akvarieauktion i spånga 1 oktober

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tellsak
    • March 2006
    • 41

    #16
    En lysande idé, en liten logga med nickname. (Vi kan fråga Kjell om vi får använda loggan..... Jorden anropar.....hallå Kjell...går det bra om vi lånar loggan ) Mig känner ni annars igen på en turkos nikekeps som jag alltid brukar ha på auktionerna (för att slippa fixa håret då man jagat fisk i akvariet sedan morgonstunden).

    Maxrobban.....Jag var oxå lite sugen på några gröna bågciklider. Men jag han inte se dem riktigt....såg de fina ut? Risken är stor att mitt eldbukspar kommer ta några tuggor från dem, så jag vågade inte.

    Ha det!
    Senast redigerad av Tellsak; 02 October 2006, 23:18.

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #17
      Gröna bågcilkliderna kräver en egen historia. Jag hade sådan röra på min lapp med alla nummer och då de sa det var dags för bågcikliderna så ropade jag in dem. Men det var inga Bågciklider utan Kurvciklider... men jag har gott om plats just nu så det var ett mindre problem. Så var det Gröna bågciklider igen och då fick jag 2 par som var riktigt fina. Ett par har redan skaffat sig ett bo under en rot och har ngt bus på gång där. Hemma hade jag redan Bågciklider i ett annat akvarium, så nu har jag 3 par. Men riktigt fina är de ska du veta...

      Jag ropade också en Egyptiska munruvare.. de har jag inte haft på en massa år och tror det eller ej.. honan hade ägg i munnen o har hållt dem kvar under auktionen och nu går hon ensam hemma i ett litet akvarium och fortfarande har hon äggen kvar. Det tycker jag var imponerande av henne att lyckas med.

      Vi får ordna ngt sätt på nästa auktion så vi kanske kan säga hej och om vi kan ha loggan på oss vore ett bra sätt.

      Tänkte på dina Eldbukar.. har inte haft sådana på massor med år, men jag tycker de brukar uppföra sig ganska hyfsat. Visst kan de vara lite ettriga vid lek,men då kanske du inte sett vilken marodör en bågciklidshona kan vara om hon har yngel att skydda. Tala om att kunna vara tuff o ettrig om hon tycker det behövs, hanen vill ofta vara med på ett hörn o ta hand om ungarna men det brukar inte mamma bågciklid uppskatta och äri nte akvariet stort nog kan hon t.o.m döda hannen.. så möjligt att kaxiga Eldbukar också fått sig en kamp :-)

      Hälsn Robban

      Kommentar

      • Tellsak
        • March 2006
        • 41

        #18
        Hmmm...kanske skulle ha bjudigt på ett par gröna bågciklider då....
        Är det sant? F*n vad häftigt. Där gjorde du ett klipp. Jag kollade på de Egyptiska munruvarna (har själv aldrig haft några med funderat länge på att skaffa...) och sa till polaren:
        -Kolla in munnen vilket underbett, hon måste ha yngel där? Hon ser ju ut som Jay Leno.. ..Vilka vattenvärden vill de ha??

        Mvh Göran

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #19
          Där fanns 2 par med Egyptisk munruvare och bägge honorna hade ägg i munnen... det är en liten trevlig fisk som man kan ha med andra snälla fiskar.. så det ska du absolut testa ngn gång. Det finns ganska många olika små afrikanska munruvare som är enkla att ha och snälla... Pseudocrenilabrus philander dispersus finns beskriven här och den har jag haft.. , men jag har lite dålig koll på hur det är med namnen.. jag brukar kalla den Philander philander.. eller om det är en variant som är väldigt lik... Sedan finns det en mer gul som heter Khinani och en som går svagt mot blått som heter Nicolsi.. dessa 3 andra sorter är lite lite större än den egyptiska munruvaren, men alla snälla och mer färgrika...
          Men dessa små afrikanska munruvare är lätta att ha. lättodlade o intressanta.. märkligt att de inte är mer poppis än vad de är.. men märker nu att jag svamlar iväg om fel saker i auktions tråden.. men att jag rekommenderar dessa små fiskar förstog du nog.

          Men jag gjorde en massa klipp på auktionen och så nöjd

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #20
            det gick ju en hel del räkor me.nu undrar jag kan man ha räkor ihop med guppisar,och hur väl måste man täcka akvariet,kan dom klättra ut där sladdarna går ut.tänkte bjuda på räkorna men kan ju inget om dom.
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Ursprungligen postat av fairing
              det gick ju en hel del räkor me.nu undrar jag kan man ha räkor ihop med guppisar,och hur väl måste man täcka akvariet,kan dom klättra ut där sladdarna går ut.tänkte bjuda på räkorna men kan ju inget om dom.
              Det brukar kunna funka med räkor och guppis. Guppina tar väl några räkyngel men har man mycket växter så klarar sig en hel del.

              Mina har aldrig klättrat ut, jag har täckglas men hörnen borta där sladdarna ska ner. Iofs så har jag bara riktigt små fiskar i några av karen med räkorna. Jag skulle kunna gissa att räkor som blir jagade kan hoppa ur.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              Arbetssätt...