Fishbase-symposium - Årets intressantaste möte inom akvaristiken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Har fortfarande inte skrivit ihop någon artikel men förhoppningsvis får jag ihop något under nästa vecka.
    Dock så kan ni lyssna på de olika föredragen som hölls via denna sida
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Det blev ett i mitt tycke väldigt spännande möte, med 170 deltagare!

      Alla föreläsningarna finns nu att se på FishBase Sveriges YouTube kanal:
      Scott Dowd berättade om Project Piaba, och hur fiske för akvariehobbyn kan vara en miljövänlig och drivande socioekonomisk kraft för bevarandet av regnskogen.
      Frank Kirschbaum berättade om hur fiskars fortplantning är cyklisk och styrs av miljöfaktorer, och jämförde tropiska fiskars reproduktion med fortplantningen hos den tempererade arten europeisk stör.
      Svein A. Fosså talade om akvariehobbyns historia och framtid, och om djurrättsgruppers missriktade försök att göra vildfångad akvariefisk olaglig.
      Björn Källström förklarade hur offentliga och privata akvarier gemensamt kan bilda ett nätverk och fungera som “levande genbanker” som bevarar den genetiska diversiteten hos akvatiska organismer.
      Björn Frostellgav exempel på hur fisk- och grönsaksodling kan kombineras och intensifieras med modern återcirkulerande teknik och ge mycket hög avkastning per yta, med nära noll påverkan på kringliggande miljö.
      Anders Kiesslingberättade om hur småskalig men högproduktiv kombinerad stadsodling av fisk och grönsaker inte bara kan ge världens växande städer tillgång till högkvalitativ närproducerad mat, utan även är miljövänligt och förbättrar städers matsäkerhet vid krissituationer.
      Brian Zimmerman presenterade en strategi för hur djurparker och offentliga akvarier kan bevara några av de mest hotade sötvattensfiskarna i fångenskap.
      Vår eminente Kjell Fohrman var symposiets moderator!

      Den som vill kan även ladda ner den engelskspråkiga sammanfattningen (3MB, PDF).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Tack själv för ett mycket trevligt och givande evenemang
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          En kortare artikel från mötet har nu också lagts upp på denna sida
          Jag kan verkligen uppmana alla att lyssna igenom föredragen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...