GCGs akvarieauktion blir 27/11

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Brukar Zoopetare träffas eller går man dit "själv" om ni förstår vad jag menar?
    Normalt brukar vi träffas, men i år är jag ju på semester så jag kommer inte dit så någon annan får i så fall ta tag i det och jag frågade i Zoopetklubbvästtråden om någon kunde göra det - men ingen kände sig manad
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #32
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Brukar Zoopetare träffas eller går man dit "själv" om ni förstår vad jag menar?
      Får för mig att Västarna ibland träffas innan de drar till auktionen men...
      Men om du dyker upp träffar du säkert folk du redan känner så sett.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Är det någon som redan nu vet med sig vad de kommar att ta med till auktionen?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #34
          kommer ta med två eheimytterfilter och ett par laddningar "Pellia" eventuellt lite andra braåhagrejer...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #35
            Jaha Vandal hänger du här, kanske ska ta med mig brorsan som jag tror du känner (Robin)

            Förresten brukar det finnas några saltprylar?
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #36
              Ursprungligen postat av Nina82
              Okej.. Tack.
              Slänger iväg ett mail och hör, annars väntar jag till Malmö i mars. Har ju egentligen inte råd
              Gör så. Nej, klart du ska besöka VÅR auktion.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Eller det allra bästa, båda...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #38
                  Ursprungligen postat av danne0301
                  Jaha Vandal hänger du här, kanske ska ta med mig brorsan som jag tror du känner (Robin)

                  Förresten brukar det finnas några saltprylar?
                  Vet inte hur det har vart annars men förra året var det nog inget saltvatten typ.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #39
                    Alla vet ju redan vad jag kommer ta med mig.. (om jag kommer) , men för nyanlända: Vallisneria Gigantea, Vallisneria "tiger", Pellia, riccia, sötvattenstång, Libertymolly i mängder!, Ph. fluitans. och diverse annat...
                    men jag skall hålla mig till max 10 påsar av varje sort,(som jag gjort varje gång) men eftersom ni skall ha mer i provision så tycker jag att jag som "storsäljare" har rätt att ställa lite krav på er!.
                    Ni tycker vi skall göra stora poster, då säger jag att NI skall kolla så att posterna är stora nog från alla säljare, för é det ngt ni släppt in så é det ensamma fiskar i en påse hit och en påse dit..., eller ANDMAT!, vidare vill jag som säljare kunna dra tillbaka mina poster om det uppstår ett läge där jag ser att efterfrågan är noll och ännumindre. Sedan ser jag gärna en ordning på utbetalningarna, förslagsvis där den som har haft med flest poster kan kvittera ut sina pengar först eller, där den som bidragit med mest provision får hämta ut sina pengar först...

                    hur ställer ni er till det?, utan säljare,inga poster, ingen auktion....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • GöranE
                      • November 2008
                      • 735

                      #40
                      Jag kommer oxå!!
                      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        hur ställer ni er till det?, utan säljare,inga poster, ingen auktion....
                        Är det inte fler än du som tar med grejer? Andra kanske tar det för vad det är, en kul grej bara och att bli av med lite överblivna akvarieprylar och kanske hitta lite fynd till sig själv.
                        Att ställa en massa krav för att man har många poster ser bara lustigt ut...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #42
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          Alla vet ju redan vad jag kommer ta med mig.. (om jag kommer) , men för nyanlända: Vallisneria Gigantea, Vallisneria "tiger", Pellia, riccia, sötvattenstång, Libertymolly i mängder!, Ph. fluitans. och diverse annat...
                          men jag skall hålla mig till max 10 påsar av varje sort,(som jag gjort varje gång) men eftersom ni skall ha mer i provision så tycker jag att jag som "storsäljare" har rätt att ställa lite krav på er!.
                          Ni tycker vi skall göra stora poster, då säger jag att NI skall kolla så att posterna är stora nog från alla säljare, för é det ngt ni släppt in så é det ensamma fiskar i en påse hit och en påse dit..., eller ANDMAT!, vidare vill jag som säljare kunna dra tillbaka mina poster om det uppstår ett läge där jag ser att efterfrågan är noll och ännumindre. Sedan ser jag gärna en ordning på utbetalningarna, förslagsvis där den som har haft med flest poster kan kvittera ut sina pengar först eller, där den som bidragit med mest provision får hämta ut sina pengar först...

