Ciklidbladet 1/2012 skickas till tryckeriet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Ciklidbladet 1/2012 skickas till tryckeriet!

    Nu skickar vi Ciklidbladet 1/2012 till tryckeriet och det är alltså bråttom att betala medlemsavgiften om ni ska få numret med ordinarie utskicket. http://www.ciklid.org/joomla/index.p...id=23&Itemid=1 Med medlemskapet får nu numera dessutom tillgång till hundratals artiklar från Ciklidbladet de senare åren i pdf-format! http://www.ciklid.org/artikelarkiv/

    Jag tycker nog att detta är det snyggaste omslaget sedan jag började som redaktör med 1/2008. Fotona i artikeln är lika fina!


    Innehåll
    Mikrogeophagus ramirezi – en odyssé till deras naturliga habitat (Ivan som skrivit artikeln kommer att hålla föredrag och visa film på Akvariehelgen www.akvariehelg.se)
    Hälsning från ordföranden
    Akvarieprojekt 310 liter – massor med troffebilder!
    Nyheter från fiskvärdlen
    Fototävlingen
    Nicaraguas floder – inte bara kratersjöar
    Haplochromina ciklider 3 – de stora rovcikliderna
    Odlade eller vildfångade fiskar – vad är bäst för miljön?
    Melanochromis – randiga mbuna
    Praktisk akvaristik del 9 – huskurer och rengöring
    Akvariehelg med Ciklidstämma
    Cikliden Rhamphochromis sp. ”chilingali”
    Bifogade filer
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Grym framsida!!!!
    Checking out...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja ett fantastiskt foto av Ivan Mikolji på omslaget - ser fram emot hans artikel med foton (och förstås de andra artiklarna också) i Ciklidbladet samt att få se ytterligare en massa med "Mikolji-foton" under hans föredrag på Akvariehelgen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja ett fantastiskt foto av Ivan Mikolji på omslaget - ser fram emot hans artikel med foton (och förstås de andra artiklarna också) i Ciklidbladet samt att få se ytterligare en massa med "Mikolji-foton" under hans föredrag på Akvariehelgen
        Ja, att sitta med dessa foton uppblåsta på hela skärmen är fantastiskt och på Akvariehelgen blir det ju "jättestort". Och så film!

        Det är nästan "synd" att det är fullbokat på akvariehelgen - nu får vi inte se om anmälningarna väller in när CB kommer runt den 20e februari.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Fotot på omslaget och i artikeln är alltså tagna i naturen. Lokalen ligger i Venezuela nära Orinocos delta.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Jag vill också flagga för att vi (NCS) stödjer diverse miljöarbete för ciklider och deras närmiljöer. Det är med era medlemsavgifter detta är möjligt! NCS är en ideell organisation och samlar inga pengar på hög det går rakt ut till tidningen och till miljöarbete. Styrelsen har inget arvode som slukar pengar.

            Med fler medlemmar kan vi göra mycket mer för olika miljöarbeten och vi är intresserad av fler ideer kring vad vi skulle kunna stödja, men det hänger på att vi får fler medlemmar. Kan vi nå 1000 medlemmar ökar våra möjligheter radikalt att göra skillnad. Och i den värld vi lever i behövs all hjälp som kan uppmanas. Ni har en chans att göra skillnad!
            Läs mer om vårt nuvarande miljöarbete

            Bli medlem nu!

            Adresslistan kommer skickas till tryckeriet nu!

            Men ni har en möjlighet till, jag trycker upp manuella etiketter som jag sätter själv klistrar på tidningarna för de som betalar sent. Därmed har ni veckan ut på att betala erat medlemskap. Jag kommer återkomma om exakt datum



            Givetvis har vi dessutom förhandlat till och ordnat till en hel del andra förmåner som tillfaller er som medlemmar. Medlemsförmåner

            Samt vill jag böna och be er att stödja den insats vi gör för att förbättra artregistret som är öppet för alla!!!! Genom att bli medlem, så snabba er hem till er internetbank och hoppa på tåget.
            Checking out...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Blir verkligt najs att se fjärilar i naturen. Det var den första ciklid jag hade och de har sedan dess legat kvar på min favvo-lista (trots allt strul jag haft med dem...).
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Ciklidbladet bör dyka upp hos medlemmarna den här veckan (de första kom igår). Har ni betalat medlemsavgiften i tid och Ciklidbladet inte dykt upp nästa vecka får ni höra av er.
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är trevligt när man kommer hem från jobbet och det ligger lite kvällslektyr i brevlådan. Bläddrade snabbt igenom den för en grundligare läsning ikväll, och det såg riktigt trevligt ut!
                  Gott jobbat!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Även om det är ciklidtomt för tillfället i mina burkar var det en verklig trevlig läsning som bjöds!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      hrm, lite sur på mig själv.... måste få tummen ur och betala in medlemsavgiften
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        hrm, lite sur på mig själv.... måste få tummen ur och betala in medlemsavgiften
                        Om du är registrerad på ciklid.org så kan du läsa pdf-er av nästan alla Ciklidbladet från 2004 och framåt så fort din medlemsbehörighet kopplats på (görs manuellt så du måste tala om att du blivit medlem). Hela 1/2012 ligger nu här http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c....php?nr=201201 (under bilden)
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Även om det är ciklidtomt för tillfället i mina burkar var det en verklig trevlig läsning som bjöds!
                          Tack för översättningen av fjärilsartikeln! Det var lite kul att det fanns så pass "mycket" geologi geologiska miljöbeskrivningar i den vilket gjorde att det poetiska i artikeln kunde behållas då du inte var obekväm med det samt kunde de svenska orden.

                          (Hade inte du en stenartikel på gång til CB?)
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Om du är registrerad på ciklid.org så kan du läsa pdf-er av nästan alla Ciklidbladet från 2004 och framåt så fort din medlemsbehörighet kopplats på (görs manuellt så du måste tala om att du blivit medlem). Hela 1/2012 ligger nu här http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c....php?nr=201201 (under bilden)
                            Jag är reggad men inget går upp mot en riktig tidning

                            vem meddelar jag när jag betalt in medlemsavgfiten?
                            (Det kanskse står på hemsidan )
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Ta det med mig så fixar jag dina behörigheter. Härligt och kul att du joinar. Har du varit medlem tidigare har du kanske ett medlemsnummer du vill återanvända.

                              Då kan du också delta i våra fototävlingar.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...