Sarf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #16
    Representerade föreningar på extrastämman:
    Bollmora Akvarieklubb
    Haninge Akvarieförening
    Spånga Akvarieförening
    Uppsala Akvarieförening
    Örebro Akvarieklubb

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #17
      Jo jag vet o jag vet nog att ni gjort vad ni kunnat. Men jag o många andra har svårt o åka långt för en
      "formell hobby fråga" Man kan inte räkna med högt deltagande då.
      Skapa istället ett telemöte där en från varje förening kan logga in.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #18
        Ursprungligen postat av Annika

        Under Akvariets Dag var jag och Mikael närvarande och vi hade ett informellt möte där även en person ur den gamla styrelsen deltog.
        Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!
        Men SARF var oerhört anonym på Akvariets dag!
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jo jag vet o jag vet nog att ni gjort vad ni kunnat. Men jag o många andra har svårt o åka långt för en
          "formell hobby fråga" Man kan inte räkna med högt deltagande då.
          Skapa istället ett telemöte där en från varje förening kan logga in.
          Wilhelm. Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!
          Men SARF var oerhört anonym på Akvariets dag!
          Varför älta om det som varit. Det var en extrastämma och den som ville göra sin stämma hörd kunde ha kommit dit.
          Att nu kritsisera interimsstyrelsen är lite meningslöst - eftersom det då uppenbarligen bara var deras uppgift att reda ut ekonomin. Trots allt har det under en väldigt lång tid fungerat väldigt dålligt och de som sitter där idag har ju förutom att få den stora äran att få jobba gratis inte ens fått ut ersättning för faktiska kostnader (t.ex. för resa och uppehälle vid möten).

          Så att dra upp det gamla på individnivå känns lite meninsglöst - men visst måste problemen redas ut och man måste ta reda på om vi verkligen vill ha ett fungerande SARF i framtiden.
          vad är det egentligen som SARF gör (eller kanske borde göra)?
          Vad kräver föreningarna?
          Kan SARF uppfylla det som föreningarna efterlyser?
          Finns det åtminstone en grundekonomi som gör att styrelsemedlemmarna kan få ut ersättning för faktiska utlägg (en arbetande styrelse måste då och då träffas) och t.ex. kunna betala för ett telemöte?

          Först därefter kan man ta ställning till om SARF skall fortsätta att existera.

          Som jag skrev ovan så står vår hobby inför många problem (t.ex. med nya myndighetsrestriktioner) och jag tror att det är väldigt viktigt att SARF fortlever - men vill inte medlemmarna det så fins det inget val.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Annika
            • January 2002
            • 2518

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Det kunde man väl tänkt på! Så hade jag kunnat få lite information om vad som var på gång!
            Men SARF var oerhört anonym på Akvariets dag!
            SARF hade inte så mycket att göra med Akvariets Dag i Haninge. Det är Haninge Akvarieförening som har skött hela arrangemanget själva och det skall de ha en stor eloge för! Det var välordnat och mycket trevligt.

            Jag såg dig och du såg mig under helgen. Du kunde ha frågat mig.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Hmm varför inte tipsa valberedningen om att det finns en grupp med kreativitet. (björkängsmötet)
              Oavsett dignitet så kommer man för eller senare fram till nivån. Vem skall göra jobbet ???????????
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Hmm varför inte tipsa valberedningen om att det finns en grupp med kreativitet. (björkängsmötet)
                Oavsett dignitet så kommer man för eller senare fram till nivån. Vem skall göra jobbet ???????????
                Vi hade trevligt i Björkäng - men än så länge har inget åstadkommits så vi skall kanske vänta med att prata om kreativitet

