Zoopetklubb - Norr ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    Zoopetklubb - Norr ???

    Nu har jag läst de senaste 100 trådarna i den här avdelningen, och den omnämnda ort som geografiskt legat mest norrut var Gävle - Norrlands sydligaste utpost. Där har man gjort försök att få igång en förening, men det verkar inte ha fallit så väl ut.

    Kanske kan vi akvarister i Norrland istället skapa ett litet informellt nätverk här på Zoopet? Jag tror att vi som bor i den norra halvan av landet har mest att vinna på att kunna samarbeta runt vår hobby. Kunna samåka till exempelvis någon av auktionerna som klubbar i Stockholm/Mälardalen anordnar eller bara en inköpsrunda till de stora butikerna där eller någon större odlare som vill visa upp vad man har. Byta grejer med varandra, hjälpa varandra med byte av stammar vid odling, ta en kopp kaffe och prata lite strunt framför ett kar etc. Ju fler kontakter man har som är hyfsat nära, desto lättare blir akvarielivet. Lite beroende på var man bor så har man kanske närmare till Trondheim, Narvik, Torneå och Rovaniemi än till Stockholm.

    Och jo, jag inser naturligtvis att det är mycket långt mellan t.ex. akvarister i Luleå och Sundsvall, trots att bägge städerna ligger i Norrland. Jag tror ändå att man har nytta av att känna fler akvarister lite bättre. Det här kan väl bli en början.

    Själv finns jag i södra Norrland, utanför Söderhamn i Hälsingland.
  • RickardK82
    • August 2013
    • 230

    #2
    Smart.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      GILLAR
      Inger finns 1½ mil norr om Sundsvall

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • RickardK82
        • August 2013
        • 230

        #4
        Inger var handlar du fisk?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av RickardK82
          Inger var handlar du fisk?
          Det är väldigt sällan/aldrig jag handlar från någon butik faktiskt. Det beror på, att fiskar som jag är intresserad av inte finns där i butiken. Så jag beställer via affären från Imazo eller Akvarieteknik - fast ibland finns fiskar jag trånar efter inte där heller. Så då som Norrlänning är det bara att bita ihop och fortsätta att tråna

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • RickardK82
            • August 2013
            • 230

            #6
            Beställer du via något?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av RickardK82
              Beställer du via något?
              Du går in i din "affär", och beställer vad du nu vill ha. Då skickar affären din beställning till Imazo eller Akvarieteknik beroende på vilken grossist du nu har valt där just "din" fisk finns. Du kan gå in på nätet och söka efter Akvarielagret, där finns "listor" på vilka fiskar som finns just nu i lager .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • RickardK82
                • August 2013
                • 230

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Du går in i din "affär", och beställer vad du nu vill ha. Då skickar affären din beställning till Imazo eller Akvarieteknik beroende på vilken grossist du nu har valt där just "din" fisk finns. Du kan gå in på nätet och söka efter Akvarielagret, där finns "listor" på vilka fiskar som finns just nu i lager .

                //Inger
                Tack!

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Kul att det blev några som såg detta direkt.

                  Både Imazo och Akvarieteknik har egna sidor där man kan se sortiment och vad som finns på lager, som jag antar är mer uppdaterade än listor som snabbt kan bli inaktuella.

                  Det är inte säkert att alla akvariebutiker tar från både Akvarieteknik och Imazo. En del håller sig till en av dem för att få volym där, det är dyrt att få gods. Enligt en butik här i Söderhamn så kommer Imazo:s bil och lämnar levande gods natten mellan tisdag och onsdag udda veckor. Jag är inte alls säker på hur deras turer går, men antar att de fortsätter norrut i alla fall en bit på den turen.

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    #10
                    Men imazo och AT är väl ihopslagna numera? Dom har fortfarande separata sidor, men skulle gissa att transporterna är ihopslagna. Glaser däremot brukar vara svårt att få till Norrland..

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #11
                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Men imazo och AT är väl ihopslagna numera? Dom har fortfarande separata sidor, men skulle gissa att transporterna är ihopslagna. Glaser däremot brukar vara svårt att få till Norrland..
                      Jag har fått uppfattningen att Akvarieteknik och Imazo har samma ägare, men drivs som två separata företag. Det ena i Filipstad och det andra i Vara. Deras fisklistor skiljer sig lite åt på nätet. Men det är ju inte omöjligt att de samordnat transporterna åt olika håll i riket. Det är ju en ganska begränsad kundkrets de har som till mycket stora delar sammanfaller.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Nu vet jag inte hur långt upp ni bor, men kolla i listan här vad Akvarielagret i Stockholm kan fixa fram http://fisklista.akvarielagret.se/...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nu vet jag inte hur långt upp ni bor, men kolla i listan här vad Akvarielagret i Stockholm kan fixa fram http://fisklista.akvarielagret.se/...
                          Det är den listan som jag går efter Anders, men det är bara Akvarieteknik och IMAZO som levererar till norr.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Japp, men om man har vägarna söderöver för er del och kan hämta, så går det att beställa via Akvarielagret i Stockholm.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Japp, men om man har vägarna söderöver för er del och kan hämta, så går det att beställa via Akvarielagret i Stockholm.
                              Aha, du menar så

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...