Sarf?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #31
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Wilhelm Helt ok att ha åsikter Men vad kan du bidra med mer än kritisera?
    Kritiker finnns det flera av men de som vill göra jobbet är det ont av.
    inga kommentarer!
    Jag kan bidra med mycket!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Blir bara trött av de sista inläggen. Så länge vi inte kan lyfta diskussionen över individbasis så kommer vi ingenstans.
      Citerar mig själv o hade jag kunnat modda på detta forum så hade behovet av detta inlägg inte funnits
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #33
        Bra , då diskuterar vi SARF igen kanske!

        Det fanns ju en hel del gamlingar (inkl. mig) på akvariets dag, och som varit med i föreningar sen 40 talet.
        Det vore ju bra om lite yngre kunde axla manteln och ta tag i föreningslivet. Man kan ju inte sköta allt via facebook! Eller?
        Senast redigerad av Wilhelm; 27 October 2010, 23:10.
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #34
          Men andra ord så har du gjort ditt så nu kan du bara sitta still o moralisera??
          Wow med den inställningen är det inte förundrat att medlelåldern i akvarieföreningar ligger på 6o+
          Senast redigerad av kaj.p; 27 October 2010, 23:53.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #35
            go for it!! jag är ung, lite retard, kan NADA om lagar och sånt där...en galen estet uppväxt i en galen tysk familj!
            Visst vill jag hjälpa till, men vart ska jag börja??
            Och inte kan jag ta över allt själv, det måste ju vara fler i min åldersgrupp som är med på det!
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Wilhelm
              • October 2002
              • 604

              #36
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Men andra ord så har du gjort ditt så nu kan du bara sitta still o moralisera??
              Wow med den inställningen är det inte förundrat att medlelåldern i akvarieföreningar ligger på 6o+
              Wilhelm
              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
              www.ciklid.org www.aquafish.info

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #37
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Nja Tror snarare att de har missat. En interimsstyrelse enda uppgift är att starta något nytt altså ny förening/bolag etc



                En befintlig styrelse kan inte avgå utan årsmötets godkännande, vilket de inte fick.
                Beslutet att bilda en interimsstyrelse är felaktigt Hela styrelsen är delaktig tills de beviljats ansvarsfrihet enligt stadgarna.
                Du är ute och cyklar totalt. En interimsstyrelse är en tillfällig styrelse som är tillsatt för en kortare period. Det är vanligen aktuellt vid föreningsbildning men det finns inget som hindrar att en interimsstyrelse kan bli aktuell i andra sammanhang, som här t ex för att reda ut ekonomin fram till ett ordinarie årsmöte.

                När det gäller det där med styrelsens avgång så kan en ledamot avgå när som helst utan några speciella skäl. Finns inget sätt att tvinga kvar en person som önskar avgå.

                När det sen gäller stämmans möjlighet att välja ny styrelse så kan de självklart göra det utan att bevilja ansvarsfrihet, en annan ordning vore rent idiotiskt. Betydelsen av ansvarsfrihet är att stämman förklarar sig nöjda med det styrelsen gjort och beslutar att man inte tänker kräva skadestånd från styrelsen. Om det nu inträffar att en styrelse missköter sig grovt och att man ser att skadestånd skulle kunna bli aktuellt så skulle man med Kajs tolkning ha att välja på att antingen låta den misshagliga styrelsen sitta kvar eller att garantera att man inte kommer att kräva den på skadestånd för att bli av med den. Att inte bevilja ansvarsfrihet handlar oftast snarare om att visa missnöje än om att man faktiskt vill förbehålla sig rätten att kräva skadestånd men även i det läget kan man självklart kombinera missnöjesyttringen med att avsätta den gamla misshagliga styrelsen och utse en ny.

                Sen är det förmodligen så att det där med att utse en interimsstyrelse förmodligen inte är något som har stöd i stadgarna. Om man vill kan man naturligtvis tjafsa om den saken, jag hanterar nu folk som till och med är beredda att gå till domstol för att bråka om liknande saker. Det är hanterligt i en stabil förening som i det fallet men när det gäller Sarf som ligger pyrt till ändå så kan formaliatragglande bli den sista spiken i kistan.

                Man har konstaterat att föreningen har problem och man har tillsatt en grupp för att hantera saken tills vidare. Det är sunt och jag kan inte direkt se vad man skulle ha gjort åt saken annars. Det finns viktigare saker att ta itu med för Sarf än vad den där gruppen skall kallas, vi bör se mer till framtiden än till att gräva i detaljer i beslut.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Sen är det förmodligen så att det där med att utse en interimsstyrelse förmodligen inte är något som har stöd i stadgarna. Om man vill kan man naturligtvis tjafsa om den saken, jag hanterar nu folk som till och med är beredda att gå till domstol för att bråka om liknande saker. Det är hanterligt i en stabil förening som i det fallet men när det gäller Sarf som ligger pyrt till ändå så kan formaliatragglande bli den sista spiken i kistan.
                  Instämmer och tycker nu att det är dags att se framåt - det känns meningslöst att traggla det som har varit
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #39
                    Mm, det är framåt som gäller, helt enig. Fullständigt övertygad om att folk gör och försöker göra sitt bästa, men vi pratar om gratis ideellt arbete - och med tanke på att detta blir mer och mer sällsynt, så är i princip allt engagemang av godo. Vi har många bra "ingredienser" i akvariesoppan i Sverige, så jag ser det som klart möjligt att få till något som smakar bra. Själv har jag haft det lite motigt ett tag, och behöver ta tag i en del mer framöver. Min lilla plan att det inte ska hänga på att en driver på saker verkar inte funka, så jag får ta mig en funderare här.

                    I´ll be back, för att citera en filmfigur...

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    Arbetssätt...