Största hotet mot hobbyn? Debatt i riksdagen 11/3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Största hotet mot hobbyn? Debatt i riksdagen 11/3

    Imorgon torsdag debatteras det kanske största hotet mot den organiserade akvariehobbyn de senaste åren: förslaget om moms på ideella föreningar (IP 2003/04:319). http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/ip.asp?rm=0304&nr=319 Tänk er moms på auktioner, ciklidstämmor, medlemsavgifter osv. Nu har det lyckligtvis kommit lite försäkringar om att det inte är meningen utan att tanken är att EU anpassa vad nu det innebär. Och är vi allmännyttiga? Har jag missförstått något eller är det har rejält allvar?
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Det låter ju inte klokt!!! Då kommer det inte finnas många föreningar kvar.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Dom hjälper själva till att spä på politikerföraktet...
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om jag förstått detta rätt så drabbas i första hand sådana föreningar som driver försäljningverksamhet - dvs så lär inte t.ex. medlemsavgifter ingå (av denna anledning så är t.ex. idag inte medlemsavgifter avdragsgilla för företag), men visst förslaget lär inte direkt göra det lättare för olika föreningar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nicke Lilltroll
          • February 2004
          • 730

          #5
          Nu kommer jag antagligen att få alla Zoopets medlemmar mot mig men jag tar risken.....

          Egentligen så är det inte konstigare att man betalar moms för ett medlemskap i en förening än att man gör det när man går på bio. Man väljer själv om man vill vara med i en förening eller inte.

          Det finns en massa olika föreningar som t ex sysslar med att laga mat, smaka viner, konst eller som i detta fallet akvariefiskar mm. Tycker ni att det är ok att alla som går på restaurang ska betala moms men inte den som går på ett föreningsmöte för att äta? Det är i princip samma sak tycker jag.

          Jag hoppas bara att man delar in så att t ex ideella idrottsföreningar eller liknande som inte har någon vinstdrivande verksamhet undantas från momsen. Akvariefisk är faktiskt ett nöje och inget annat egentligen.

          Idrott t ex kan man ägna sig åt för att få en bättre hälsa. Sen tycker jag att det är viktigt att man momsbelägger vinstdrivande klubbar som kan jämställas med företag som har flera miljoner i omsättning. Man kanske kan sätta att man är momsbefriad upp till 18 års ålder på medlemskapet och att föreningars ungdomsverksamhet också befrias. Då drabbas inte ungdomarna i alla fall.

          Hoppas att ni förstår hur jag tänker nu bara och inte jagar upp er för mycket på mitt inlägg.
          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
          54 liter Paletter

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

          Kommentar

          • gosatta
            • December 2002
            • 2669

            #6
            så idrott är inte ett nöjje för folk som håller på? Har aldrig förstått mig på denna heliga ko idrott? ideel verksamhet bör väl vara ideel verksamhet vad man en håller på med?

            Idrott må vara bra för folkhälsan men tex. akvaristik är bra för folkbildningen, ska en vara bättre och/eller viktigare en den andra?
            /Mats Åhrman
            http://www.gosatta.org
            http://www.stockholmsciklidklubb.com
            http://www.ciklid.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Jag hoppas bara att man delar in så att t ex ideella idrottsföreningar eller liknande som inte har någon vinstdrivande verksamhet undantas från momsen. Akvariefisk är faktiskt ett nöje och inget annat egentligen.
              Jag förstår kanske hur du resonerar men du har fel! Att akvarieföreningar har auktioner och lotterier är inte för att få vinst. Det är för att få den IDEELLA verksamheten att gå runt. Alla jobbar gratis. Ingen (få) tjänar pengar. Det existerar som jag ser det ingen som helst skilnad mellan en idrottsförening på "låg" nivå och en akvarieförening. De gigantiska idrottsevenemangen är en annan sak (och en annan fråga).
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Det känns som dom klipper grisen för att få ull - dom små summorna staten skulle få i moms är en piss i havet...

                Kommentar

                • Nicke Lilltroll
                  • February 2004
                  • 730

                  #9
                  Ursprungligen skickat av gosatta
                  så idrott är inte ett nöjje för folk som håller på? Har aldrig förstått mig på denna heliga ko idrott? ideel verksamhet bör väl vara ideel verksamhet vad man en håller på med?

                  Idrott må vara bra för folkhälsan men tex. akvaristik är bra för folkbildningen, ska en vara bättre och/eller viktigare en den andra?
                  Jag kan förstå hur du menar. Jag är inte alls intresserad av idrott men det är bra att det finns föreningar för barn och ungdomar så att de har något att göra och träffar kompisar istället för att bara driva runt eller sitta hemma vid datorn. Det är därför som jag anser att alla föreningar med ungdomsverksamhet ska få den delen momsbefriad. Jag menar alltså inte enbart idrott även om det kanske kunde tydas så i mitt förra inlägg.

                  Man får försöka begränsa texten så att folk orkar läsa. Därför blir det lite konstigt ibland....
                  720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                  54 liter Paletter

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Alla ideella föreningar är positiva för oss ur alla aspekter - läste häromdan en artikel om hur positivt det är att så många svenskar engagerar sig i ideellt arbete (bara i Holland var det fler).

                    Jag hoppas bara att man delar in så att t ex ideella idrottsföreningar eller liknande som inte har någon vinstdrivande verksamhet undantas från momsen.
                    Faktum är att dessa kommer att drabbas bra mycket hårdare än t.ex. akvarieföreningar eftersom akvarieföreningarnas intäkter i huvudsak bygger på medlemsintäkter med an idrottsföreningarnas i huvudsak bygger på entréavgifter och bingolottoförsäljning.

