GCG- auktionen 2013

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Håller med - lokalen var riktigt bra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Jag kom hem med ett par påsar med olika guppy/endlers, en slamsug, och några håvar. Många andra poster blev i mitt tycke "för dyra", men BJÖD gjorde jag!
      Auktionen funkade bra, men dra gärna upp takten på utropen, det blev rätt segt mot slutet.....

      Lokalen en var väl bra, trevligt som sagt att ha bord att sitta vid, men svårare/krångligare att ta sig till än Sävedalen.....men nu när jag hittat dit en gång så spelar det ju mindre roll....
      Jag saknar att kunna kolla in fisken innan den kommer till utrop, för hur ser egentligen "ett gäng guppy" ut? De kan ju se ut hur som helst...och de syntes ju inte så bra i kameran heller...och till nästa år vore det bra om ni bara visar den fisk som skall säljas just då i kameran, inte nästa post som det blev i några fall i går....att ha listorna klara innan posterna ropas ut är också önskvärt....
      Helhetsintrycket är dock mycket bra, ni får en 4:a i betyg, och en stjärna i kanten dessutom.... Vi ses nästa år igen!
      Senast redigerad av tummen; 24 November 2013, 18:06.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vi får kanske vara glada så länge vi överhuvudatget får sälja fiskarana i påsar något som man t.ex. inte får i Tyskland.
        Sedan kan så klart exponeringen vara bättre i projektorn och det kan det bli både genom att folk lär sig packa fisken bättre samt att den tekniska visningen förbättras.

        Jag var på en fiskauktion i Chicago 1994 och Sverige har fortfarande inte nått till den nivån som de då höll på den visningen.
        Hur måste de packa i Tyskland då, och hur gjorde de med bilder på auktionsgodset i Chicago?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av tummen
          Hur måste de packa i Tyskland då, och hur gjorde de med bilder på auktionsgodset i Chicago?
          Fiskarna på auktionen måste gå i akvarier. Sedan när de har sålts så håvas de upp och packas så att köparen kan ta dom med sig.

          Vad gäller Chicagoauktionen så var alla fiskar packade i genomskinliga påsar (inga reklampåsar) med rundade hörn så att inte fiskarna kunde stå och trycka i ett hörn i påsen. Sedan placerades alla påsar som auktionerades ut i en egenbyggd behållare med bra belysningen där de snurrades runt samtidigt som de filmades. I lokalen, samt även i utymmena utanför lokalen fanns det åtskilliga TV-monitorer uppsatta där man kunde kolla auktionsgodset. Det fungerade alldelelse utmärkt och anledningen till att de gjorde så var nog inte att lagen krävde det utan att det var åtskilliga tusen med utrop och mer än tusen åhörare och då krävs det ett snabbare och mer praktiskt förfaringssätt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Jag har ganska många anmärkningar mot förfarandet på auktionen och blev dessutom lite chockerad över vad folk egentligen säljer. Jag fick, i två av de påsar jag ropade in, fisk som i ärlighetens namn borde ha fått träffa kniven istället för att säljas, om det nu var så att ägarna ville göra sig av med dem.

            Övrigt negativt tar jag via mail med GCG, så resten av inlägget handlar bara om vad som var bra.

            • Jättebra lokal, skönt med sittplats vid bord! Hyggligt med utrymme överallt.
            • Gott fika till rimligt pris, det gillar vi!
            • Glatt humör hos alla deltagare, trots att det drog ut på tiden.
            • Vänligt och bra bemötande från alla funktionärer.
            • Mycket bra presentationer av Jocke på NCS av många lite mer speciella objekt lyfte hela tillställningen, åtminstone för rookies som mig.
            • På det hela taget mycket duktiga auktionsförrättare, med humor och finess, som gjorde att man orkade loppet ut.
            • Relativt bra ordning på utropen och bra listor som följdes till största delen.
            • Att alla sjöng och hurrade för födelsedagsbarnet. Där fick man verkligen "community"-känslan.
            • Smart lösning på lotteriproblematiken, med rullande prisavhämtning av modell "först-till-kvarn".


            Heja GCG och MAF!
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Jag sitter och kollar på några av de fiskar jag kom över på auktionen, faktiskt till sist de enda som blev kvar och jag vet inte jag... På något sätt tycker jag nästan att man borde skämmas, när man säljer något sådant här på auktion? Det är 3 av de 5 kardinaltetra jag ropade in, som ser ut så här. Den här stackaren är också helt, eller nästan helt, blind.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0121.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,4 KB
ID: 2154967

              De har alltså insjunkna magar och äter ytterst lite. Jag hade inte hjärta att nacka dem, utan ville först se hur de simmade och om de åt. Det gör de. Men jag tycker ändå att det var lite tråkigt att hitta dessa i påsen.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1026

                Tyvärr saknar en del människor skrupler, och säljer dynga. Den sötvattenstång jag och många andra köpte av en välkänd säljare var bara en påse med lite "bös" som det troligtvis inte blir något av.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Tråkigt att ni inte fick bra kvalitet på det ni köpte, jag är däremot mycket nöjd med mina inköp, så det varierar väldigt....
                  Kjell: kanske det är dags att ta efter Chicagoauktionen och knåpa ihop en såndäringa "ställning" till nästa år så vi kan se ordentligt vad vi bjuder på...?
                  Tyvärr har jag själv inte kunskapen att bidra med, någon annan?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    roligt att se att folk är nöjda överlag största problemet under auktionerna är att det är för få folk som vill ''jobba'' under dom, fler folk som hjälper till ju smidigare går det att få auktionerna auktionen var väll slut ca 19:30 tror jag. åkte strax efter 21 när vi plockat iordning på allt
                    det med ställning och så är ju en ide att spinna vidare på, ska se om man kan knåpa ihop något
                    Tror det var Tommy johansson som hade de endlersguppyna, köpte själv en av de.
                    vi har flera ideer om förbättringar tills nästa år

                    hoppas vi ses om ett år igen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...