Omstart Stockholms Akvarieförening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    Omstart Stockholms Akvarieförening

    Ännu preliminärt, men boka kvällarna 27 augusti och 3 september.

    Håll utkik efter fortsättningen!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag önskar er ett stort lycka till, Erik!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      ja det behövs utan tvekan lite mer aktivitet på föreningsfronten i Stockholm - så lycka till
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Får man fråga vad en typisk akvarieförening sysslar med? Är det mest för de inbitna nördarna eller är även nybörjare med?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          Får man fråga vad en typisk akvarieförening sysslar med? Är det mest för de inbitna nördarna eller är även nybörjare med?
          Bägge grupperna finns nog med där - fast det kan säkert skilja sig lite mellan olika föreningar.

          Den akvarieförening du bor närmast är väl Malmö Akvarieförening och det är sveriges kanske aktivaste akvarieförening som bl.a. ju anordnar en utställning nästa höst.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Bägge grupperna finns nog med där - fast det kan säkert skilja sig lite mellan olika föreningar.

            Den akvarieförening du bor närmast är väl Malmö Akvarieförening och det är sveriges kanske aktivaste akvarieförening som bl.a. ju anordnar en utställning nästa höst.
            Jag kommer (troligen - man måste ju hitta ett jobb också) att flytta till Stockholm i början av nästa år, så det är nog isf den föreningen som kan bli aktuell

            Vad gör de för utställning i Malmö?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Rockdoll
              Vad gör de för utställning i Malmö?
              Du kan läsa om det i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156969
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Vad som händer på ett medel-medel-möte - även om det är en hel del variation både mellan och inom föreningarna. Lite inledningssnack, kanske inledningsfika, sedan en huvudprogrampunkt. Det kan vara ett föredrag om ett speciellt ämne, en film, eller i sällsynta fall något litet workshop. Är det ett årsmöte blir det också mötesförhandlingar. Sedan kanske lite kaffe igen, och det är ofta den viktigaste punkten för det är då man kan prata fisk och akvarier, ställa frågor och liknande. I samband med kaffet kanske det säljs lotter. Man kan vinna ett filter eller lite foder. Avslutningsvis förekom ibland någon mindre auktion - mest fisk och växter.

                Fördelen med föreningsmötet framför ett akvarieforum för en nybörjare är att man för saker förklarat mer handgripligt. Kanske kan man få grejer, växter eller fisk man behöver av någon som har för mycket,

                Förr i världen, efter avslutat möte gick man på lokal och åt ärtsoppa med varm punsch. Numera händer det att ett gäng följer med till någons akvarielokal och tittar - kanske får eller köper någonting.

                Delvis är det en social aktivitet. Det finns faktiskt en och annan som är aktiv i en akvarieförening som inte ens har akvarium. Det är oftast trivsamt, och själv har jag lärt mig allt viktigt om hur man sköter fisk via duktiga akvarister som jag lärt känna genom någon förening.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Omstart Stockholms Akvarieförening

                  Carl-Henrik Hedenström hade varit stolt
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Jatack Mathias! Kan vi få Stockholm AFs tidiga historia i tre meningar, så får någon annan berätta vad den korte, spenslige och entusiastiske ordföranden i slutet av 1960-talet hette.

                    Kommentar

                    • nille
                      • March 2002
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Bägge grupperna finns nog med där - fast det kan säkert skilja sig lite mellan olika föreningar.

                      Den akvarieförening du bor närmast är väl Malmö Akvarieförening och det är sveriges kanske aktivaste akvarieförening som bl.a. ju anordnar en utställning nästa höst.


                      En liten rättelse till denna text.

                      Vi arrangerar ingen utställning,däremot kommer vi att vara gästutställare på Diskusmässan som är i vår i Malmö.
                      Vi kommer att ha en föreningsmonter,samt arrangera Nanocompetition "Aquatic green art 2014".

                      Kan även tillägga att vi redan nu i höst arrangerar "Aquatic green art 2013",dock är datum inte ännu 100% spikad.
                      niclas

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Ännu preliminärt, men boka kvällarna 27 augusti och 3 september.

                        Håll utkik efter fortsättningen!
                        Vi har strukit den 27/8 men hoppas fortfarande få till ett möte den 3 september. Preliminärt samling i Riksmuseets huvudentre 1900.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Det har tyvärr uppstått praktiska problem. Vi är tvungna att skjuta på starten ytterligare. Därför vore jag tacksam om intresserade ringer mig 070-2252716 eller mailar erik.ahlander at nrm.se så jag får en uppfattning om hur stort intresset är.

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Till slut fast i en annan form. Bollmora Akvarieklubb står som värd för ett möte på Naturhistoriska Riksmuseet torsdagen den 5 december klockan 19:00. Samling utanför huvudentrén (som troligen är låst) 18:45. Eventuella senkomna ringer mig på 070-2252716 för att komma in(!) Program: Jag kommer hålla föredrag / leda en diskussion om "Biotopakvarier". Alla intresserade är välkomna!

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Är Bollmora akvarieklubb aktiv? På deras hemsida finns inget "nytt" utan mest årsgammal info.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...