Växt- och räkresa till Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Växt- och räkresa till Tyskland

    Växt och räkresa till Hannover, Tyskland:
    Den första helgen i februari 2008 arrangeras en stor växtakvarietävling i Hannover www.planted-aquarium.de Denna växttävling är en del av en stor husdjursmässa.
    Zoopetklubbväst arrangerar därför en resa dit som alla goldisar med anhöriga är välkomna att delta i.
    Förutom att besöka detta evenmang kommer vi även att besöka en del akvarieaffärer, ev. något offentligt akvarium samt några odlare (programmet är inte spikat ännu). Vi kommer t.ex. att besöka de berömda "räkodlarbröderna" Carsten och Frank Logemann http://www.caridinajaponica.de/ där vi kommer att få titta på deras odling samt även ges möjlighet att köpa räkor.

    Vi i Zoopetklubbväst kommer att att åka via Göteborg-Kiel färjan i Göteborg, men bor man t.ex. i södra Sverige så skulle man t.ex. kunna hoppa över färjeturen och istället ansluta nere i Hannover.

    Tider för de som åker från Göteborg:
    Avresa: torsdag kväll (31/1) kl. 19.00 med Kielfärjan från Göteborg.
    Hemkomst: måndag morgon (4/2) kl. 09.00.
    Det innebär 2 nätter på färjan och 2 nätter på hotell.
    Priset går inte att ange exakt, men lär nog hamna på ca. 2.000 kr per person vilket då inkluderar färja (inkl. plats i fyrbäddshytt), bilkostnader och hotell (plats i dubbelrum).

    Anmälda:
    Kjell Fohrman
    ansjo
    MagicFingers + Marie
    fifi + nära kompis
    kaj.p
    Maria-Sjöjungfru
    Lenmar
    Annika
    Raskens Ida
    staan
    Jimmy.VBG
    noisy
    Totalt: 14 st anmälda

    Medlemskrav i Zoopetklubbväst.
    1/ Gold-medlemskap (ev. anhörig till goldmedlem kan få följa med).
    2/ Ett glatt humör
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Låter kul, och jag hade gärna följt med, men jag har precis köpt hus så jag har nog inte de pengarna det kostar att göra en sådan resa just nu...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Låter kul, och jag hade gärna följt med, men jag har precis köpt hus så jag har nog inte de pengarna det kostar att göra en sådan resa just nu...
      Ja men herre jäklar - för att vara vara med på en sådan resa så måste man ju vara beredd på att sälja sitt hus. Lite måste man ju prioritera
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja men herre jäklar - för att vara vara med på en sådan resa så måste man ju vara beredd på att sälja sitt hus. Lite måste man ju prioritera

        Undrar vilken blick man får av frugan om man kommer med det förslaget. ?

        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Pratas det bara tyska eller kommer de vara snälla och snacka engelska? Det vore ju himla kul att följa med på en zoopetresa åtminstone EN gång...
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Mamma Mia
            Pratas det bara tyska eller kommer de vara snälla och snacka engelska? Det vore ju himla kul att följa med på en zoopetresa åtminstone EN gång...
            Vi som åker pratar mest svenska
            De flesta i Tyskland pratar faktiskt engelska utan problem - Logemanns pratar t.ex. en utmärkt engelska och även om nu inte alla pratar engelska så är det alltid någon som kan tolka. Språket brukar aldrig vara någa problem.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Å det hade varit sjukt roligt!! Jag ska definitivt smöra lite här hemma och hopas på resultat..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Hoppas gubben din är lite mer flexibel än den där dagen då det var auktion
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Å det hade varit sjukt roligt!! Jag ska definitivt smöra lite här hemma och hopas på resultat..
                  ja det vore kul om några nollåttor hakade på också
                  En bil borde ni ju få ihop däruppifrån - Annika har ju för övrigt redan anmält sig.
                  Annars går det ju också hyfsat billiga tåg och flyg ner nuförtiden (runt 800 spänn t/r om man är ute i god tid).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #10
                    Ja, man blir ju lite sugen på att följa med. Skulle verkligen va sjukt roligt. Om man får ihop 5 pers så vi har en bil full blir ju inte bensinen så dyr heller...
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av ampe
                      Ja, man blir ju lite sugen på att följa med. Skulle verkligen va sjukt roligt. Om man får ihop 5 pers så vi har en bil full blir ju inte bensinen så dyr heller...
                      Förstår att du är sugen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Det har nu dykt upp en lista över föredragshållarna på mässan http://www.planted-aquarium.de/ och där finns dessa kändisar - Bernd Degen, Dieter Untergasser, Christel Kasselmann, Friedrich Bitter och Ole Pedersen. På hemsidan kan du se vad de kommer att prata om - det verkar dock som om det enbart är ett föredrag på engelska (Oles).
                        Jag skall kontakta mässarrangörerna så att åtminstone detta föredrag kommer att äga rum under tiden vi är där.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          #13
                          Vart blir det boende i hannover eller utanför?Är lite sugen på att haka på. Ivåras när jag var på trä/maskin mässa bodde vi i celle ett par mil utanför hannover på tryp hotel. Mycket fin stad grundades 1292 har jag för mig.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av lillfrasse
                            Vart blir det boende i hannover eller utanför?Är lite sugen på att haka på. Ivåras när jag var på trä/maskin mässa bodde vi i celle ett par mil utanför hannover på tryp hotel. Mycket fin stad grundades 1292 har jag för mig.
                            Inget är bokat än - men det blir sannolikt några få mil utanför Hannover
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • evus
                              • September 2006
                              • 729

                              #15
                              Om ni ska till Hannover så besök Gerd Voss som, trots namnet är en man. Han är en riktig "räkguru" med fina räkor till försäljning



                              Jag har själv funderat på att åka ner till honom vid tillfälle för han skickar inte räkor till våra breddgrader
                              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...