Göteborgs Akvarieförening, ny lokal och höstprogra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn Johansson
    • March 2004
    • 49

    Göteborgs Akvarieförening, ny lokal och höstprogra

    GAF flyttar!
    Vi överger vår lokal som vi haft i över 20 år. Detta då hyran höjts ordentligt, och bidrag vi tidigare fått nu uteblir.

    Vi flyttar istället in hos den mest göteborgska föreningen av alla, nämligen hos "Spårvägsällskapet Ringlinien" www.ringlinien.org

    Vi får då tillgång till en modern och väldigt fräsch möteslokal, det blir lättare och billigare att parkera samt lättare att ta sig dit kollektivt. Ringliniens lokal (och vagnhall) ligger bara några hundra meter från vår gamla adress.

    Om denna flytt är permanent eller tillfällig (några år) återstår att se.

    Höstprogrammet är iallafall klart, och om det kan ni läsa på GAF´s hemsida, http://hem.passagen.se/gaf1/

    Vi börjar litet försiktigt i år, men senare drar vi igång med duktiga föredragshållare som tidigare.

    Första mötet är iallafall den 14 september, sedan nästan alltid den andra tisdagen i varje månad. Vi startar alltid mötet kl 19.00 om inget annat anges.

    Alla är välkommna till våra möten, även om man inte är medlem.

    Adresser och vägbeskrivningar finns på GAF´s och på Ringliniens hemsidor.

    Björn Johansson, ordf. i GAF.Björns e-postadress

    Bj.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Mötena finns även redan inlagda i kalendern.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Glöm inte att det är möte idag 14/9 klockan 19.00...

      Kommentar

      • Björn Johansson
        • March 2004
        • 49

        #4
        Kort rapport från det första mötet hos Ringlinien:
        Litet rapporter och föreningstekniska frågor, presentation av höstens program.
        Presentation av vår hyresvärd, Spårvägsällskapet Ringlinien av Kurt Tedenbrandt (trafikchef) samt Dan Aronsson (sekreterare).
        Rundvandring i vagnhallen, fika med kanelbullar, lotteridragning.
        Andespil (liknar bingo). Såldes inte så mycket akvaristik denna gång. Under veckan som varit har en del av GAF´s tillhörigheter flyttats till nya lokalen. Det sista tömningsmötet hålls i morgon 25/9. Mycket kommer att hamna i en container... Passa på!
        Ni som har akvarier i lokalen ombedes att ta hand om dessa.

        Nästa möte:
        12/10. Matlagning med Lasse Haara, vi lagar fiskmat igen, nya intressanta recept kan medtagas, och en del beprövade kan utlämnas.
        Tag också med fiskar, växter och andra akvaristiska prylar till auktionen!

        På novembermötet (9/11) åker vi gemensamt i veteranbuss (gissa vems) från 1964 till Marinakvariet i Mölndal.

        Är det någon som varit ute och rest, som varit på "hembesök" hos några fiskar eller biotoper, miljöer, som kan intressera oss andra som sällan kommer just längre än till Mölndal..?
        Kom gärna till oss och berätta! skälig ersättning utlovas.

        Björn J, ordf. i GAF.
        Bj.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Och när har planerar ni en storauktion typ sthlm eller oslo?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Mindre auktioner brukar oftast äga rum på alla GAF-möten.
            En större auktion i Göteborg kommer Göteborgs Ciklidgrupp att ha i höst (se kalendern).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag har tittat på Bollmoras sajt om dur de lägger upp sin storauktion och det är ju en halvdagsaffär som dom kör på en söndag.
              Jag har läst att ciklidisterna i Göteborg har en storauktion då och då. Men själv är jag ju inte så ciklidorienterad precis. Så det känns inte aktuellt.
              Vi hade ju en liten auktion på UAF:s möten - åtminstone förr i tiden. Och den var ju bra när man ändå var därpå mötet. Kan tänka mej att det är likadant på GAF.
              Men en storaukion (mer allmänt inriktad) skulle nog kunna dra folk från stora delar av götaland.
              Därför min förrågan om detta.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag har läst att ciklidisterna i Göteborg har en storauktion då och då. Men själv är jag ju inte så ciklidorienterad precis. Så det känns inte aktuellt.
                Nog gick det en hel del annat än ciklider på GCG-auktionen i våras. Själv köpte jag några Endlers och hjag har för mig att det också gick en del killis.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  OK jag fick även ett e-mail om detta.
                  Men faktum är att jag själv - och troligen även andra - skulle nog inte chansa på att hitta icke-cikliditiska fynd på en auktion anordnad av ciklidister i Göteborg...
                  Det finns ett utrymme för en mer allmän storauktion på västsidan men med förhoppningsvis mindre än de 1300 utrop som förekom på Bollmoras senaste äventyr.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Björn Johansson
                    • March 2004
                    • 49

                    #10
                    I GAF har vi en tid diskuterat att ha en större auktion, men kanske då mer av den modell som brukar hållas i Oslo med omnejd.
                    Vi har dock kommit fram till att detta skulle främja vår föreningsaktivitet, men att vi i nuläget inte är mogna, eller har tid eller ambition att hålla en sådan auktion.
                    Det gäller ju också att hitta en lämplig tidpunkt, så att inte ett sådant evenemang krockar med någonting annat i den akvaristiska almanackan.

