Uddevalla akvarieförening - möte 20/9

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Uddevalla akvarieförening - möte 20/9

    Nu på torsdag (20/9) kl 19.00 har Uddevalla akvarieförening möte på HSO-center, Göteborgsvägen 25 i Uddevalla. Vi ska se Ivan Mikoljs film från Venezuela, där vi får stifta bekantskap med de biotoper där våra fiskar lever i naturen. En film som blev mycket uppskattad på akvariehelgen i Göteborg i våras. Som vanligt blir det också trevligt fiskprat runt fikabordet samt bingo med akvaristiska vinster. Under "Ordet fritt" kan vem som helst ställa frågor eller ta upp en diskussion om något ämne som intresserar.
    Välkomna!!!

    Olle
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Jag kommer!

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Du är välkommen!

      Olle

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Oj, detta kunde jag ju nästan kikat in på. Finns det någon sida man kan få tag på Uddevalla-akvarister? Har 5 zebrafiskar och en neon tetra jag vill skänka bort som jag räddade från att bli dödade när en släkting la ner sitt akvarie.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Tyvärr har Uddevalla akvarieförening ingen hemsida. Vi har möte tredje torsdagen i månaden, så nästa möte blir 18/10. Den 22/11 ska vi ha auktion på fiskar, växter och akvarietillbehör. Tar du med fiskarna till något av detta, finns det säkert någon som vill ha dem.

          Olle

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Tack Olle.

            EDIT: Fast hur bär ni er åt när ni tar med er fiskar? De kan väl inte sitta i en påse i flera timmar?
            Senast redigerad av Einarsson; 22 September 2012, 16:18.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #7
              De klarar inte bara flera timmar i påsen, utan faktiskt flera dagar om man gör på rätt sätt. Det är viktigt att inte packa dem för tätt. Är det lite större fiskar, räcker det med en fisk i varje påse. Småfisk som zebrafiskar och neontetror kan du däremot mycket väl ha 5-6 av i samma påse i några timmar. Man bör ha lite vatten och mycket luft i påsen, då klarar de sig bäst. Dock inte utandningsluft, som innehåller för mycket koldioxid. I zooaffären får man ibland syrgas i påsen, men det är oftast inte nödvändigt om fiskarna inte ska vara i påsen i flera dagar. Fisar som andas luft (främst labyrintfiskar) tål inte syrgas i påsen. Du bör inte mata fiskarna på ett dygn innan, för om de skiter i påsen förstörs vattnet. Om du tänker på detta, kommer fiskarna inte att ta skada av tiden i påsen.

              Olle

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Tack igen.
                350L Diskus

                Kommentar

                Arbetssätt...