Ciklidbladet 3/2010 Innehåll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Ciklidbladet 3/2010 Innehåll

    Här kommer innehållet i Ciklidbladet 3/2010. Har ni aldrig läst Ciklidbladet finns ett gratis provexemplar i pdf-format här http://www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Innehåll CB3/2010.

    Chromidotilapiina ciklider – palettcikliderna
    Anton forsätter den nionde delen i serien med den populäraste gruppen av västafrikanska ciklider.

    Aequidens tetramerus (Heckel, 1840)

    Alf berättar om hur man tar hand om Aequidens tetramerus.

    Interzoo genom en växtakvarists ögon
    Christian har varit på Interzoo och skrivit om de senaste trenderna med fokus på växtakvarier. Vi har även lagt till en sida med bilder på ciklider på Interzoo

    Hotas Tanganyikasjöns sardinfiske av det varmare klimatet?


    Protomelas taeniolatus ”red empress”, Namalenje
    Denna snygging går i akvariet hos Jari som delar med sig av sina erfarenheter.

    Limnochromis staneri, et sjældent opdræt bliver til

    En förstagångsodling beskrivs mycket detaljerat.

    Ma(nda)lawirevet – Rhoade’s Bank
    En i tio år opublicerad artikel som nu äntligen hittat till tidningen.

    CA-träff hos Beast 2010
    Vad äter ciklidister? Läs om dessa akvarister och deras biffar.

    Hur jag skrev min egen akvariebok
    Gabriella har gett ut en egen akvariebok. Här beskriver hon hela historien bakom

    Från Arapaima till Ögonflacksrasbora
    Självklart har vi recenserat Gabriellas bok.

    The Amazon: Below Water av Oliver Lucanus
    Kjell har investerat i en soffbok som här recenseras.

    Praktisk akvaristik del 3 – högre pH och hårdare vatten

    En nyttig artikel för alla som har afrikanska ciklider. Patrik fortsätter här sin artikelserie

    Altumskalaren, Pterophyllum altum

    Dessutom Ciklidfronten, Hälsning från ordföranden, Nyheter från fiskvärlden, Fototävling med mera.




    Ni som vill ha detta nummer men som inte är medlemmar får se till att betala in medlemsavgiften. Här står det hur ni betalar http://www.ciklid.org/joomla/index.p...id=23&Itemid=1. Ni kan välja mellan att få alla årets nummer (CB1-4/2010) eller CB3/2010, CB4/2010, CB1/2011 och CB2/2011. Skriv på inbetalningen vad ni vill ha eller mejla medlem@ciklid.org. Skriver ni inget gäller det senare dvs. ert första nummer blir 3/2010.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Här kommer omslaget
    Bifogade filer
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Härligt omslag och flera intressanta artiklar. Ser mest fram emot artikeln om sardinerna i Tanganyikasjön
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Kjell meddelar att tidningarna skall ha hämtats från tryckeriet igår och om allt fungerar så skall de gå från Tjeckien imorgon och nå Malmö på måndag och Stockholm på tisdag. På Akvarielagret sätts etiketterna på och medlemmarna får förhoppningsvis tidningarna innan månaden är slut!
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Nu borde tidningan ha kommit till alla NCS-medlemmar. Har ni några kommentarer på innehållet?
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Själv har jag bara hunnit bläddra igenom den ännu (har varit bortrest nästan hela tiden sedan den kom). Har dock hunnit läsa igenom din artikel om "Nyheter från fiskvärlden" och den var bra.
            De övriga artiklarna verkar också bra - men de får vänta lite tills det finns lite tid över.

            Tyckte också att omslaget denna gång inte riktigt var så bra som det brukar vara - den överexponerade fläcken sticker i ögat.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tyckte också att omslaget denna gång inte riktigt var så bra som det brukar vara - den överexponerade fläcken sticker i ögat.
              Är verkligen fläcken överexponerad? Min hona såg ut så där med en ljus fläck mitt på. Jag googlade fram dessa bilder också


              Welcome to Ted's Fish Room! Explore our extensive collection of breathtaking aquatic treasures, handpicked to enhance your underwater haven.

              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              Arbetssätt...