Tidningen Cichliden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Tidningen Cichliden

    Fick just det senaste numret av tidningen Cichliden (medlemstidning för Dansk Cichlideselskap - www.danskcichlideselskap.dk) och den innehöll artiklar med fina foton om bl.a. Hemichromis elongatus; Trematocara; Cyphotilapia frontosa; Cichlidedagen; Pseudotropheus sp. kingsizei.
    Visst den håller självklart inte Ciklidbladets nivå (som är i världsklass) men är ändå klart läsvärd för den ciklidintresserade akvaristen.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 June 2006, 22:38.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Bara afrikaner där också...
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ja i detta nummer så - i förra numret var det mer blandat.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Länken verkar inte fungera...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Länken verkar inte fungera...
          Nu skall den funka - fel av mig - tack för påpekandet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Pseudotropheus sp. kingsizei.
            Den är väl beskriven som Ps. pulpican?
            Jag mailade nyligen DCS kassör för att för deras kontonummer för utlandsbetalning. Då fick jag veta att det fanns en svensk medlem sedan tidigare, och det var alltså Kjell
            Jag har inte blivit färdig att betala än så jag har fått tidningen men det måste göras, det verkar finnas mycket läsvärt.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av daniel60
              Bara afrikaner där också...
              I Ciklidbladet har det under de senaste åren varit mycket artiklar om icke afrikaner.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                I Ciklidbladet har det under de senaste åren varit mycket artiklar om icke afrikaner.
                Det var absolut ingen kritik mot CB. I senaste numret är det nästan en fjärdedel så många bilder på sydamerikanska ciklider (9) som på afrikanska (37).
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av daniel60
                  Det var absolut ingen kritik mot CB. I senaste numret är det nästan en fjärdedel så många bilder på sydamerikanska ciklider (9) som på afrikanska (37).
                  Nej jag såg det inte som kritik utan ville bara påminna om att det som ofta glöms bort - att Ciklidbladet brukar ha en bra mix av artiklar.
                  Att jämföra antalet bilder på sydamerikanska ciklider med antalet på afrikanska känns lite märkligt . Jämför amerikaner med afrikaner i stället så blir det en något mer rättvis bild.
                  Det sista numret var väl ett undantag (även om det var en bra mix) om man ser till hur det har varit de senaste åren då det har kommit in väldigt få artiklar om afrikanska ciklider.
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ciklidbladet har väl under många år har varit väldigt jämt uppdelad mellan amerikanska/afrikanska ciklioder och det är en myt som lever kvar eftersom den för en kortare period ca. 10 år sedan nästan bara innehöll artiklar med afrikaner.

                    Då fick jag veta att det fanns en svensk medlem sedan tidigare, och det var alltså Kjell
                    Jag antar att du inte är så där väldigt förvånad
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      Jodå, CB är en hyggligt balanserad (även med en SA-fanatikers ögon) och ofta häpnadsväckande bra tidning.
                      Bildräkningen var mest ett skämtsamt försök att luras med statistik.
                      Så länge jag själv inte skrivit en enda rad eller skickat in en enda bild tänker jag inte klaga på balansen.
                      Senast redigerad av Daniel Blom; 09 June 2006, 11:17.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      Arbetssätt...