Malmö Akvarieförening Våren 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Malmö Akvarieförening Våren 2008

    27 mars
    Extramöte för nya medlemmar

    En föreningsintroduktion för att hälsa nya medlemmar välkomna. Nya medlemmar får kallelse med post, har du inte fått kallelse så skicka PM till mig. Givetvis är även gamla medlemmar välkomna.

    10 april
    Månadsmöte - Filterteknik

    Patrik Rosen berättar denna kväll om olika filtervarianter och hur de egentligen fungerar. Patrik är föreningens egen uppfinnarjocke, keminörd och förste testpilot så förvänta er massor av matnyttig fakta lika väl som spännande idéer sprunga ur Patriks experimentlusta.

    19 April
    Utflykt till några av Sydsveriges bästa akvariebutiker:

    Än så länge är följande butiker spikade: Stoby, Kent i Tyringe, Åled och Halmstad zoologiska. När vi har avklarat butikerna blir det för de som önskar traditionsenlig grillning hos Kjelle, välkänd MAF-ios och tillika ägare till Halmstads två bästa akvarieaffärer. Anmäl er på ett möte innan eller till någon i styrelsen.

    8 maj
    Månadsmöte - Papua Nya Guinea

    Föreningens Magnus Petterson har varit iväg och håvat akvariefiskar på andra sidan jordklotet. Förvänta er bra historier och fina fisk- och naturbilder.

    10 maj
    Rotplockardag

    Vi beger oss ut för att plocka rötter och dekorationsmaterial till våra akvarier. Vid 'vår' mosse finns det massor av uppgrävda rötter att välja och vraka mellan. Från flera meter stora stubbar till smala snirkliga exemplar. De funkar perfekt i akvarium och är snyggare än mangroverötter. Vi är många i föreningen som har dessa rötter i våra akvarier sedan många år. Anmäl er på mötena eller till någon i styrelse.

    Alla akvarieintresserade är välkomna på våra möten!


    Det går bra att komma på ett möte även om man ännu inte är medlem.

    För våra utflykter krävs medlemsskap i MAF.

    Hösten 2008

    De två stora händelserna under hösten är:
    MAFs långresa till Tyskland, Holland och Belgien
    Vi besöker Europas bästa akvarieaffärer och djurparker. Ryktet om våra trevliga akvarieresor har spridit sig och suget efter platser är otroligt stort i år. Vi har redan bokat om till största möjliga buss (55 platser) och trots det återstår i skrivande stund endast en knapp handfull platser.

    Akvariets dag 2008
    MAF står i höst som värd för SARFs (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) stora akvariehelg. Akvarister från hela norden kommer och lyssnar till intressanta akvarieföredrag från den akvaristiska världseliten. Dessutom trevligt umgänge, bankett och utdelning av Akvariets Oscar.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 16 March 2008, 19:07.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tråkigt att det är 20 mil ner till Malmö, skulle annars vara kul att haka på era små äventyr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Det är i varje fall 2 sammankomster som jag inte skall missa
      19 April
      Utflykt till några av Sydsveriges bästa akvariebutiker:

      Får se om jag ansluter i Stoby eller Åled
      8 maj
      Månadsmöte - Papua Nya Guinea

      Har redan fixat semester fredag så jag kommer ner
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Hmm 19:e april är jag i Rom o den 8:e maj på Bollmoras möte.
        Men till Duisburg är jag given.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Daniel: har du möjlighet att kompletera med de nya aktiviteter som uppkom vid gårdagens möte (vad jag har klart för mig i huvudet är i alla fall en dammbutiksresa)? Jag var dum nog att inte skriva ned dem.
          Senast redigerad av NE; 11 April 2008, 07:34.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Som det står ovan åker MAF en runda till några av sydsveriges bästa akvarieaffärer den 19e april. Nytt är att det inte bara blir möjlighet till fiskinköp utan också till fiske!

            MAFs traditionsenliga vårgrillning efter affärsturen blir nämligen för första gången vid Kjelles sommarstuga. Vid stugan finns en sjö med gott om fisk och Kjelle meddelar att det var fritt fram att fiska för de som vill ha något riktigt färskt att lägga på grillen! Själv tänkte jag ta med mitt flugspö Men kanske bäst att köpa med något att grilla också om fiskelyckan skulle svika...

            Själva affärsturen blir till följande bra affärer: Stoby, Kent i Tyringe och Åled. Vi avslutar affärsturen vid Halmstads Zoologiska vid tretiden. Efter det kan man välja att åka hem eller att delta i MAFs traditionsenliga vårgrillning enlig ovan.

            Föreningens saltvattensakvarister kommer att ta en specialtur och börja lite tidigare för att först åka upp till Ciklidhuset i Lerum som är en av Sveriges bästa saltvattensaffärer. De sluter senare under dagen upp med resten.

            Nytt på dagordningen är också en tur till Köpenhamnsområdets bästa butiker för trädgårdsdammar och dammfisk den 3e maj.

            Runt Köpenhamn finns några riktigt, riktigt bra dammbutiker. Bland annat kommer vi att besöka Superkoi, ett verkligt fin japanskinspirerat trädgårdscenter med inriktning på dammar och dammfisk.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • nille
              • March 2002
              • 323

              #7
              I morgon klockan 09.00 lämnar MAF Malmö för att bege oss till Danmarks bästa dammbutiker!
              Vill du hänga på så skicka PM under fredagen,så skickar jag mer info.

              Vi kommer att besöka Neonfisken,Vand i haven och Superkoi.
              Om tycke finns vilket jag starkt misstänker så blir det med största säkerhet även besök i några akvariebutiker på vägen.

              Niclas

              niclas

              Kommentar

              Arbetssätt...