Akvarievännerna Borås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Akvarievännerna Borås

    Enligt önskemål så har jag varit i kontakt med tidigare styrelsen för Akvarievännerna Borås. Föreningen ligger i "dvala" och har aldrig blivit helt avskaffad. Det går också, om man vill, göra en nystart och få liv igen på denna förening som faktiskt tillhör en av landets äldsta akvarieföreningar.

    Så frågan är nu: hur många är det som är intresserad av att vi väcker upp föreningen ur dvala igen? Vad som krävs är ju att vi blir några personer som orkar dra igång arbetet, bilda en styrelse, och organisera möten mm. Hur många är intresserad av att vi åter igen skall ha en Akvarieförening i Borås, alltså väcka upp den förening som finns? Ta en funderare och kolla även med andra som ni känner och återkom sedan till mig igen.

    Man måste ju inte bo i Borås för att vara medlem, det går utmärkt att pendla in till staden utifrån också. Vi har tidigare haft flera medlemmar som gjort så.
    -----------------------
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    Skall försöka hinna kontakta de få zoobutiker som finns i trakten och kolla om dom är villiga att ha nån typ av "reklamblad" att dela ut. På så sätt kunna nå ut till lite fler akvarieintresserade. För poängen med en förening är ju att det måste finnas någon som är intresserad av att vara med i den... annars faller ju tanken överhuvudtaget.

    Har också lagt upp en sidan på Facebook och givit den just namnet "Akvarievännerna Borås". Finns inte mycket där just nu, men skall fylla på efterhand som jag hinner. Sök gärna upp den sidan och klicka på gilla. Sprid ut att den finns.
    -----------------------

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vore ju trevligt om det kom igång en akvarieförening i grannstan - det borde ju också vara minst sagt lämpligt med en akvarieförening där eftersom Borås väl är sveriges våtaste stad
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ursprungligen postat av wierdalien
        Enligt önskemål så har jag varit i kontakt med tidigare styrelsen för Akvarievännerna Borås. Föreningen ligger i "dvala" och har aldrig blivit helt avskaffad. Det går också, om man vill, göra en nystart och få liv igen på denna förening som faktiskt tillhör en av landets äldsta akvarieföreningar.

        Så frågan är nu: hur många är det som är intresserad av att vi väcker upp föreningen ur dvala igen? Vad som krävs är ju att vi blir några personer som orkar dra igång arbetet, bilda en styrelse, och organisera möten mm. Hur många är intresserad av att vi åter igen skall ha en Akvarieförening i Borås, alltså väcka upp den förening som finns? Ta en funderare och kolla även med andra som ni känner och återkom sedan till mig igen.

        Man måste ju inte bo i Borås för att vara medlem, det går utmärkt att pendla in till staden utifrån också. Vi har tidigare haft flera medlemmar som gjort så.
        Skall fundera på detta
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Jag är med !!
          Men inte på FB!!
          PMa mig wierdalienså får du mitt tele nr. Så kan vi lösa det med flyers jag vet att zoobutikerna i Borås är välvilligt inställda till en förening.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jag ville ju vara med förra gången det kom på tal, så jag vill vara med lika mycket nu också, skulle vara jätte kul med ny start och att få träffa intresserade runt om kring.

            Kommentar

            • JagBaraMal
              • November 2008
              • 79

              #7
              Låter intressant detta =)
              Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                Inom kort kommer mer information om ett eventuellt möte och sedan får vi se vad det leder till. Skall bara få in lite mer material frå vissa i tidigare styrelsen.
                -----------------------

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Ursprungligen postat av wierdalien
                  Inom kort kommer mer information om ett eventuellt möte och sedan får vi se vad det leder till. Skall bara få in lite mer material frå vissa i tidigare styrelsen.
                  Hör av dig så kan jag fixa ut lapparna hos zoobutikerna åker för bi de i Borås flera ggr i veckan den i Skene flera ggra i månaden den i U-hamn var dag.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #10
                    Hej igen liten uppdatering
                    Har nu fått tag på folk från tidigare "ledningen" och materialet är på gång till mig. SKall rota igenom det, kolla upp stadgarna, fräsha upp det hela och sedan kalla till möte. Så får vi se om någon kommer dyka upp...

                    Lappar att dela ut till zoobutikerna är en bra idé och så snart vi vet ett datum och en plats för ett första möte så kan det vara lämpligt att dela ut sånna lappar.

                    Tips på var någonstans man man hålla möten vore bra. Föreningen har ingen egen lokal och den lokal vi tidigare fick låna är inte längre aktuell. Bör vara någorlunda centralt, lätt att ta sig till, och framförallt gratis. VId en omstart kan vi inte dra på oss en massa lokalkostnader innan vi ser vad som eventuellt händer med föreningen, ser hur stort intresse det är mm.

                    Några idéer? Tips?
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Har tyvärr inga tips på lokal.

                      Tycker att det är roligt att någon har vilja och ork att engagera sig i att starta en akvarieförening
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Parachanna
                        • October 2010
                        • 77

                        #12
                        Jag har inte tiden att hjälpa till att starta något just nu men medlem, absolut . Kul att någon tar tag i det
                        Pilgiftsgrodor

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Jag har kontakter på ABF de brukar inte vara nödbedda till att låna ut lokaler om man kör en studiecirkel via dem sedan. Jag har även andra kontakter men jag är tveksam till om vi skall ha en egen lokal det dra på sig en massa kostnader som brukar leda till att föreningen inte blir annat än en fråga om budgetar som inte kan hållas och hur man ökar intäkterna. Jag vet även att vika få låna lokaler hos Baronen eller på arkenzoo i Borås.
                          Sedan om vi vill hålla auktioner och liknande i större lokaler vet jag att Sveriges vackraste Folketshus (den i Ulricehamn) står till förfogande för en mindre avgift. Det finns fler lokaler som vi kan använda i Borås men då måste jag jobba lite mer på det.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Tänkte bara höra hur det går för dig wierdalien?
                            Något man kan hjälpa till med??
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • dadam
                              • November 2019
                              • 3

                              #15
                              Hej!

                              Har något hänt sedan 2011?
                              Finns en förening/klubb i Borås eller måste man åka till Göteborg eller Jönköping?

                              Hälsning,
                              D.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...