                          hur ställer ni er till det?, utan säljare,inga poster, ingen auktion....
                          Om du tar med dig 10 påsar av var sort måste du inse att priset blir lägre. Tillgång och efterfrågan styr priset.
                          Du kan själv sätta ett minipris på allt du säljer med risk för att du inte får sålt något.
                          Sätt ett pris och lägg dem på fasta bordet i stället.
                          Om det skall vara en regel för vem som får ut pengarna först så borde det i stället vara efter hur lång resväg man har inte efter hur mycket man har sålt för.
                          Som Ansjo skriver så ser de flesta säljare det som ett bra sätt att bli av med lite grejer inte för att tjäna pengar.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • MagicFingers
                            • November 2003
                            • 3136

                            #43
                            Ursprungligen postat av Rooster
                            Igår hade vi i styrelsen möte angående auktionen där vi bla diskuterade reglerna för detta årets auktion. Vi prövar oss hela tiden fram för att auktionen skall bli så bra som möjligt. Egentligen är det bara några få "ändringar" inför i år och dessa kommer även att läggas upp på hemsidan http://gcg.se/html/auktioner.html

                            1: Vi tar bort "Fasta bordet".

                            2: Vi har höjt provisionen från 20% till 25%.

                            3: Ni som skall sälja, SNÄLLA tänk på att inte ha så många objekt av samma slag, utan slå hellre ihop fler påsar eller vad det nu är till samma post och öka istället minimipriset/utropspriset.
                            Detta underlättar väldigt mycket för oss och det blir förhoppningsvis ett bättre flyt på auktionen.
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Om du tar med dig 10 påsar av var sort måste du inse att priset blir lägre. Tillgång och efterfrågan styr priset.
                            Du kan själv sätta ett minipris på allt du säljer med risk för att du inte får sålt något.
                            Sätt ett pris och lägg dem på fasta bordet i stället.
                            Om det skall vara en regel för vem som får ut pengarna först så borde det i stället vara efter hur lång resväg man har inte efter hur mycket man har sålt för.
                            Som Ansjo skriver så ser de flesta säljare det som ett bra sätt att bli av med lite grejer inte för att tjäna pengar.
                            Kära Guy, jag vet att du inte har läst tråden så jag hjälper dig lite. .... läs ovan citat från Rooster.

                            Har jag sagt någonting om vad jag får ut/påse nånstans?, nä. så där får du bita dig i tungan....
                            tillgång och efterfrågan gäller inte på dessa auktioner, utan det é vem som får dom första posterna av en sort utauktionerat ..den första timman är priserna "höga" och den sista timmen ligger priserna i botten!, detta gäller även om det bara skulle finnas EN av dessa på hela auktionen. Och att ha en knökfull påse med fisk kallas djurplågeri...

                            Jag ser det som att jag ställer upp för hobbyn varje gång jag kommer med en större mängd poster, och bidrar rätt start till att stärka den klubb som håller i den lokala auktionen, men vi é ju inte stockholm med deras priser på fisk liksom och det vet ju du med.. tror inte du handlar mkt fisk i stockholm va?... (inte att jag köper stockholmsfisk, men jag vet ju att kostnadsläget är mkt högre därborta), tror inte GCG skall ge sig upp i trakterna mot Bollmora i auktionsväg, men det får la tiden utvisa...

                            och att felcitera ansjo den var bra.., han skriver "Andra kanske tar ...."
                            det betyder i min värld att det KAN vara så, men inte behöver vara så... hur é det i din värld Guy?
                            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                            Nunc Est Bibendum

                            Kommentar

                            • DjTommy
                              • October 2008
                              • 321

                              #44
                              Dyker absolut upp!
                              54 liter BB
                              96 liter Dagis
                              375 liter Malawi

                              Kommentar

                              • Vandal
                                • January 2006
                                • 1655

                                #45
                                Anledningen till att fasta bordet tas bort var att väldigt få lämnade in saker dit, att ha en person som sitter där under hela auktionen när vi är såpass lågbemannade är onödigt...

                                vår förening blir inte rik på det här, vi som jobbar på auktionen gör det helt ideellt och tjänar inte ett öre... vi gör detta för att akvariehobbyn ska växa... vill man tjäna pengar rekommenderar jag en annan hobby helt enkelt... detta är en auktion av hobbyister för hobbyister...

                                tycker du/ni vi kan göra nåt bättre? gå med i föreningen och påverka istället för att sitta på ett forum och gnälla... ju fler medlemmar i föreningen desto mer kan vi stärka akvariehobbyn...

                                alla säljare värderas lika högt! från storsäljare till de som tar med en liten burk hemodlade platy... hade vi varit fler i föreningen så kunde vi haft fler utrop och därmed kunnat sänka provisionen och utropspriset...

                                Vi har också snackat om att kunna neka poster, dels eftersom väldigt få köper andmat och dels eftersom vi vill hålla oss på den lagliga sidan... kräftor och andra olagliga djur befattar vi oss inte med...

                                GCG Genom Petter


                                (EDIT)
                                ska man snacka om packning av större mängd så är det lika lätt att ta två sammantejpade påsar... nåt som funkat för de flesta som sålt ciklider parvis på auktionen i flera år...
                                Senast redigerad av Vandal; 07 November 2010, 16:37.
                                over and out /Petter
                                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...