CB1401 till posten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    CB1401 till posten!

    Äntligen!
    Ciklidbladet lämnas till posten idag av det nya tryckeriet på svensk mark!
    Skitiga dieselavgaser från Tjeckien till Stockholm är ett minne blott!
    Det var med stor spänning jag stegade till min brevlåda för att hämta det första svensktryckta bladet sedan länge.
    Den ser ut som vanligt, alltså bra! Jag bad tryckeriet att sända ett ex till mig så jag fick se först av alla vad som hamnar i era brevlådor på måndag, om nu posten sköter sig.
    Här några teaserbilder.
    Bifogade filer
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Spännanade!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ska bli kul att se den till helgen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Trevlig läsning som vanligt, och kanonkvalité på tidningen! Bra jobbat, Wille!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Idag ramlade CB ner i brevlådan - ett mycket bra och varierat nummer med många riktigt läsvärda artikler.
          Tycker också att trycket blev riktigt bra.

          Sedan en undran - av någon aldening så ramlade det ner 9 st CB i min brevlåda - någon speciell tanke bakom det, eller? Annars kan jag ta med dom på GCG-mötet nästa vecka och där dela ut dom för där fins det säkert flera som inte är medlemmar och som kan behöva en knuff i rätt riktning så att de blir NCS-medlemmar.


          Sedan kan jag tycka att det är löjligt trams att Wilhelm skriver att ni byter tryckeri för att slippa "skitiga dieselavgaser" från det gamla tryckeriet i Tjeckien till Stockholm. Om DET är argumentet så varför inte lägga ner CB helt för det lär förbrukas mer diesel vid transporten från tryckeriet ut till prenumeranterna i Sverige än vad dena transport har förbrukat, ni bör uppmana folk till att inte åka till Ciklidstämmorna i bil utan ta tåget, ni bör uppmana folk att sluta att köpa tjeckienodlad fisk eller annan långtransporterad fisk eller för den delen helt med akvarier för det behövs inte många akvarier för att dessa skall motsvara en CB transport från Tjeckien.
          Det finns säkert flera bra anledningar till att trycka CB i Sverige men att bara ange transporten detta som argument blir bara löjligt.
          När trycks förövrigt CB på miljöcertifierat papper - om så kunde ske så vore det i så fall det en miljövänlig förbättring med byte av tryckeri.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tror nog att tidningarna delades ut med samma postgång då med...nu slipper man ju iaf frakten från Tjeckien till Sverige, då tryckeriet sköter utskicket direkt via posten.

            Att du fått så många tidningar är säkert ett inkörsproblem, dela du ut dem till de som inte är NCS-medlemmar så blir de säkert glada. Och ser vad de missar om de varit medlemmar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Tror nog att tidningarna delades ut med samma postgång då med...nu slipper man ju iaf frakten från Tjeckien till Sverige, då tryckeriet sköter utskicket direkt via posten.
              Ja absolut - det var ur tansportsynpunkt självklart sämre tidigare men att ange detta som enda skäl till bytet blir bara löjligt. Det finns som sagt massvis av betydligt större "miljösynderier" som man NCS i så fall borde åtgärda och du och jag borde ju då t.ex. också tänka på våra Tysklandsresor

              En lastbil dricker ca. 4,5 liter per mil (hittade siffran via google) och det är ca. 170 mil från det gamla tryckeriet till Akvarielagret och en lastbil tar ca 100 pallar (i "vår" storlek) så per pall blir det 4,5x170 : 100 = 7,65 liter bränsle. Inte så mycket att komma med som enda argument för att byta tryckeri.

              Min fråga var också - blir det nu miljöcertifierat papper?

              Att du fått så många tidningar är säkert ett inkörsproblem, dela du ut dem till de som inte är NCS-medlemmar så blir de säkert glada. Och ser vad de missar om de varit medlemmar.
              Jag gör så (för som sagt CB var riktigt intressant) om det nu kan bli något möte, för vi mötesdeltagare lär ihop förbruka bra mycket mer bränsle för att ta oss till mötet i Sävedalen än vad CB "förbrukar" i bränsle från Tjeckien och hit
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Sedan en undran - av någon aldening så ramlade det ner 9 st CB i min brevlåda - någon speciell tanke bakom det, eller?
                I fortsättningen får du bara ett ex.

