Kuriosa 1935

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Kuriosa 1935

    För ett tag sedan ringde en kvinna upp mig angående material hon hade hittat i dödsboet efter sin farfar. Han hade varit medlem i Malmö Akvarieförening för längesedan och sparat en del. I veckan lämnade hon två papperskassar, som jag har kikat som hastigast i.

    Kompletta årgångar av tidskriften akvariet från 1935 och fram till 1954, flera årgångar av Dansk Akvarieunions gamla tidning, flera års bokföring, lite material kring ett medlemsregister samt ett häfte från MAF:s 25 års jubileum - år 1951!

    Får en nostalgisk känsla av att bläddra i materialet - det verkade vara mycket mer schvung i föreningarna på den tiden. De flesta verkade vara aktiva och alla samlades på "ett och samma ställe". Idag är hobbyn spridd på flera mötesplatser, på gott och ont. Givetvis har hobbyn gjort enorma framsteg sedan dess, och Internet är en guldgruva för akvaristen... kanske är jag bara lite känslig för historiens vingslag. Roligt att läsa om vilka fiskar som var svåra på den tiden, vad man fokuserade på samt alla gamla råd och tips! Utfodringen undrar jag ändå kring om den inte var bättre på den tiden - då fångade folk levandefoder i betydligt högre utsträckning än idag.

    Well - ville bara dela med mig av lite nostalgi!

    Hilsen!!
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Jättekul! Förstår känslan, hade en liknande upplevelse när vi avvecklade föreningens lokal förra året (av orsaker som jag inte tänker gå in på här) och vi tog hand om gammalt material sedan föreningen bildades. Gamla foton och protokoll m.m. som sorterades och senare lämnades in till länets föreningsarkiv. En del av dessa fotografier scannade vi av och de finns nu att se på vår website http://och.nu/jaf

    mvh
    /Hasse
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    Arbetssätt...