Som akvarist får du inte missa detta....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    Som akvarist får du inte missa detta....

    Den 18/4 har Göteborgs Ciklidgrupp den stora äran att få ta emot en av de stora legenderna inom fiskvärlden, nämligen Professor Sverre Sjölander. Han är också känd från flertalet TV-framträdanden och det är också han som översätter många naturprogram på TV.

    Han skriver att han kommer tala om: "Hur fiskarna upplever sin värld, sinnesorgan, orientering, etc."

    Detta är ett otroligt tillfälle för dig som är intresserad av fiskar att få lyssna på en riktigt intressant man som verkligen vet vad han pratar om!

    Föredraget hålls på "Druidgården", Gamla Björlandavägen 95 på Hisingen i Göteborg måndagen den 18/4 kl. 19:00.

    För dig som inte är medlem i GCG kostar detta endast 25kr som betalas på plats. Vill du bli medlem 2005 kostar det endast 150kr och då kan du med gott samvete även känna att du stöttar vår hobby i Västsverige!

    Läs mer om GCG på www.gcg.se
    Senast redigerad av Zaphi; 06 April 2005, 16:25.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Glöm inte bort Sverre på måndag nu i all ciklidstämmesnack. Tre dagar ciklider är ju rena drömmen...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      måste man föranmäla sig eller kan man bara åka dit? Vet ännu inte om jag är ledig då...
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Zone
        • February 2004
        • 680

        #4
        Jag har tänkt att komma, får hoppas man hittar dit bara :o.
        MVH.
        Tommy.

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          Glöm inte Sverre ikväll! Ingen föranmälan krävs, det är bara att dyka upp! Det skall finnas plats för ett hundra och så många kommer det ju inte bli, skulle jag inte tro. Man kan ju alltid hoppas!

          Kostar 25kr för icke-medlem i GCG som betalas på plats.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Nån mer som ska dit? Hade inte planerat detta i morse, men det finns fortfarande tid att komma på andra tankar...
            Det är ju lockande...
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Tänkte också försöka ta mig upp. Har dock lite jetleggs efter NCS stämman o resan från Filipstad så vi får se i em.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Skulle gärna varit med, men måndagar är vikta åt hästarna, och då hinns inga fiskar med tyvärr. Fast hästarna vill man ju inte missa!!
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Går det bli medlem i GCG på plats?
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Jag hoppas min chef ger mig ledigt ett par timmar för då kanske jag kommer en sväng.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      • November 2003
                      • 724

                      #11
                      Ja, du kan bli medlem på plats. Det är inga problem. 150kr kostar det bara.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Jag var där och jag var hänförd av Sverres kunskaper, en signerad bok fick jag med mig hem (dock inte vunnen på nåt lotteri ). Tusen tack för inbjudan GCG, jätteglad att jag inte missade detta! Kul att träffa de kära zoopetvästarna Marie_J, Zone och den nyblivne västingen Hasse med dotter!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Ja, kan verkligen hålla med. Ett mycket fascinerande föredrag som fick mig att fundera och kanske omvärdera åtminstone en del uppfattningar jag haft tidigare om hur fiskar upplever sin omvärld.

                          Kul också att få träffa några trevliga Zoopetare IRL!
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • Zone
                            • February 2004
                            • 680

                            #14
                            Ja , ett verkligt minnesvärt föredrag som gav mig ett par funderare ialla fall, sen att man träffade på västingar var en stor bonus!
                            MVH.
                            Tommy.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              • November 2003
                              • 724

                              #15
                              GCG var sådär drygt 20 personer som lyssnade på Sverre idag och det var riktigt intressant. Han berättade om fiskars olika sinnen, hur de använder dem och hur fiskarna uppfattar sin värld. Han pratade 80 minuter, men det kändes som 15!

                              Av massor av saker tyckte jag personligen att två saker var lite extra intessanta:

                              1. Fiskar kan utsöndra en slags "skräckvätska" när de blir skrämda som andra fiskar i akvariet kan reagera på och göra samma sak de med. På så sätt kan man få en rundgång i akvariet vilket gör att fiskarna jämnt håller sig undan och är gömda.

                              2. En annan sak (som vi pratar mycket om här) var att han helt och hållet förkastade att tömmning av munruvare skulle på något sätt påverka yngelvården hos nästa generation. Han förklarade att dålig yngelvård istället kan bero på andra faktorer, exempelvis att vissa individer är helt enkelt dåliga yngelvårdare och att vi akvarister inte "urvalsodlar" efter individernas lekvillighet och yngelvårdande egenskaper. En annan sak kan vara att milöjn i ett akvarium ofta är så stressat och hotande att honan äter upp sin rom själv eftersom den vet att den inte kommer ha en chans att överleva ändå och då är det lika bra att ta tillvara på energin själv. I naturen äter föräldradjur ofta upp yngel som simmar på farligt vis för att de ändå är så "dumma" att de inte skulle klara sig.

                              Mycket intressant, tyckte iallafall jag

                              Vi får tacka Sverre för att han ställde upp (även om han kanske inte läser här) och hoppas vi får chansen att lyssna på honom igen någon gång!

                              PS: Nästa GCG-evenemang är auktionen 7/5 i vår nya mycket trevliga lokal!
                              Läs mer på www.gcg.se
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...