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Sedan kan jag tycka att det är löjligt trams att Wilhelm skriver att ni byter tryckeri för att slippa "skitiga dieselavgaser" från det gamla tryckeriet i Tjeckien till Stockholm.
                Jag vet inte var du läst den motiveringen att vi byter tryckeri pga slippa "skitiga dieselavgaser".
                Jag kollade i min ledare och där står " Vi slipper en lång transport i en långtradare från Tjeckien och det är skönt att bidra med minskat miljövidrigt utsläpp i vår natur" Står ingenting om att det var av den anledningen.
                Vi byter tryckeri pga att vi beslutat att trycka tidningen i Sverige. Detta har vi diskuterat länge i minst ett år och det känner du säkert till.
                Vilket tryckeri som skulle trycka CB beslutades förra året.

                Sedan så uppskattar jag att det är kul att du tycker att tidningen blev bra både i tryck och många bra artiklar!
                Senast redigerad av Wilhelm; 03 March 2014, 23:02.
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Jag vet inte var du läst den motiveringen att vi byter tryckeri pga slippa "skitiga dieselavgaser".
                  Jag kollade i min ledare och där står " Vi slipper en lång transport i en långtradare från Tjeckien och det är skönt att bidra med minskat miljövidrigt utsläpp i vår natur" Står ingenting om att det var av den anledningen.
                  Vi byter tryckeri pga att vi beslutat att trycka tidningen i Sverige. Detta har vi diskuterat länge i minst ett år och det känner du säkert till.
                  Vilket tryckeri som skulle trycka CB beslutades förra året.

                  Sedan så uppskattar jag att det är kul att du tycker att tidningen blev bra både i tryck och många bra artiklar!
                  Diskussionen att byta till ett svenskt tryckeri har varit igång långt mer än ett år och det tycker jag är bra - speciellt eftersom ju nu också trycket uppenbarligen som sagt också blev så bra. Det enda du angav som orsak var i alla fall transporten även om du nu inte anger att detta är osraken utan något annat. Denna typ av myter om hur mycket utsläpp transporterna orsakar är ju bara ytterligare ett argument som vissa använder mot vår hobby för att visa att vi är miljösvin när vi importerar vildfångad och odlad fisk. Detta är ett argument som jag tidigare har tillbakavisat i mitt akvaristiska miljöföredrag - det finns istället andra saker som vi kan göra om miljön nu är det viktiga (vilket jag definitivt anser att det är).


                  Du svarade inte heller på min fråga - kommer Ciklidbladet nu att tryckas på miljöcertifierat papper? Detta var en stor brist att det tjeckiska tryckeriet inte kunde göra (jag frågade dom för rätt många år sedan och då kunde de inte - om de kan idag vet jag inte)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Kan speciellt rekommendera artikeln om Belo Monte i detta nummer av CB.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                      Du svarade inte heller på min fråga - kommer Ciklidbladet nu att tryckas på miljöcertifierat papper? Detta var en stor brist att det tjeckiska tryckeriet inte kunde göra (jag frågade dom för rätt många år sedan och då kunde de inte - om de kan idag vet jag inte)
                      Oj, glömde visst bort!

                      Papperet Maxi Gloss (och hela maxi-serien med gloss, silk och obestruket)
                      är godkänt för:
                      • Svanenmärkning
                      • EU-blomman
                      • ISO 14001

                      Dessutom godkänt för:
                      • Direktkontakt med mat
                      • Leksaksförpackningar
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Oj, glömde visst bort!

                        Papperet Maxi Gloss (och hela maxi-serien med gloss, silk och obestruket)
                        är godkänt för:
                        • Svanenmärkning
                        • EU-blomman
                        • ISO 14001

                        Dessutom godkänt för:
                        • Direktkontakt med mat
                        • Leksaksförpackningar
                        Låter bra - vore det inte vettigt att ha med loggan för svanenmärkningen etc. i tidningen eller får man inte göra så
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          • October 2002
                          • 604

                          #13
                          Jo jag tänkte ha med den infon i framtiden och kollar om man får ha svanenloggan. Kan förmoda att de vill ha betalt för detta. Svanen alltså!
                          Wilhelm
                          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                          www.ciklid.org www.aquafish.info

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jo jag tänkte ha med den infon i framtiden och kollar om man får ha svanenloggan. Kan förmoda att de vill ha betalt för detta. Svanen alltså!
                            Googlade lite och det verkar kosta en del och det ställs en hel del krav och för att ett tryckeri skall bli svanencertifierad så ställs det också många olika krav (inte bara på papperet) så det blir nog rätt svårt att få CB Svanenmärkt - det viktigaste är väl dock att det är miljöcertifierat papper som används.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...