                    Men om någon vill hjälpa oss att ordna en storauktion så tages den hjälpen emot väldigt tacksamt.

                    Dessvärre vågar jag sticka ut hakan och säga att flera medlemmar gärna vill ha en massa, men de vill inte göra något för att få det de vill ha.

                    Det bästa sättet att veta att bara styrelsen och "närmast sörjade" skall komma på ett möte är att annonsera det som "arbetsmöte".

                    Jag är verksam i några andra sorters föreingar också, och trenden är tyvärr densamma, föreningslivet är inte vad det varit, kanske har detta konkurrans av Internet, kabel-tv och en massa annat.

                    Just nu jobbar vi iallafall på SARFs rikstämma som vi skall hålla under 2005, då blir det säkert också auktion.

                    Jag vet inte om jag ännu har hämtat mig och min röst sist jag var auktionist 2000... då också föreningen fyllde 75 år, och ojdå, nu blir vi 80...
                    Bj.

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Björn Johansson

                      <font color="red">Dessvärre vågar jag sticka ut hakan och säga att flera medlemmar gärna vill ha en massa, men de vill inte göra något för att få det de vill ha.

                      Det bästa sättet att veta att bara styrelsen och "närmast sörjade" skall komma på ett möte är att annonsera det som "arbetsmöte".</font id="red">
                      Jag är verksam i några andra sorters föreingar också, och trenden är tyvärr densamma, föreningslivet är inte vad det varit, kanske har detta konkurrans av Internet, kabel-tv och en massa annat.

                      Just nu jobbar vi iallafall på SARFs rikstämma som vi skall hålla under 2005, då blir det säkert också auktion.

                      Jag vet inte om jag ännu har hämtat mig och min röst sist jag var auktionist 2000... då också föreningen fyllde 75 år, och ojdå, nu blir vi 80...
                      Hej Björn!
                      När du nu ändå stack ut hakan så undrar jag hur man skall tolka det du skriver? Är GAF inte intresserad av nya medlemmar? Eller är ni intresserade av "rätt" sorts medlemmar? Jag hade gärna för länge sedan blivit medlem i er förening men... När man går in på er hemsida som jag gjort upprepade tillfällen så får jag inte samma känsla som jag får när jag läser om glada fisken i Östersund (Nancy Alke & co). Första gången jag tittade in satt jag och letade efter hur man kunde bli medlem men helt förgäves sökte jag efter information om vart man som ny medlem vänder sig. Har ni funderat på hur ni marknadsför er förening?

                      Göteborg som är Sveriges andra stad borde ju ha Sveriges andra största akvarieförening? Har ni det? Göteborg är ju känt för sina låga priser på akvarier och akvariefiskar och det måste vara av den anledningen att här finns det många akvarieintresserade. Nyrekrytering borde ligga högst upp på dagordningen. Hur många nya medlemmar ramlar det in per månad? Faktum är att föreningslivet kommer aldrig mer bli som det varit, ingenting blir som det varit. Man måste hänga med i dagens informationssamhälle annars hamnar man lätt på efterkälken. Kanske lite hårda ord här men jag hade gärna varit med om det inte var för att jag fick känslan av att det var en klubb för inbördes beundran. Hur ser en hemma hos-kväll ut om alla 300 medlemmarna skulle presentera sina akvarium? Puh, vicken följetong...

                      Slutkläm: Det hade varit ett sant nöje att få vara med i er akvarieförening men tar ni emot nya medlemmar?? Kanske inte så här kaxiga men bevisa gärna att jag är fördomsfull och har totalt fel i mina antaganden.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag är själv medlem i såväl GAF som Göteborgs ciklidgrup och självklart är alla välkomna till mötena och att bli medlemmar.
                        Det är bara att dyka upp på ett möte (se kalendern).
                        Det finns alltid saker som kan förbättras i en akvarieförening (och andra föreningar) men samtidigt måste man ha i åtanke att de som sitter i styrelsen hela tiden jobbar ideellt och även är beroende av andra medlemmars aktivitet.
                        Tycker nog att styrelsen i bägge föreningarna gör ett gott arbete och har sätter ihop hyfsat intressanta program.
                        Själv dyker jag självklart upp på ciklidgruppens auktion imorgon och förhoppningsvis så är intressent denna gång så stort att det ger mersmak så att även Göteborg (i likhet med Stockholm) kan ha flera auktioner per år med flera arrangörer.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...