Växt- och räkresa till Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Kan ju vara bra att boka boende i tyskland också Men det är klart det finns ju många hotell. Hmm synd att vi kommer ner lite tidigt sparrisäsongen har ju inte börjat då direkt vit färsk spraugel mmmmmmm.
    Nej sparrisen kommer först framåt maj (brukar vara precis lagom till InterZoo mässan).

    Har tittat lite mer på kostnaderna
    A/ Dubbelrum på hotell (2 nätter) inkl. frukost - 620 kr/person (jag har preliminärbokat).
    B/ Tur och retur färja Göteborg Kiel, inkl. plats i fyrbäddshytt (exkl frukost) - 1000 kr/person. Detta förutsätter dock att vi blir 4 i varje bil. (priset hade nu gått upp med 100 kr/person pga att de billigaste resorna var fullbokade på hemvägen)
    C/ Ca. 60 mils bilåkning i Tyskland och då jag räknar med 16 kr milen i bilkostnad så skulle det innebära ca. 240 kr/person om vi är 4 i bilen.

    Ett annat resealternativ vore att köra bil hela vägen istället. Dvs ta vägen via färjorna Helsingborg-Helsingör samt Rödby-Puttgarden. Detta skulle innebära dessa kostnader
    B/ Färja H-H, R-P Tur och retur - 420 kr/person
    C/ Ca. 160 mils bilåkning (räknat med Göteborg som utgångspunkt) - 640 kr/person.
    Detta skulle bli ca. 180 kr/person billigare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #32
      jag och sambo röstar på alt. 1 (Färja från Gbg)

      jag har personligen sträck kört nästan samma sträcka, på 1dygn, det var inte skoj! och att sitta ihopklämda i en bil 160 mil (även om man tar bensträckare var 15mil eller så) é inte skoj.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #33
        Alternativ 2 provade jag i våras fast då åkte vi upp till köln också blev nog ca 200 mil har jag för mig. Så jag är villig att prova alternativ 1. Sen vet man ju vad man skall föreslå när det är dags för trä/teknik mässa nästa år med jobbet. Under 2000:- för en sådan här weekend resa är ju faktiskt helt överkomligt.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Håller med föregående talare med alt. nr 1. Alltid kul att tjöta lite under färden och slippa sitta i bil så lång tid.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #35
            Man skulle ju också kunna åka på olika sätt ner och upp. Man tar Kielfärjan ner och sedan "bilvägen" hem.
            I så fall blir vi inte riktigt så bundna till när vi skall vara klara i Hamburg på vägen upp. Vi kommer då också hem på söndag sent (runt 24.00) istället för på måndag morgon.
            Följande möjliga aktiviteter finns att göra i Hamburg.
            Spikat - besök hos Logeman-brödernas räkodling http://www.caridinajaponica.de/
            Möjligt - besöka det offentliga akvariet i Hagen http://www.hagenbeck-tierpark.de/index.php?id=320&L=3
            Möjligt - besöka den mycket välsorterade akvarieaffären Aquarium Tonndorf http://www.aquarium-tonndorf.de/ Jag känner han som har affären så det är möjligt att jag kan få honom att öppna extra för oss. Detta förutsätter dock att det finns intresse av att köpa fisk där.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Man skulle ju också kunna åka på olika sätt ner och upp. Man tar Kielfärjan ner och sedan "bilvägen" hem.
              I så fall blir vi inte riktigt så bundna till när vi skall vara klara i Hamburg på vägen upp. Vi kommer då också hem på söndag sent (runt 24.00) istället för på måndag morgon.
              Möjligt - besöka den mycket välsorterade akvarieaffären Aquarium Tonndorf http://www.aquarium-tonndorf.de/ Jag känner han som har affären så det är möjligt att jag kan få honom att öppna extra för oss. Detta förutsätter dock att det finns intresse av att köpa fisk där.
              Kan ju vara en fördel att komma hem tidigare om man köper med sig lite fisk och annat som gärna vill komma ner i karen! Låter som en väldigt bra idé Kjell!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Möjligt - besöka den mycket välsorterade akvarieaffären Aquarium Tonndorf http://www.aquarium-tonndorf.de/ Jag känner han som har affären så det är möjligt att jag kan få honom att öppna extra för oss. Detta förutsätter dock att det finns intresse av att köpa fisk där.
                Hur många akv. affärer kommer vi i kontakt med annars`?
                .
                måste man köpa fisk? går inte bra med mer hårdvara?
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #38
                  Kan ju vara en fördel att komma hem tidigare om man köper med sig lite fisk och annat som gärna vill komma ner i karen! Låter som en väldigt bra idé Kjell!
                  Jo det var väl lite så jag tänkte - fast att åka med bil hem hela vägen är rätt segt och det är himla mycket skönare med färjan.
                  Men om ni är fisköpsintresserade så kan det ju vara värt det extra besväret.

                  Hur många akv. affärer kommer vi i kontakt med annars`?
                  måste man köpa fisk? går inte bra med mer hårdvara?
                  På fredagen tänkte jag att vi skulle besöka denna affär http://www.das-aquarium.de/
                  Sedan hade jag också tänkt att vi skulle besöka en grossist på sydamerikanska ciklider och malar men han åker tyvärr iväg till Brasilien några dagar innan vi kommer. Visst - vi kan säkert få besöka hans företag ändå men jag har en känsla av att det lär vara lite utplockat pga av att han är bortrest så jag tror att vi skippar detta besök.
                  Något mer besök blir det säkert, men det finns inte så många bra affärer i Hannover-området - betydligt fler nere i Ruhrområdet.

