Vad hände 12-13/4?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Vad hände 12-13/4?

    Hej!
    Nu i helgen har det varit akvaristiska evenemang på flera platser i Sverige. Av naturliga skäl kunde inte alla vara överallt, så jag tycker att vi berättar lite för varandra om vad vi har varit med om!

    Jag var på Sveriges Akvarieföreningars Riksförbunds riksstämma på Scandic Hotel i Örebro. Där var vi drygt 30 akvarister från ca 10 föreningar. Som brukligt är fick SARF en ny styrelse, där Ingemar Ander blev ordförande efter Ulf Paulsson. Själv råkade jag visst bli ansvarig för odlingskampanjen - hur är det med odlandet runtom i Sverige?

    Ett mycket bra initiativ tycker jag var att SARF har tagit fram ett program för arbete med etik för akvariefiskar. I Sverige är det förbjudet att avla med inriktning som medför lidande för djuren, att göra operativa ingrepp och ge injektioner om det inte finns veterinärmedicinska skäl och att tillföra djur hormoner i annat skäl än att bota eller lindra sjukdom. Däremot får vi importera djur som har behandlats på dessa sätt. SARF anser att detta är fel - vi bör inte importera djur som har behandlats på något sätt som är förbjudet i Sverige. Former som är uppenbart olämpliga bör inte finnas på den svenska marknaden. Här blir det säkert diskussion om definitioner, men man nämner fiskar som inte kan se, inte kan stänga munnen eller har andra grava funktionshinder. SARF kan inte förbjuda något, utan det viktigaste redskapet är information och opinionsbildning. Däremot är SARF remissinstans hos Jordbruksverket och Naturvårdsverket i frågor som berör akvariehobbyn.

    Stämmans enda motion handlade om att SARF bör dra igång in medlemsvärvarkampanj för sina föreningar. Den var skriven av undertecknad för Uddevalla akvarieförening, och antogs med justeringen att kampanjen inte bör ha formen av en tävling. Klart godkänt tycker jag, för det viktiga var ju att det ska värvas medlemmar till SARF:s föreningar. Någon blev kanske förvånad över att jag inte försvarade tävlingsbiten, men i stället för att bråka om de ursprungliga formerna som inte stöddes av särskilt många är jag hellre med och tar fram nya former som kan få ett bredare stöd. Målet tycktes alla vara överens om: att det ska värvas medlemmar och att värvarna ska uppmuntras på något sätt.

    Efter stämmoförhandlingarna blev det SM i akvaristik, en jämn och spännande frågetävling där 2-mannalag från nio föreningar gjorde upp om vilka som kunde mest om hobbyn. Det blev en hård slutspurt mellan Stockholm och Uddevalla - gissa vilka som vann!!!

    På kvällen åt vi en god festmiddag med tillhörande mingel i baren efteråt. Nästa dag hörde vi på två utmärkta föredrag: Först pratade Alf Stalsberg om sydamerikanska ciklider, sedan Matthias Grönlund om sydamerikanska årstidsfiskar. Vi från Uddevalla akvarieförening var mycket nöjda med stämman och återkommer säkert nästa gång också.

    Olle
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Som lagdeltagare i Stockholms Akvarieförening ger jag härmed mina grattulationer till Uddevalla akvarieförening som tog hem bucklan. Mattias och jag gick bet på frågan "hur många av världens fiskarter anser Akvariets Lexikon är lämpliga sötvattensakvariefiskar". Om ett lag kan svaret på den frågan så är det bara att bocka och buga samt erkänna att man funnit sina övermän.

    Själva stämmoförhandlingarna var ovanligt givande tyckte jag dessutom. Faktiskt riktigt roligt till och med.

    Att hela arrangemanget var så trevligt ska vi tacka arrangörerna samt oss själva för. Det är de som deltar på arrangemangen som är orsaken till att de existerar.

    Mvh.

    Ola
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      Vi i Akvarievännerna Borås deltog i en mässa här i stan som hette Hem & Trädgårdsmässan. Det var fokus på trädgården och heminredning. Vi ställde upp ett akvarium på 222 liter som vi visade upp samt delade ut information om föreningen. Vi fick facktiskt 11 nya medlemmar som betalade årsavgiften till oss direkt på mässan samt ett antal människor som var intresserade av föreningen och ev. återkommer. Bådar ju gott för framtiden.

      Bilder från mässan och på vårt kar hittar ni på vår hemsida.




      "Varför fyller du på nytt vatten till dina fiskar? Dom har ju inte druckit upp det gamla..."

      ----------
      En hemsida för guppy intresserade:
      http://www.bostream.nu/blue

      Akvarievännerna I Borås
      http://www.bostream.nu/blue/aib/
      ----------
      -----------------------

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Tack för gratulationerna, Ola! Ett stort grattis också till Borås akvarieförening för de (minst) 11 nya medlemmarna! Det är sådant som vill till om vår ädla hobby ska leva och frodas även i framtiden. Hoppas att de nya har tid och lust att vara aktiva också.

        Finns här någon som har varit på malmöte, zoorf-kurs eller något annat skoj?

        Olle

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "tillföra djur hormoner i annat skäl än att bota eller lindra sjukdom."
          Lite underligt att SARF reser krav på att fiskar skall stoppas som odlats med hjälp av hormoner - kanske är det rätt, jag vet inte.
          Det skulle i alla fall innebära att massor av fisk skulle försvinna från handeln som t.ex. de flesta botior (t.ex. praktbotior) och flera malar (man kan t.ex. misstänka att vanliga pleco odlas på detta sätt).
          Själv har jag varit på akvaristikutbildning i helgen och det var trevligt, men knappast en föreningsfråga.
          Igår höll jag föredrag om Tanganyika i Uppsala Akvarieförening vilket självklart också var trevligt och det gick väl hyfsat även om det var en del strul med fjärrstyrningen till dataprojektorn.
          Förhoppningsvis kommer en kort rapport om Riksstämman med i nästa nummer av Ciklidbladet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> "tillföra djur hormoner i annat skäl än att bota eller lindra sjukdom."
            Lite underligt att SARF reser krav på att fiskar skall stoppas som odlats med hjälp av hormoner - kanske är det rätt, jag vet inte.
            Det skulle i alla fall innebära att massor av fisk skulle försvinna från handeln som t.ex. de flesta botior (t.ex. praktbotior) och flera malar (man kan t.ex. misstänka att vanliga pleco odlas på detta sätt).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>SARF reste inga krav på stämman utan ämnet diskutterades. Citatet är från svenska regler (vet inte var man hittar dem), inte SARF.

            Sedan förs det en diskussion för-mot hormoner men den handlar om odlingskampanjen, inte om odling av fisk. Så uppfattar jag det iallafall. De flesta är inne på linjen att man inte ska få ta odlingsmärke (läs elitmärke) om man odlat fisken med hormoner.

            Mvh.

            Ola
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              OK Ola då var det klargjort - tydligen ett missförstånd.
              Håller med om att man inte skall få använda hormoner om man skall få odlingsmärken.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Grattis till Olle som deltog i det segrande Uddevalla-laget i frågetävlingen.
                Kan väl förövrigt nämna att det i nästa nummer av Ciklidbladet kommer ett kortare reportage från Riksstämman signerat Ola Svensson och Mattias Grönlund.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1661

                  #9
                  Kan jag beställa det numret? Jag är inte med i NCS längre.

                  Olle

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Du får väl titta över axeln på någon Olle. CB är en medlemstidning och vi trycker upp efter hur många medlemmar vi är och har ingen lösnummerförsäljning.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...