Auktion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    Auktion

    Jaha då har jag varit iväg på min första akvaristik-auktion då. Jä*lar vad roligt det var och vad billigt sedan.....Jag köpte 10st. körsbärsräkor och 5st. Endlers för 100:- (jag tycker att det var billigt). Min svåger som oxå var med köpte 10st kyssgurami för 60:- Hade jag haft fler och större akvarium hade jag nog handlat betydligt mycket mer, det var över 600 utrop.
    Auktionen var anordnad av Örebro akvarieförening, om ni bor i närheten tycker jag att ni bör besöka nästa auktion (vet dock inte när den är).
    Nu är det väl massor med medlemmar som tycker " ja det var väl inget" men för mig var det en mycket rolig upplevelse som jag ville dela med mig av.
    Alla är vi yngel i början.....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Låter riktigt trevligt.
    Ja, akvarieauktioner brukar vara ett ställe där man kan handla till riktiga fyndpriser.
    Nackdelen med detta är ju dock att det inte är något bra ställe att sälja på eftersom priserna är väl låga. Men så länge det finns säljare så är det väl OK
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Hej.

      Jag var på MAFs auktion i början av mars vilket & var riktigt trevligt! Det blir GBG i höst! :-)
      Jag köpte växter & WPräkor till mkt bra pris i Malmö. Håller med om att det e trevligt. Även den sociala biten, att träffa så många likasinnade!

      /Eva

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        det låter ju jättekul! vet nån när nästa auktion är i närheten utav stockholm?

        har ju litegranna att skicka iväg billigt ,P
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av EvaPeva
          Hej.

          Jag var på MAFs auktion i början av mars vilket & var riktigt trevligt! Det blir GBG i höst! :-)
          Jag köpte växter & WPräkor till mkt bra pris i Malmö. Håller med om att det e trevligt. Även den sociala biten, att träffa så många likasinnade!

          /Eva
          Glimmaugra ??
          Finns det folk i dom trakterna som håller på med akvarium ?
          Trodde det enda fiskrelaterade man sysslade med "däruppe"
          var de gäddor och abborrar man drog upp ur sjöarna.
          Som förrätt till all älg och rådjursstekar man skjuter i skogarna.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Morgan71
            • November 2007
            • 114

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Låter riktigt trevligt.
            Ja, akvarieauktioner brukar vara ett ställe där man kan handla till riktiga fyndpriser.
            Nackdelen med detta är ju dock att det inte är något bra ställe att sälja på eftersom priserna är väl låga. Men så länge det finns säljare så är det väl OK
            Jag vet inte hur man gör på andra auktioner men här kunde säljarna sätta ett "lägsta utropspris" så om man har något lite ovanligt att sälja kan man ju alltid göra det för att få ut lite mer av försäljningen. Tex. var lägsta utropspris på några ganska "ovanliga" malar 100:-, annars var lägsta utropet 20:-.
            Alla är vi yngel i början.....

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              *ASG* Kensa

              Du stavade Glimåkra helt rätt på göingska! & ja, det finns en hel del faktiskt, inte bara jägare & fiskare här Men dom e rätt mångaa kan jag hålla med om. Jag e uppväxt här, flyttade till Sthlm i 7,5 år sen en sväng till Halland & efter 12 år e jag tillbaks igen. Känns bra när man har ungar, nära till släkten & så. Så man kan åka barnfritt till auktioner & liknande!

              Ursäkta TS, vi gick ifrån ämnet en smula


              /Eva

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Har faktiskt aldrig varit på någon akvaristisk auktion, men det får väl bli till att satsa på att gå på en då!
                10 mils radie ifrån borås hade varit att föredra:P
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Har faktiskt aldrig varit på någon akvaristisk auktion, men det får väl bli till att satsa på att gå på en då!
                  10 mils radie ifrån borås hade varit att föredra:P
                  Då får du vänta till hösten GCG har auktion då
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Har faktiskt aldrig varit på någon akvaristisk auktion, men det får väl bli till att satsa på att gå på en då!
                    10 mils radie ifrån borås hade varit att föredra:P

                    Då funkar väl höstens auktion i Göteborg utmärkt.


                    /Eva

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Jeapp, det får väl bli den=)
                      Datum?
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av oskarwallin
                        det låter ju jättekul! vet nån när nästa auktion är i närheten utav stockholm?

                        har ju litegranna att skicka iväg billigt ,P
                        Stockholm är väl den ort där det förekommer flest auktioner - har redan varit flera i år, och det lär väl bli fler till hösten.
                        Håll koll på "Utställningar och möten" på första sidan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av EvaPeva
                          *ASG* Kensa

                          Du stavade Glimåkra helt rätt på göingska! & ja, det finns en hel del faktiskt, inte bara jägare & fiskare här Men dom e rätt mångaa kan jag hålla med om. Jag e uppväxt här, flyttade till Sthlm i 7,5 år sen en sväng till Halland & efter 12 år e jag tillbaks igen. Känns bra när man har ungar, nära till släkten & så. Så man kan åka barnfritt till auktioner & liknande!

                          Ursäkta TS, vi gick ifrån ämnet en smula


                          /Eva

                          jodå....göinska klarar man av....uppväxt inte långt ifrån Glimmaugra....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • AllaFiskar
                            • September 2007
                            • 294

                            #14
                            Jag hade väntat en månad på den där auktionen, och så missade jag bussen
                            Som boende utanför stan och bilvägrare så är det inte så lätt på helgen.. Så det var bra alltså?
                            Var det alla möjliga typer av fiskar som ropades ut? Några andra guramis än "kyss-"?
                            Tydligen så är det storauktion bara en gång om året så det är ju ett tag kvar till nästa
                            Senast redigerad av AllaFiskar; 01 April 2008, 13:24.

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Vi var på örebroauktionen och fick tag i en del fina fynd...bla annat 16 red crystalräkor för 140 spänn! Det var ca 600 utrop och det var väääldigt mycket svärdbärare,guppy,platy,ancistrus och faktiskt väldigt mycket olika tetror... Men även växter,tillbehör och böcker blandat med massa andra fiskar.. Det var en trevlig auktion men väldigt rörigt där fiskarna låg.. De låg i påsar och burkar på pingisbord huller om buller så det var svårt att kolla på allt... Vi missade därför att "förtitta" på många så då fick man bestämma sig fort när de skulle ropas ut... Lite synd att det blev så stressigt..jag missade lite L-malar som jag inte hade sett på borden pga röran som var..

                              Men en sak är säker...det är kuuuul med auktion

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...