Jens Meulengracht-Madsen har avlidit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Jens Meulengracht-Madsen har avlidit.

    Jag fick idag senaste numret av Dansk Cichlideselskaps medlemstidning Cichliden.
    Tidningen innehåller flera intressanta och bra artiklar (bl.a. om Gymnogeophagus meridionalis, Akvariedekoration, Dimidiochromis compressiceps, Cichlidedagen, reseberättelse från Tyskland, Apistogramma baenschi), Lepidiolamprologus attenuatus) men en med ett mycket tråkigt innehåll - nämligen att en av Nordens främsta akvarister Jens Meulengracht-Madsen har avlidit bara 67 år gammal.
    Jens har under många år varit en mycket aktiv och uppskattad akvarist - han har skrivit flera akvarieböcker (varav några har översatts till svenska), mängder av artiklar i akvarietidskrifter och har dessutom varit mycket aktiv i olika föreningar.
    Jens har alltid beredvilligt delat med sig av sitt stora kunnande och sista gången jag träffade honom var när vi bägge för lite drygt ett år sedan höll föredrag på en "Cichlidedag" i Köpenhamn där han höll ett mycket intressant föredrag.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Det är alltid ledsamt när någon vandrar vidare ur våra liv... beklagar din sorg, trots att jag inte känner mannen. Allas död berör mig djupt, jag har haft en hel del av dem och blir alltid påmind om smärtan när jag ser/läser om andra... jag brukar tänka på att vilken TUR jag haft som fick lära känna dessa människor, innan de dog.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • erik l
      • July 2005
      • 308

      #3
      Ledsamt och för tidigt.En rejäl förlust inte nog med att han var duktig akvarist han skrev några böcker som är rejält bra även om de inte är dagsfärska. Verkligen synd...
      ________________
      mvh erik l

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Tråkigt att höra och en förlust för akvariehobbyn och naturvetenskapen. Några av JMMs böcker var oumbärliga för mig när jag började förkovra mig inom akvaristiken. Då, för 25 år sedan fanns ju inget internet.

        Att JMM var uppskattad av fler än akvarister bekräftas av att Dansk Radio sände ett minnesprogram i samband med hans bortgång.
        Det finns att lyssna på här:
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        Arbetssätt...