                  Vad gäller "hårdvara" så funkar det säkert lika bra, fast det intressanta tycker jag är fisk/räkutbudet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #39
                    Fasen oxå!!
                    Jag måste hoppa av. Jag byter jobb precis i helgskiftet här och det känns helt fel att sluta mitt gamla jobb med att ta ledigt och mitt nya jobb med att inte kunna vara på plats.... Det funkar tyvärr inte rent tekniskt har jag kommit fram till efter mycket funderande fram och tillbaka på hur jag skall kunna lösa detta... Så... jag kan tyvärr inte, detta som jag sett fram emot hela hösten...
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • noisy
                      • October 2006
                      • 338

                      #40
                      Aquarium Tonndorf får vi väl inte missa.
                      Skall man ha med sig något att ta fisken/räkorna i.
                      Finns där en del sorter som är ovanliga här och som lämpar sig för odling.
                      Hur gör vi för att fisken skall klara hemtransporten.
                      Kjell du skriver att det intresantaste utbudet är räkorna och fisken du tror inte det kan finnas några ovanliga och vackra växter att köpa med hem.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Ursprungligen postat av noisy
                        Aquarium Tonndorf får vi väl inte missa.
                        Skall man ha med sig något att ta fisken/räkorna i.
                        Finns där en del sorter som är ovanliga här och som lämpar sig för odling.
                        Hur gör vi för att fisken skall klara hemtransporten.
                        Kjell du skriver att det intresantaste utbudet är räkorna och fisken du tror inte det kan finnas några ovanliga och vackra växter att köpa med hem.
                        Jodå det kan säkert finnas en del växter också.

                        Jag måste hoppa av.
                        Tråkigt men inte sä mycket att göra åt.

                        Vad som är värre är att vi nu saknar 3 st för att bli fulla bilar.
                        Att köra 3 personer i flera bilar blir ju rätt oekonomiskt.

                        Så kom igen nu och anmäl er nu när ni har chansen att få åka med på en akvaristisk resa till ett lågt pris.


                        Växt och räkresa till Hannover, Tyskland:
                        Den första helgen i februari 2008 arrangeras en stor växtakvarietävling i Hannover www.planted-aquarium.de Denna växttävling är en del av en stor husdjursmässa.
                        Zoopetklubbväst arrangerar därför en resa dit som alla goldisar med anhöriga är välkomna att delta i.
                        Förutom att besöka detta evenmang kommer vi även att besöka en del akvarieaffärer, ev. något offentligt akvarium samt några odlare (programmet är inte spikat ännu). Vi kommer t.ex. att besöka de berömda "räkodlarbröderna" Carsten och Frank Logemann http://www.caridinajaponica.de/ där vi kommer att få titta på deras odling samt även ges möjlighet att köpa räkor.

                        Vi i Zoopetklubbväst kommer att att åka via Göteborg-Kiel färjan i Göteborg, men bor man t.ex. i södra Sverige så skulle man t.ex. kunna hoppa över färjeturen och istället ansluta nere i Hannover.

                        Tider för de som åker från Göteborg:
                        Avresa: torsdag kväll (31/1) kl. 19.00 med Kielfärjan från Göteborg.
                        Hemkomst: måndag morgon (4/2) kl. 09.00.
                        Det innebär 2 nätter på färjan och 2 nätter på hotell.
                        Priset går inte att ange exakt, men lär nog hamna på ca. 2.000 kr per person vilket då inkluderar färja (inkl. plats i fyrbäddshytt), bilkostnader och hotell (plats i dubbelrum).

                        Anmälda:
                        Kjell Fohrman
                        ansjo
                        MagicFingers + Marie
                        fifi + nära kompis
                        Maria-Sjöjungfru
                        Annika
                        Raskens Ida
                        staan
                        Jimmy.VBG
                        noisy
                        lillfrasse
                        Totalt: 13 st anmälda

                        Medlemskrav i Zoopetklubbväst.
                        1/ Gold-medlemskap (ev. anhörig till goldmedlem kan få följa med).
                        2/ Ett glatt humör
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          #42
                          Ja kom igen och anmäl er nu annars kommer ni missa massa roligheter sedan en helg weekend för under 2000 är ju riktigt överkomligt.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jodå det kan säkert finnas en del växter också.


                            Tråkigt men inte så mycket att göra åt.

                            Vad som är värre är att vi nu saknar 3 st för att bli fulla bilar.
                            Att köra 3 personer i flera bilar blir ju rätt oekonomiskt.

                            Så kom igen nu och anmäl er nu när ni har chansen att få åka med på en akvaristisk resa till ett lågt pris.


                            mja, men det finns mer plats för packning ...
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #44
                              Inga fler som är intresserade av att åka med
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • tuvok
                                • November 2007
                                • 31

                                #45
                                Jag är intresserad av att åka med.

                                Är det någon från Stockholmsområdet som kan tänka sig att samåka ner till Göteborg.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...