hur va fiskauktionen i bollmora ida(3/9)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JaXxS
    • December 2003
    • 251

    hur va fiskauktionen i bollmora ida(3/9)

    som rubriken lyder... jag missade tyvär de för ja va o köpte ett akvarium
    Du e n00b
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Stor. Mycket stor. Startade 12, körde nästan i ett sträck & högt tempo till åtminstone kl. 17, när jag gav upp.

    Årets "innegrupp" var helt klart malar, och årets mängdfisk var ancistrus. Gissningsvis en 300+ ancistrus, nästan lika många platy, skalarer (många peru-skalarer) och Corydoras (varav 90% var aeneus). Lustigt att varje auktion står fyra-fem fiskarter för den förkrossande majoriteten av alla poster, men att det aldrig är samma arter som dominerar två auktioner i rad?

    Inte så mycket sällsynt, men ett par spektakulära saker, som vuxna Clarias-malar och ett par sydamerika-malar på runt kilot styck (sorry, är dålig på monstermalar så jag vet inte vad det var), de gick för femtilappen styck eller därikring. En halvstor (runt 20cm) Gold Nugget gick för 190:-, och två äkta Ancistrus dolichopterus gick för ungefär samma (fast den som sålde hade bara skrivit "L-183" på hinken, som var ogenomskinlig. L-nummer är bara siffror för mig, jag förstod inte vad det var som såldes förrän jag kom hem och kollade. Hade jag greppat vad det var hade jag defintivt hängt på upp till en 3-400:-).

    På ciklid-utom-scalare-fronten var det mest malawis, har svårt att bedöma kvalitet eller prisvärdhet där. Enda tanganyikan jag såg var ett dussin eller så Julidochromis transcriptus - japp, inte en prinsessa så långt ögat nådde!
    Centralare fanns det en del, främst kanske ett nästan vuxet par av jaguarciklid, samt en bunt sajica.
    De flesta ciklider gick extremt billigt, snittpris på 30:- per post gissningsvis (och en post är nästan alltid mer än en fisk!).

    Akvarier & pumpar gick väldigt billigt (jag köpte ett 1000L/h innerfilter för 50:-).

    Växtutbudet var stort och verkade hyfsat varierat, men jag har svårt att bedöma det eftersom jag inte är växtakvarist.

    Av ryggradslösa djur fanns bara två burkar Amano-räkor.

    Själv impulsköpte jag 4 st madagaskarregnbågar för 50:-, och sålde två Synodontis eupterus för 30:-.

    Bra auktion. Skall jag klaga på nåt så var det att det tidvis var så stimmigt i lokalen att jag hade svårt att höra vad som ropades ut. Jag _tror_ jag missade nån sorts sandciklid från tanganyikasjön på det sättet, åtminstone såg det ut som det när de bars förbi.
    Senast redigerad av Azur; 04 September 2006, 00:26.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kalavera
      • August 2003
      • 180

      #3
      Hmmmm...hur kommer de sig att jag inte hade hört ett knyst om detta? :S
      540l påväg mot sydamerikansk biotop
      http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
      http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Ursprungligen postat av Kalavera
        Hmmmm...hur kommer de sig att jag inte hade hört ett knyst om detta? :S
        Ja, säg det. Du missade alltså både den här och den här tråden. Samt info på första sidan.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Azeah
          • October 2005
          • 266

          #5
          Jag tycker att auktionen var mycket lyckad. Gjorde en hel del fyn, dels en grupp med jättefina Lomboardo ciklider för 95:-. 3 st ansictrus för 40:- mm.

          Tyckte bara att det var lite synd att nästan alla RödZebror vart kvar till sist och inte spreds ut lite över hela auktionen. Satt och väntade på några stora fina RödZebror som på slutet plötsligt såldes till nån för 10:- utan att auktionera ut dom. Lite trist. Men annars var det kanon.
          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Kom hem med "bara" ett par honungsgurami.
            Ett knappt dygn senare stod hanen och vaktade skumboet (tyvärr i bortre änden av akvariet). Om honan är med på noterna vet jag inte än.
            Säga vad man vill om labyrintfiskar, men svårflörtade är de inte.
            Bifogade filer
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Kalavera
              Hmmmm...hur kommer de sig att jag inte hade hört ett knyst om detta? :S
              Du kunde ju ha läst i "Utställningar och möten" på Zoopets första sida där har det väl legat ett halvår eller så
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tellsak
                • March 2006
                • 41

                #8
                Jag tyckte det var väldigt trevligt på auktionen i Bollmora.
                Köpte ett gäng med växter och i fiskväg endast 5 st rödmunstetror, eller rättare sagt....såg att de bara var fyra nu!?! J*vla eldbuk, han tog den minsta.. Jag sålde av ett lager på ansistrus. Kanske var det mina du köpte AZEAH!

                / Göran
                Senast redigerad av Tellsak; 07 September 2006, 17:31.

                Kommentar

                • Alex90
                  • March 2005
                  • 141

                  #9
                  Tellsak då köpte du mina rödmunstetror!!
                  synd att en blev uppäten

                  Kommentar

                  • Tellsak
                    • March 2006
                    • 41

                    #10
                    Jaså, de var dina Alex90. Kan säga att de var fisbleka när jag köpte dom, men dagen efter så var de knallröda. Så himla snygga! Tyvärr fick jag bara tag i ena påsen, hade tänkt mig båda!. Var köpte du dem och vad fick du ge för dem?
                    Funderar på att göra mig av med 8st kejsartetror och köpa rödmunstetror i stället. Hmm.....måste säga att det är en väldig "otur" att jag just fått tag i en ställning med 3st 150liters akvarium, som jag inte har fyllt med fisk ännu .Kanske skulle ta och köpa ett stort gäng med kompisar till rödmunstetrorna .

                    Kommentar

                    Arbetssätt...