Kul auktion i Bollmora !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Kul auktion i Bollmora !


    Ville bara framföra ett tack till Bollmora Akvarieklubb för en fantastiskt rolig auktion !!

    Trodde inte det fanns så många akvarienördar i Stockholm

    Dessutom hittade jag de växter jag var ute efter !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Ja, det var roligt (första gången jag var på auktion), tyvärr köpte jag inte en enda grej, hittade inte det jag letade efter, men det gör ingenting mycket bra ordnat, tack Bollmora akvarieklubb säger jag också.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Japp, bra auktion. Fast det var alldeles för många poster: över 1100 poster. Väldigt mycket hanns inte med alls, och de vars grejor gick efter klockan 4-5 var det synd om - det fanns så lite folk kvar att nästan allt gick för 25:-.

      Bollmoras auktion har nog vuxit ur det här formatet, helt enkelt. Jag skulle nog också föreslå en gräns för hur många poster man får ha per deltagare - förra gången var det 200-300 Corydoras i grupper om 5, denna gång var det 200-300 Scalarer i grupper om 2-3...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #4
        Ja, det var ju lite mycket scalare.. Tyvärr kunde jag inte stanna hela auktionen ut..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Jag tillhör väl dom som saknar samvete och tyckte att sista timmen var underbar. Apistogrammapar för 40 spänn är inte att förakta.
          (Skulle dock inte vilja vara säljare då)

          Drog på mig en massa killi oxå så nu har man nya små kar i hela lägenheten. Jösses tänka efter FÖRE var det väl.=)

          Bollmora Akvarieklubb ska ha ett stort tack för en trevlig och givande dag.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • fc25
            • September 2003
            • 330

            #6
            Va f..n!! Jag glömde bort det.
            //Fredrich

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Som en av medlemmarna i BAK som arbetade idag så känner jag snarare att jag skall tacka alla dem som kom idag. Det är ni besökare som gör auktionen till vad den är.

              Kommentar

              • micke eklund
                • November 2002
                • 680

                #8
                Äntligen hemma...

                Tack alla som kom och gjorde auktionen så lyckad som den blev.
                Tyvärr så är det som ni säger att det drar ut på tiden en hel del med så många poster.
                Kommer inte ihåg den exakta sifran men det var nästan 1300 poster varav ett par hundra inte blev sålda tyvärr.

                Vi slopade lotteriet i år och det var nog tur det få se vad vi kan göra för att speeda upp det ytterligare till nästa gång.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  1300 utrop måste vara alldeles för mycket.
                  Det där är nog ett problem som måste jobbas med.
                  Om jag förstått det hela rätt finns det en del som lämnar in många små poster - denna gången scalarer - tidigare pansarmalar.
                  Förslaget är i så fall givet - sätt ett tak på hur många utrop en person kan bidra med....
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Ett tak för hur många utrop man har känns också fel, det finns ju dem som kommer med 100-150 varierande poster med allt från tillbehör och foder till fiskar av en mängd olika arter och släkten. De utgör en stabil stomme som är viktig att ha på en auktion. (De flesta av dessa människor utgör en stabil stomme vid så gott som alla auktioner i Stockholm men omnejd eftersom de odlar kopiöst mycket fisk).

                    Däremot kanske man skall låta alla tillbehör och enklare växter (sådana som förmodligen inte genererar mer än några tior i pris) ligga på fasta bordet. Jag menar att en svärdsplanta som säljs för 39:- i akvariebutikerna kan man säkert med gott samvete skriva 25:- på och lägga på fasta bordet utan att riskera någon dålig affär. Man får inte mer för att de ropas ut. Likadant med burkar innehållandes tre platy, två guppy etc. Priset är ganska lätt att förutsäga.

                    Sedan kanske man måste ha en begränsning när någon uppenbarligen inte förstått att man inte kan sälja hur mycket som helst av en och samma fisk. Det finns helt enkelt inte avsättning för 300 scalarare, eller för den delen 5-600 malaviciklider eller 250 corydorasmalar vid en sådan här auktion. Sådana mänder får man försöka sälja till en grossist eller större akvariebutik.

                    Som sagt, det finns en del idéer att pröva och se vad man kan göra för att hinna med det att sälja allt det som uppenbarligen akvaristerna i Stockholm med omnejd vill sälja. (Eller som det ofta blir på de här auktionerna, byta mot något annat).

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen skickat av swetrot
                      Ett tak för hur många utrop man har känns också fel, det finns ju dem som kommer med 100-150 varierande poster med allt från tillbehör och foder till fiskar av en mängd olika arter och släkten.
                      Fast rätt uppenbart är det så att en och annan storodlare passar på att sälja på auktionerna också. Inget fel i det, men på en sån här jätte-auktion blir det lite jobbigt att höra den femtonde identiska posten ropas ut.
                      Sen kan man ju missa åt andra hållet - själv borde jag definitivt ha delat upp mina poster i fler påsar.
                      Däremot kanske man skall låta alla tillbehör och enklare växter (sådana som förmodligen inte genererar mer än några tior i pris) ligga på fasta bordet.
                      Du menar höja lägsta utropspris? Ja, det skulle kanske hjälpa en del. Satte man 50:- som lägsta så skulle kanske fler välja att sälja större poster, eller på Fasta Bordet.
                      (Eller som det ofta blir på de här auktionerna, byta mot något annat).
                      Som t.ex. tre Corydoras mot tre Javatandkarpar...

                      Jag vill verkligen inte låta som om jag tycker det var en dålig auktion -den var tvärtom oerhört bra & välorganiserad- men det går inte att ha auktioner som är sex timmar långa. Visserligen kan man då göra otroliga fynd sista timmarna, men det sker på säljarnas bekostnad. Det är helt enkelt synd om de som får sina varor uppropade efter klockan fyra, särskilt som de flesta inte satt nåt minimipris.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Corydoras mad
                        • April 2003
                        • 1686

                        #12
                        Måste också säga att det var en bra auktion fast ack så få Corydoras, endast 6-8 påsar som dessutom nästan enbart innehöll C. aeneus. Hur kunde det vara så otroligt mycket mer Corydoras förra året?
                        /Mathias
                        The Corydoras freak

                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                        Kommentar

                        • Tricella
                          • October 2002
                          • 1052

                          #13
                          Trevligt med sådana här auktioner!

                          Jag ska absolut på GCG auktion den 30/10...det ska bli riktigt spännande!

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14

                            Jag hade nog åxå varit spekulant på ett stim fullvuxna Corys !

                            Får väl glädja någon handlare med den ordern
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • Mogwai
                              • November 2002
                              • 3021

                              #15
                              Vart ingen auktion för min del igår. Vart istället 2 st bänkskivor till akvarieställningen, som båda vart korretkt tillsågade och passade som skivan i bänken så att säga. Inte att förakta.
                              Näe, får allt hålla mig till nästa auktionstillfälle i Stockholmstrakten, och INTE gå på Öl & Whisky-mässa dagen före !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...