Bollmoras Vårauktion - tusen frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Bollmoras Vårauktion - tusen frågor

    Jag är ute efter att berika två ganska nystartade akvarier med fler fiskar. Blev jätteglad när jag såg att BAK ska ha auktion i Tyresö, men då visste jag inte vart Tyresö låg. Vi har 3,5 mil dit. Är det värt att åka så långt för att (om jag har tur) kunna köpa guppy, en ancistrus, lite javamossa och två guramis lite billigare? 7 mil fram och tillbaka... Brukar det vara auktioner norr om Stockholm någon gång? Jag har som sagt aldrig varit på en auktion. Brukar det vara mycket som säljs? Kan man hitta det jag är ute efter? Tar auktionen hela dagen? Kan man ha med barn? "Vem" riktar sig auktionen till? Måste man vara medlem i någon förening? Hur är kvalitet och hälsotillstånd på de fiskar man köper privat i jämförelse med de i zooaffärerna? Hur brukar priserna vara?

    /Tacksam för svar!
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Auktioner är roliga.

    Du kan finna saker som du aldrig kan hitta i djuraffärer. Priserna är oftast lägre än i de flesta djurbutiker. Auktionen tar oftast hela dagen och börjar vid 12.00, men man kan ju gå precis när man vill. Auktionen riktar sig till folk som är intresserade att köpa och sälja fiskar eller bara har lust att vara där och se vad som händer. Bollmoras Auktioner (har varit på två) har ofta mycket fiskar och växter. Man behöver inte vara medlem i någon förening och man kan ta med sig barn. I varje fall har jag sett ett flertal barn i olika åldrar, men jag rekommenderar dig att passa barnen så det inte blir för exalterade och ropar in någon som du inte vill ha

    Hälsotillstånden på fiskarna är generell sett bra. Säljer skall även garantera kvalitén (vet inte riktigt hur det fungerar i praktiken). Men växterna är i regel väldigt billiga ooch av mycket god kvalité

    Väl värt ett besök
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Har inte varit på en auktion som inte har guppy,ancistrus, javamossa och
      guramis
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Fisktjejen
        Jag är ute efter att berika två ganska nystartade akvarier med fler fiskar. Blev jätteglad när jag såg att BAK ska ha auktion i Tyresö, men då visste jag inte vart Tyresö låg. Vi har 3,5 mil dit. Är det värt att åka så långt för att (om jag har tur) kunna köpa guppy, en ancistrus, lite javamossa och två guramis lite billigare?
        Pja det beror ju på vad du tycker det är värt. De sakerna, och mycket, mycket, mycket, mer kommer iaf att finnas där. Jag har varit på två av Bollmoras storauktioner, och de har varit gigantiska.
        Brukar det vara auktioner norr om Stockholm någon gång?
        Sollentuna har storauktioner jämförbara med Bollmoras. Vet dock inte när de skall hålla sin, eller om de kanske redan haft den.
        Jag har som sagt aldrig varit på en auktion. Brukar det vara mycket som säljs? Kan man hitta det jag är ute efter? Tar auktionen hela dagen? Kan man ha med barn? "Vem" riktar sig auktionen till? Måste man vara medlem i någon förening? Hur är kvalitet och hälsotillstånd på de fiskar man köper privat i jämförelse med de i zooaffärerna? Hur brukar priserna vara?
        1) Storauktionerna är ofta gigantiska, tusentals poster av allt mellan himmel och jord.
        2) Ja, absolut.
        3) De siktar på att den skall vara klar till fem, men i verkligheten tar det ofta en-två timmar till, och då går det undan på slutet.
        4) Ja, men barnen kan nog tycka det är tråkigt i längden.
        5) Auktionen riktar sig tilll intresserad allmänhet.
        6) Nej, man måste inte vara medlem för att handla, däremot för att sälja (tror jag).
        7) Vanligen är fisken i mycket gott skick, men det händer att mindre nogräknade gör sig av med sjuk eller skadad fisk, och vissa lämnar in fisken i alldeles för små burkar. Man får gå runt och titta på fisken innan man bjuder. Över lag skulle jag säga att kvaliteten är bättre än i zooaffär.
        8) Priserna brukar i snitt ligga på 50-70% av zooaffärspris. Det varierar dock med tiden på dagen, hur många av samma sort som sålts tidigare, och ovanligare fiskar går ofta mycket billigt medan mycket vanlig fisk (t.ex. fjärilsciklider och guppies) ofta kan säljas för samma eller tillochmed högre pris än i butik.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Du behöver inte vara medlem för att sälja.

