samma helg som Akvariets Dag) annars hade jag garanterat kommit nu när det är så nästgårds.

                    Maila mig utförligare info så jag kan lägga in det i kalendern
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • zenon
                      • December 2009
                      • 173

                      #11
                      Sagt och gjort, nu är pengarna på väg. Ser fram emot att bli lite mer upplyst i ämnet...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nej vad tråkigt att ni lagt det just den helgen (dvs samma helg som Akvariets Dag) annars hade jag garanterat kommit nu när det är så nästgårds.
                        Pratade i eftermiddsgs med ytterligare en person som inte kan komma på Groddagen pga av att Akvariets Dag var samtidigt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...