Har ni vägarna förbi Bergen på onsdagen så ses vi där...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Har ni vägarna förbi Bergen på onsdagen så ses vi där...

    På onsdag skall jag åka till Bergen för att hålla ett föredrag om Nanoaakvarier i Bergen Akvarieklubb - det skall bli riktigt kul.

    Ja Bergen ligger ju inte direkt efter vägen om man skall åka någonstans så risken är väl minimal att någon kommer att ha vägarna förbi, men förhoppningsvis så blir det i alla fall en del närboende som dyker upp.

    Själv har jag aldrig förr varit i Bergen så det är ju extra kul och på programmet finns också ett besök på det offentliga akvariet som finns där och det skall ju vara riktigt bra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Och imorgon kl. 06.50 går flyget - ser fram emot mitt Bergen-besök
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det var riktigt trevligt i Bergen även om kanske inte vädret var det bästa.
      Emellan varven strilade vattnet ner men det var ändå mellan varven tillräckligt bra för att man skulle kuna promenera runt i den oerhört vackra stadkärnan.
      Mötet gick också bra och det glada för att jag kom dit och höll föredrag och jag var glad för att jag fick komma dit och hålla föredrag. Förutom mötet och stadspromenaden hann jag bl.a. med att besöka 3 bra akvarieaffärer samt det offentliga akvariet.


      Nedan lägger jag in 4 foton
      1/ Från utsiktsplatsen på berget ovanför staden. Fantastiskt vacker utsikt men tyvärr låg dimman just då tät och vattnet strilade ner - typiskt nog lättade dimman och de slutade regan några minuter efteråt men då var jag redan på väg ner.
      2/ Tog jag inne på det offentliga akvariet (recension av akvariet kommer senare på Zoopet)
      3/ Visar en ny Crenicichla art (vid fototillfället ca. 35 cm lång) som jag hittade i en afffär
      4/ Visar den s.k. Perukejsaren (Hyphessobrycon nigricinctus) som är ganska ovanlig och som jag också hittade i en affär
      Bifogade filer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Bara måste lägga in denna (Apistogramma eremnopyge) lilla skönhet som jag också hittade i en akvarieaffär
        Bifogade filer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mikoto
          • July 2011
          • 215

          #5
          Vilket fint foto av blågyltan! Jag blir mer och mer lockad att investera i guldmedlemskap när jag ser era fina bidrag på sistone av vår svenska fauna, vågar man hoppas att ni kan börja med de salta arterna med så småningom? ;-)

          Ser ut att vara ett väldigt välmående akvarium annars, med fina kalkalger och skymtar av diverse ryggradslöst.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Kul att det var en bra resa. Vädret i Bergen är ju alltid dåligt. Nästa gång får du komma till oss i Ålesund, vi har ett ännu bättre akvarium
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Fina bilder - gillar förstås apistogrammabilden bäst. Den finns just nu på Imazos fisklista.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av mikoto
                Vilket fint foto av blågyltan! Jag blir mer och mer lockad att investera i guldmedlemskap när jag ser era fina bidrag på sistone av vår svenska fauna, vågar man hoppas att ni kan börja med de salta arterna med så småningom? ;-)

                Ser ut att vara ett väldigt välmående akvarium annars, med fina kalkalger och skymtar av diverse ryggradslöst.
                Ja blågyltan är verkligen snygg.
                Tanken har faktiskt länge varit att dra igång med salta artbeskrivningar - jag har ju rätt gott om foton så förutsättningarna finns. Problemet har dock varit att tiden inte riktigt räcker till och jag har för mycket att göra i år. Nästa år räknar jag dock med att det skall komma igång.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av HWH
                  Kul att det var en bra resa. Vädret i Bergen är ju alltid dåligt. Nästa gång får du komma till oss i Ålesund, vi har ett ännu bättre akvarium
                  Lite kul det där med vädret. Jag "visste" ju att Bergen är känd för sitt regnande så jag räknade inte med något annat
                  Men just när jag kom dit så hade det inte regnat på länge och så lite som det hade regnet hitintills i år hade det aldrig regnat tidigare i Bergen (enligt föreningsmedlemmarna) - men, men nu blev det lite vått i alla fall. Oavsett vilket så tål väl alla akvarister lite vatten

                  Vore kul att också komma till Ålesund speciellt eftersom ert akvarium också verkar vara riktigt bra. Först på "östra Norge sidan" står dock Haugesund där jag lovat hålla föredrag i höst, sedan skall jag ju också till västra sidan (Oslo) i höst och hålla föredrag. Trevligt med så många aktiva akvarieföreningar i Norge.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Fina bilder - gillar förstås apistogrammabilden bäst. Den finns just nu på Imazos fisklista.

                    //Inger
                    Ja den var riktigt snygg - kul att den säljs i Sverige också.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Bara måste lägga in denna (Apistogramma eremnopyge) lilla skönhet som jag också hittade i en akvarieaffär
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Fina bilder - gillar förstås apistogrammabilden bäst. Den finns just nu på Imazos fisklista.

                      //Inger
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Ja den var riktigt snygg - kul att den säljs i Sverige också.
                      Den är en mycket trevlig lite apisto, jag har den i ett 100 liters kar hemma hos mig hittade den på Nols för en månad sen ungefär rätt så dyr men klart värd dessa kronor

                      Det enda kruxet är att namnet är en tungvrickare för mig
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Kommer du ihåg Kjell vad de tog för dem i Norge? Lite nyfiken på prisskillnaden mot Sverige på ett ungefär..
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Kommer du ihåg Kjell vad de tog för dem i Norge? Lite nyfiken på prisskillnaden mot Sverige på ett ungefär..
                          Eftersom jag alltid fotar av namnskylten så vet jag att den där kostade 299 NOK stycket.
                          Fast Norge är ju inte direkt ett lågprisland om man säger så
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Eftersom jag alltid fotar av namnskylten så vet jag att den där kostade 299 NOK stycket.
                            Fast Norge är ju inte direkt ett lågprisland om man säger så
                            Nä, det är ju inget lågprisland men jag betalade 200-225kr för dessa stycket här hemma så så stor skillnad var det inte iallafall, mina är VF.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Även dessa var vildfångade. Om affären hade köpt dem av Imazo (eller Tropefisken som är Imazos norska företag) eller importerat dom själva vet jag inte
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...