Det sägs att det säljs akvarier som aldrig förr nu, men antalet medlemmar i våra akvarieföreningar ökar inte särskilt mycket. Om jag är rätt informerad fanns det en tid då vi hade över 100 aktiva akvarieföreningar i Sverige. Nu är de ca 40. En av föreningarna jag var med i har lagts ner i år - för fem år sedan var den mycket aktiv. En annan vill inte bli nämnd på ett forum som detta. I en tredje var vi tre medlemmar och en gäst utifrån på vår senaste aktivitet. En fjärde förening jag har kontakt med har nyss gjort sig av med sin lokal p g a minskande intresse för föreningen. Känns det igen? Medelåldern är dessutom ofta påfallande hög i föreningarna, trots att många ungdomar har akvarium.
Hur det har blivit så tål att diskuteras, men det är inte främst det jag vill ha synpunkter på här. I stället bör vi diskutera hur vi kan få liv i föreningarna igen. Jag vägrar att anta den "det är ingen idé-mentalitet" som man alltför ofta möter hos styrelsefolk och andra i föreningarna. Det måste helt enkelt finnas sätt att locka folk och få dem att trivas i våra föreningar! Men hur bör egentligen en akvarieförening i 2000-talet se ut? Håller det klassiska konceptet med rapporter, fika, föredrag/diaprogram, auktion och bingo? Eller måste vi ta nya grepp? Vi utgår från att föreningarna vill växa och ha nya medlemmar, för det är bara då den organiserade akvariehobbyn kan överleva på sikt. Hur når vi ut till nytt folk? Hur lockar vi ungdomar till våra föreningar? Hur tar vi hand om nykomlingarna när de väl kommer? Vad väntar de sig av föreningen? Vad har vi att erbjuda? Vilka aktiviteter vill folk ha? Vad är egentligen syftet med våra föreningar?
Olle
Hur det har blivit så tål att diskuteras, men det är inte främst det jag vill ha synpunkter på här. I stället bör vi diskutera hur vi kan få liv i föreningarna igen. Jag vägrar att anta den "det är ingen idé-mentalitet" som man alltför ofta möter hos styrelsefolk och andra i föreningarna. Det måste helt enkelt finnas sätt att locka folk och få dem att trivas i våra föreningar! Men hur bör egentligen en akvarieförening i 2000-talet se ut? Håller det klassiska konceptet med rapporter, fika, föredrag/diaprogram, auktion och bingo? Eller måste vi ta nya grepp? Vi utgår från att föreningarna vill växa och ha nya medlemmar, för det är bara då den organiserade akvariehobbyn kan överleva på sikt. Hur når vi ut till nytt folk? Hur lockar vi ungdomar till våra föreningar? Hur tar vi hand om nykomlingarna när de väl kommer? Vad väntar de sig av föreningen? Vad har vi att erbjuda? Vilka aktiviteter vill folk ha? Vad är egentligen syftet med våra föreningar?
Olle
Kommentar