                    Sen tycker jag att det är viktigt att man momsbelägger vinstdrivande klubbar som kan jämställas med företag som har flera miljoner i omsättning.
                    Stora klubbar är redan idag bolagiserade så det är inte dessa som drabbas av förslaget utan småklubbarna.
                    Alla föreningar som idag är moms- och skattebefriade har tillstånd för detta från myndigheterna och lämnar varje år in en deklaration till skattemyndigheterna - om de går med mer än 10% vinst så måste också de redan idag betala skatt för vinsten.


                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      • June 2002
                      • 1081

                      #11
                      Tycker ni att det är ok att alla som går på restaurang ska betala moms men inte den som går på ett föreningsmöte för att äta? Det är i princip samma sak tycker jag.
                      Jag kan inte låta bli Om jag bjuder in låt oss säga Nicke och Gosatta till mig och vi dricker vin och lagar mat. Sedan splittar vi kostnaderna på tre. Ska vi betala moms? Det är exakt vad det innebär om man skulle ta moms från dessa föreningar (nu vet jag inte om förslaget innebär det). Men visst finns det gränsfall som dessa klubbar med gratismedlemskap. Fast är dessa momsbefriade?
                      Mvh. Ola
                      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                      Kommentar

                      • gosatta
                        • December 2002
                        • 2669

                        #12
                        Det är även bra med föreningar för vuxna som kan träffas och prata om vin, folk utan ett socialt liv blir oftare deprimerade, äter psychofarma, sjukskriver sig. Man kan dra i det hur långt som helst. Ideel verksamhet är bra och att försöka dela upp den på något sätt känns fel. Ska en beskattas ska alla det, eller tvärtom enligt mig då. Observera att vi pratar om ideela verksamheter (antar jag?)
                        /Mats Åhrman
                        http://www.gosatta.org
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com
                        http://www.ciklid.se

                        Kommentar

                        • Nicke Lilltroll
                          • February 2004
                          • 730

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                          Jag hoppas bara att man delar in så att t ex ideella idrottsföreningar eller liknande som inte har någon vinstdrivande verksamhet undantas från momsen. Akvariefisk är faktiskt ett nöje och inget annat egentligen.
                          Jag förstår kanske hur du resonerar men du har fel! Att akvarieföreningar har auktioner och lotterier är inte för att få vinst. Det är för att få den IDEELLA verksamheten att gå runt. Alla jobbar gratis. Ingen (få) tjänar pengar. Det existerar som jag ser det ingen som helst skilnad mellan en idrottsförening på "låg" nivå och en akvarieförening. De gigantiska idrottsevenemangen är en annan sak (och en annan fråga).
                          Det är faktiskt så att om en förening ska bli tvungen att ta ut moms på sina saker som man säljer så får man även göra avdrag för momsen som man betalar. Det finns många auktioner där momsen tillkommer på priset som man har ropat in varan för. Det är inget konstigt.

                          Det är faktiskt så att staten på något sätt måste få in pengar för att vi ska kunna få vård, skola och omsorg. Om man väljer att ta in lite pengar av oss vuxna som är med i en förening så anser inte jag att det är något fel i det. Det var samma cirkus när man skulle behöva betala moms hos frisören när det infördes för några år sedan. Nu ser alla det som en del av priset.

                          Man betalar moms på fisken man köper i akvarieaffären. Varför inte göra det när man köper samma fisk på en auktion? Vissthar man auktioner för att föreningen ska få in pengar för att finansiera sin verksamhet men så är det med alla företag.
                          720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                          54 liter Paletter

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            • June 2002
                            • 1081

                            #14
                            Ang. mitt förra inlägg. Kjell skrev samtidigt. Dessa vinstdrivande klubbar är alltså inte momsbefriade. Tack för svaret.

                            Ang. ideella förening. Föreningar är själva ryggraden i en demokrati. Orsaken är att de är viktiga för det sk. civila samhället. Det civila samhället är viktigare än att gå och rösta. Det är orsaken till att totalitära regimer krossar det civila samhället. Om det civila samhället är krossat så måste detta i princip byggas upp först innan demokration börjar funka.
                            Mvh. Ola
                            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                            Kommentar

                            • Nicke Lilltroll
                              • February 2004
                              • 730

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Ola Svensson
                              Tycker ni att det är ok att alla som går på restaurang ska betala moms men inte den som går på ett föreningsmöte för att äta? Det är i princip samma sak tycker jag.
                              Jag kan inte låta bli Om jag bjuder in låt oss säga Nicke och Gosatta till mig och vi dricker vin och lagar mat. Sedan splittar vi kostnaderna på tre. Ska vi betala moms? Det är exakt vad det innebär om man skulle ta moms från dessa föreningar (nu vet jag inte om förslaget innebär det). Men visst finns det gränsfall som dessa klubbar med gratismedlemskap. Fast är dessa momsbefriade?
                              Det var inte riktigt så jag menade.... Det finns faktiskt föreningar som gör just så att man träffas för att laga mat mm och finansierar sina middagar med att sälja lotter etc. Det är alltså inte själva maten som ska beläggas med moms för det är den redan vid inköpet i butiken utan pengarna man får in för att betala maten med.
                              720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                              54 liter Paletter

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                              Kommentar

                              Arbetssätt...