          Läs mer under hemsidan som beskriver auktionen.

          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • micke eklund
            • November 2002
            • 680

            #6
            Tänkte just dra igång en tråd för att påminna om auktionen men det behövdes inte

            Som sagt så är alla välkomna att sälja och köpa fisk växter och tillbehör.

            Det brukar vara väldigt mycket fiskar växter och tillbehör som ska byta ägare en sån här dag, förra gången så hade vi ca 1200 registrerade poster.
            Redan nu har vi fått in 387 förhandsbokade poster. Om du som säljare vet med dig att du kommer ha många poster så går det bra att kontakta mig via zoopet så skriver jag ut etiketter och inlämningskvitto så går det lite smidigare i inlämnigskön på söndag.

            Vi kommer att satsa på att försöka få folk att lägga sina prylar på fasta bordet om dom har mycket av samma sak för att spara tid.

            Kommentar

            • Fisktjejen
              • February 2005
              • 310

              #7
              8) Priserna brukar i snitt ligga på 50-70% av zooaffärspris. Det varierar dock med tiden på dagen, hur många av samma sort som sålts tidigare, och ovanligare fiskar går ofta mycket billigt medan mycket vanlig fisk (t.ex. fjärilsciklider och guppies) ofta kan säljas för samma eller tillochmed högre pris än i butik.[/QUOTE]

              Vad brukar priset på guppys ligga på?

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                under tio kronor och det brukar även finnas otroligt snygga guppies från olika odlare. Ancistrus ca 50 kr för 2 st.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #9
                  Om inget oförutsett inträffar kommer det stå ett 150 liters akvarium på fasta bordet. I det kommer det gå en hel del fina guppys så man kan välja själv vilka man vill ha.

                  Kommentar

                  • peppito
                    • December 2003
                    • 1612

                    #10
                    Läckert!

                    Mina priser utgår dock för en billig påse på själva budgivningen med ett flertal guppies i.
                    "du ångrar bara det du inte gjorde"

                    Kommentar

                    • fairing
                      • October 2003
                      • 574

                      #11
                      risk att man köper mer

                      den största risken är den att man oftast kommer hem med mer fisk än man ska ha,jag har en massa ancistrus yngel som jag hoppas jag kommer att sälja där,vad kan man få för dom ca 5-6cm,tänkte lägga 2-5st i varje burk,
                      www.akvarietorget.se

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Helt omöjligt att svara på men jag tycker att i snitt brukar ancistrus kosta ca 20-25 kr/st, men det beror helt på intresset och antal poster.
                        Senast redigerad av peppito; 24 February 2005, 12:58.
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • Mogwai
                          • November 2002
                          • 3021

                          #13
                          Måste snabbt komma på nån bra ursäkt att släpa han sambon till Tyresö på söndag...få se få se....jo ja just det...hans barn bor ju där...*s*...han får ta en fika med sin äldsta dotter och sedan öppna bakluckan så att han kan lasta in mig och alla påsar.......

                          Kommentar

                          • Annika
                            • January 2002
                            • 2518

                            #14
                            Jiiiiiiiiiiiippppppppiiiiiiii

                            Har just fått OK från maken. Han är hemma med lillen och jag kan åka på auktion. Åker från Uppsala. Är det någon som vill hänga med?

                            Kommentar

                            • RÖDLÖGA
                              • February 2002
                              • 3931

                              #15
                              Angående aktionen i Bollmora

                              Ursprungligen postat av Mogwai
                              Måste snabbt komma på nån bra ursäkt att släpa han sambon till Tyresö på söndag...få se få se....jo ja just det...hans barn bor ju där...*s*...han får ta en fika med sin äldsta dotter och sedan öppna bakluckan så att han kan lasta in mig och alla påsar.......
                              Finns EN plats kvar i brorsans bil från Åkersberga o tillbaks om du vill följa med? Vi kan kanske dela på soppan?
                              FISHLOVERS
                              Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                              En glad "svenssonakvarist"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...