Hjälp med att starta en akvarie förening.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hummer
    • June 2003
    • 417

    Hjälp med att starta en akvarie förening.

    Hej på er alla glada!
    Jag tänkte testa starta en akvarieförening i Gävle.
    Jag undrar om ni har några råd att ge. Finns det någon stans att vända dig till hjälp med att starta en förening?
    Life's for my own, to live my own way
    Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Samla några intresserade till ett möte, där ni bildar föreningen och väljer en interimsstyrelse, som får till uppgift att värva medlemmar, utarbetar stadgar, och en verksamhetsplan, ett namn på föreningen.
    När det har blivit några medlemmar då kallar styrelsen till ett årsmöte där en ordinarie styrelse, revisorer, valberedning väljs, stadgar och verksamhet fastslås..
    Sedan kontaktar ni skattemyndigheten så ni får ett organisationsnummer som ni ska ha för att kunna bli bidragsberättigad förening hos kommunen.
    Av skattemyndigheten och kommunen får ni veta mer.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Hummer
      • June 2003
      • 417

      #3
      Tack för svaret!
      Life's for my own, to live my own way
      Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
      Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

      Kommentar

      • BULL
        • January 2002
        • 298

        #4
        Heja Hummer!!!!!!
        Jag hade samma tanke fast i sandviken men jag gav upp då jag redan sitter som ordförande i en idrottsförening.
        men jag blir gjärna medlemm i din förening.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Starta med att göra ett upprop på forumen på zoopet.com, ciklid.se och akvarieguiden.nu - be intresserade maila till dig.
          Kom sedan överens med dessa om att träffas hemma hos någon av er vid en bestämd tidpunkt.
          Skriv några A4-affisher om detta och sätt upp på akvarieaffärerna på orten.
          Sedan får du väl se om det finns något intresse - verkar det vara så kan du ta kontakt med SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) http://www.akvariet.tripnet.se/sarf/SARF.html som har färdiga stadgar etc. och säkert kan bistå med lite tips.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Om man inte är intresserad av att starta en förening, utan bara att träffa likasinnade kan du göra som vi i "Växjötråden", vi träffas var annan till var tredja vecka hemma hos någon av oss och snackar och fikar. Det blir en del fisksnack, men inte bara det. Risken med föreningar är att de ofta blir ett "självändamål" dvs att man glömmer varför man vill träffas och träffas för föreningens skull.
            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

              #7
              Tänkte samma sak som Bilbo. Varför ska man tvunget bilda förening, blanda in pengar och skaffa lokal, ha styrelse etc etc etc etc etc etc????

              Vi var inne på, eller snackade löst om att ha lokal i början, men vi la när den idèn då de flesta av oss var överens om att var å en har sina kar hemma, åså byter vi sinsemellan utan pengar inblandade (för det mesta)! ..
              / Patrik /

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Fördelen med att ha en förening är att man kan få hjälp av andra föreningar i praktiska saker, man kan få hyra SARFs bildband till sina möten, man får SARF-nytt flera gånger om året till kostnad av några tior. Man betalar mindre för ett exemplar av SARF-nytt än vad man betalar för en kvällstidning så den ekonomiska biten är knappast inte ett skäl till att inte bilda förening.
                Men självklart är det upp till var och en att göra på det sätt som passar en bäst - en "klubb" som den i Växjö kan vara helt OK för en del, men om man vill utveckla föreningen med att lyssna på föredrag och kolla på diaband etc. så är det betydligt effektivare att bilda en förening.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #9
                  Men en del av oss är medlemmar i den eminenta föreningen NCS så vem sade att man inte kan både ha kakan och äta den. Ett välment och seriöst tips, är att börja på samma sätt som vi gjort iaf, annars är risken att man tar i så man sträcker sig från början.
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Föreningen Glada Fiskars vänner i Östersund är nystartad. Vi har någon sorts mellanting mellan Växsjötåten och en "stor" förening. Vi har en liten styrelse som ansvarar för att det blir några möten. Vi har också en liten medlemsavgift som i princip bara täcker avgiften till SARF... Alla utskick och kallelser går via mail, den som vill ha via vanlig post får betala extra för det...
                    På så sätt har vi inte något jättestrul med pengar men vi är ändå med i SARF och de fördelar detta ger. Dessutom tror jag att det är lättare att få rabatter och erbjudanden från handlarna om man är en förening.
                    Möten har vi hemma hos varandra, vi pratar "viktiga" saker i sisådär en kvart ungefär, sedan är det bara akvariepladder som gäller....
                    Den här typen av förening kräver ju att man inte blir för många, då får man börja fundera på andra alternativ kanske. Men det måste vara bättre att börja i liten skala och sedan låta det hela växa efter efterfrågan och engagemang...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Hummer
                      • June 2003
                      • 417

                      #11
                      Hej!
                      Jag har inte haft internet på 2v. så jag har inte kunnat svara
                      Jag får ta och höra på lite olika sidor och några zoon här i Gävle.
                      Men alla som är intresserade kan ju maila mig på david.pedersen@telia.com.
                      Min mail funkar inte en men jag ska fixa den så fort jag kan.
                      Life's for my own, to live my own way
                      Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
                      Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

                      Kommentar

                      Arbetssätt...