Auktion i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    Auktion i Göteborg

    Så Kjell jag vet att du främjar för djuren. Då har jag ett förslag som kan lösa detta lilla problem. Samla in lite frigolitlådor innan auktionen jag vet att det finns. bara fråga våra zoohandlare eller gå ut på nätet att frigolilådor sökes

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      Auktion i Göteborg

      Jag själv lämnade mina två frigolitlådor och jag tror att det var fler som gjorde det så där har ni en bra början till nästa års auktion. för jag tar det för givet att om köparen har en frigolitlåda så löser vi detta problem

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Så Kjell jag vet att du främjar för djuren. Då har jag ett förslag som kan lösa detta lilla problem. Samla in lite frigolitlådor innan auktionen jag vet att det finns. bara fråga våra zoohandlare eller gå ut på nätet att frigolilådor sökes
        Bra förslag. Jag hade faktiskt med mig några lådor hemifrån till årets auktion, men de var mest tänkta att användas av oss själva om folk kom in med fisk som inte var packade i frigolitlådor och dessa lådor gick åt.

        Men speciellt till nästa år - då vi förhoppningsvis håller till i en större lokal (där det finns plats för folk att härbärgera sina lådor) så får vi fixa fram ett antal lådor som folk kan köpa för en mindre summa.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bra förslag. Jag hade faktiskt med mig några lådor hemifrån till årets auktion, men de var mest tänkta att användas av oss själva om folk kom in med fisk som inte var packade i frigolitlådor och dessa lådor gick åt.

          Men speciellt till nästa år - då vi förhoppningsvis håller till i en större lokal (där det finns plats för folk att härbärgera sina lådor) så får vi fixa fram ett antal lådor som folk kan köpa för en mindre summa.
          Väldigt bra idé tycker jag

          Alla har inte frigolitlådor till hands själva, alternativt vet inte i förväg om man kommer att köpa något levande eller inte. Själv visste jag vad jag skulle köpa ungefär och såg till att ha med en rejäl halsduk att linda in mina levande fynd i, vilket fungerande utmärkt för mig - men att kunna köpa lådor på plats är ju bättre

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Även en kylväska funkar fint att använda i motsatt förhållande.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              Auktion i Göteborg

              Jag själv brukar kanske påsin höjd köpa tre fiskpåsar men dessafiskpåsar brukar jag känna på då ochdå är dom kalla så brukar jag lägga dom innanför min tröja eller att min fru gör likadant. Sedanså var det inte så kallt i år värre var det för tre år sen när. auktionen var i frölunda då var värmen på väldigt låg nivå på helgen ja då var det riktigt kallt för fiskarna och då låg. dom framme

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag själv brukar kanske påsin höjd köpa tre fiskpåsar men dessafiskpåsar brukar jag känna på då ochdå är dom kalla så brukar jag lägga dom innanför min tröja eller att min fru gör likadant. Sedanså var det inte så kallt i år värre var det för tre år sen när. auktionen var i frölunda då var värmen på väldigt låg nivå på helgen ja då var det riktigt kallt för fiskarna och då låg. dom framme
                Jag tror inte heller att fiskarna hade ont av en lite lägre temperatur - rent allmänt så är det ett bra tips (så gör proffs) att ha lite lägre temperatur på transportvatten - då blir vatten syrerikare och fiskarna håller sig dessutom lite lugnare. Därmot är det viktigt att fiskarna är mörkt packade - att "lysas upp" hela tiden är rätt stressande.

                Om temperaturen i någon påse var extremt låg så berodde det nog snarast på att säljaren hade fraktat hit dom för kallt packade. Rent kan man också säga att växter faktikst är betydligt känsligare för kyla än vad fiskarna är. Jag köpte flera växtpåsar och i 2 av dom var växterna helt klart köldskadade.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  Auktion i Göteborg

                  Håller med dig helt hållet att lite lägre temparatur och att det är mörkt det gör att fisken klarar sig bättte. Vi hade ju ett strömavbrott förra månaden ca 13 timmar. då tog jag ett beslut gå inte in i fiskrummet med någon ficklampa och stress fisken. mina fiskar går ju rätt så tätt. men jag klarade det rätt så bra. när strömmen kom tillbaka ca0300 då var det framförallt i en balja som det var syrebrist i Men detdog bara 2st fiskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...