                Fast du har rätt i att någon måste göra jobbet i SARF - fast då måste det ju finnas förutsättningar för att få något gjort.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #23
                  Men det är väl så här enkelt.
                  Kan inte hobbyn enas om samma mål o förfaringssätt för akvariefiskhållning så är vi körda.
                  Oavsett om det är Sarf, ncs, nds, goc, poecillia etc etc
                  Om det inte är så så tror jag chansen är betydligt större om vi kör på samma linje.
                  Varför skall allting brytas ner till individ/föreningsnivå??? Vem tjänar på vår splittring?
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Men det är väl så här enkelt.
                    Kan inte hobbyn enas om samma mål o förfaringssätt för akvariefiskhållning så är vi körda.
                    Oavsett om det är Sarf, ncs, nds, goc, poecillia etc etc
                    Om det inte är så så tror jag chansen är betydligt större om vi kör på samma linje.
                    Varför skall allting brytas ner till individ/föreningsnivå??? Vem tjänar på vår splittring?
                    Tror också att vi behöver enighet - problemet är dock att flera organsisationer idag är mycket svaga och knappt klarar av att själva hålla huvudet över vattnet i och då är det svårt att få tid över för dem att också driva ett samarbetsprojekt.
                    Den sammanhållande länken borde dock SARF vara men om inte de är kapabla till det så vore det rent krasst bättre att helt avpolletera dom och istället hitta nya vägar.

                    Det börjar dock så sakta (med betoning på ordet sakta) röra på sig och Björkängsträffen var en sådan. Andra är att det nästa år arrangeras minst 3 stora akvariearrangemang i Sverige (utökad Ciklidstämma i Stockholm, Poeciliaweekend i Varberg, utställning och diskuschampionat i Malmö och dessutom lär det väl också bli ett Akvariets Dag).

                    Även i branschen börjar det hända saker - i morgon arrangerar Zoorf en "akvarieträff" i Norrköping dit det är anmälda ett 20-tal grossister och större affärer/kedjor.
                    På dagordningen finns som enda punkt en diskussion runt hur vi skall kunna utveckla akvaristiken framöver - jag är självklart där och kommer att hålla en inledning på ca. 1 timma och dessutom vara moderator på mötet.

                    Så - jag tycker som sagt att det ändå finns ljusglimtar i mörkret.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      #25
                      Ursprungligen postat av Annika
                      SARF hade inte så mycket att göra med Akvariets Dag i Haninge. Det är Haninge Akvarieförening som har skött hela arrangemanget själva och det skall de ha en stor eloge för! Det var välordnat och mycket trevligt.

                      Jag såg dig och du såg mig under helgen. Du kunde ha frågat mig.
                      Jag håller med att det var trevligt! Tittade på alla bilder nyss igen

                      Hade jag kommit ihåg att du var SARFare, så hade jag naturligtvis frågat dig! Kommer försöka att komma ihåg det nästa gång vi träffs!
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


                        På dagordningen finns som enda punkt en diskussion runt hur vi skall kunna utveckla akvaristiken framöver - jag är självklart där och kommer att hålla en inledning på ca. 1 timma och dessutom vara moderator på mötet.
                        Och hur mycket får du för det?
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #27
                          Wilhelm Helt ok att ha åsikter Men vad kan du bidra med mer än kritisera?
                          Kritiker finnns det flera av men de som vill göra jobbet är det ont av.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #28
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Och hur mycket får du för det?
                            Det har du inte ett skit med att göra

                            Mitt yrke är akvarist och jag har såväl min inkomst där, samtidigt som det är min hobby.
                            Det jag jobbar för ideella akvarieföreningar är gratis - det jag jobbar för den kommersiella branschen är inte gratis. Jag har under 35 år lagt ner fler timmar än någon annan i Sverige på gratis ideellt akvaristiskt hobby-arbete.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #29
                              Blir bara trött av de sista inläggen. Så länge vi inte kan lyfta diskussionen över individbasis så kommer vi ingenstans.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                • October 2002
                                • 604

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Det har du inte ett skit med att göra
                                Det har du rätt i!

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jag har under 35 år lagt ner fler timmar än någon annan i Sverige på gratis ideellt akvaristiskt hobby-arbete.
                                Det har jag med, fast i olika föreningar!
                                Wilhelm
                                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                                www.ciklid.org www.aquafish.info

                                Kommentar

                                Arbetssätt...