Storauktion i MOTALA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #31
    japp då var det ditt.
    Tur att jag köpte lite blandade grejer i "fynd" lådan dom hade , för sugkopparna hade sett bättre dar=) , men fick dit ett par jag hittade i fyndlådan = 1kr för 4koppar, så nu tuffar det på som hjälpfilter i mitt 240L ciklidkar. Men själva filtermaterialet var nytt eller? Såg knappt använt ut.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #32
      Ett stort grattis till Motalaföreningen för sitt otroligt läckra 540L räkkar, satan vad snyggt.[/QUOTE]

      hehe, en får tacka! Det är vi i nykyrka som har startat det.. Förslaget togs emot lite ljummet av övriga medlemmar, men se så fint det blev och man ser ju visst räkorna trots att de är små

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #33
        Ursprungligen postat av keen-eyed
        Kom hem för ett tag sedan, fick bara med mig 40st crystal red, 10st white pearl & lite sötvattenstång hem då det inte fanns så mycket annat intressant.
        Har aldrig sett sötvattentång, kan du lägga upp en bild?
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #34
          http://images.google.se/images?hl=sv...lenium&spell=1 Blev väldigt populärt på auktionen . Vi sålde 6 askar..

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • keen-eyed
            • January 2009
            • 409

            #35
            Ursprungligen postat av J.Milton
            japp då var det ditt.
            Tur att jag köpte lite blandade grejer i "fynd" lådan dom hade , för sugkopparna hade sett bättre dar=) , men fick dit ett par jag hittade i fyndlådan = 1kr för 4koppar, så nu tuffar det på som hjälpfilter i mitt 240L ciklidkar. Men själva filtermaterialet var nytt eller? Såg knappt använt ut.
            Jo, filtermaterialet var nytt sa killen. Jag har faktiskt inte så bra koll på hur våra pumpar är eller ens vad vi har för några, för just den biten sköter killen


            Tången jag köpte kom från er saltbiff. Och Crystalräkorna också skulle jag tro
            &

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #36
              Ursprungligen postat av keen-eyed
              Jo, filtermaterialet var nytt sa killen. Jag har faktiskt inte så bra koll på hur våra pumpar är eller ens vad vi har för några, för just den biten sköter killen


              Tången jag köpte kom från er saltbiff. Och Crystalräkorna också skulle jag tro
              Ja om du köpte tång i burk med lock så var den från oss...och crystalräkor var väl bara vi som sålde va...så de är också från oss isåfall...hoppas ni blir nöjda! Vissa av räkorna med mycket vitt kommer från en bra linje

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #37
                Ursprungligen postat av saltbiff
                http://images.google.se/images?hl=sv...lenium&spell=1 Blev väldigt populärt på auktionen . Vi sålde 6 askar..
                och nu MÅSTE jag opponera mig...

                Det ni sålde i askarna var mkt riktigt monosolenium tenerum men den går INTE under sötvattenstång utan är känd som PELLIA i bland växt-are

                MEN jag kan förstå att ni inte är införstådda i skillnaden mellan den och Lomariopsis lineata som jag sålde under auktionen. Vidare har ni bägge arterna i eran CR540l burk!.. men skillnaden är att M.T har mittnerv, medan L.l. saknar mittnerv.

                men jag kände inte för att tjafsa om det på auktionen, men det é viktigt att hålla isär dessa....
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #38
                  Ursprungligen postat av saltbiff
                  och crystalräkor var väl bara vi som sålde va...så de är också från oss isåfall...hoppas ni blir nöjda! Vissa av räkorna med mycket vitt kommer från en bra linje
                  tror det var 2 säljare på CR .... massor av burkar med ca 20st i (jag köpte en med 23st i ) ) och så var det 2 burkar med 40st i med minimumpris på 200:- .......
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #39
                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    tror det var 2 säljare på CR .... massor av burkar med ca 20st i (jag köpte en med 23st i ) ) och så var det 2 burkar med 40st i med minimumpris på 200:- .......
                    Ja och dessa kom från oss...läs på etiketten Vidare om mossan vet vi att den kan vara blandad, ingen skada skedd, den är lika snygg ändå

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • keen-eyed
                      • January 2009
                      • 409

                      #40
                      Ursprungligen postat av MagicFingers
                      och nu MÅSTE jag opponera mig...

                      Det ni sålde i askarna var mkt riktigt monosolenium tenerum men den går INTE under sötvattenstång utan är känd som PELLIA i bland växt-are

                      MEN jag kan förstå att ni inte är införstådda i skillnaden mellan den och Lomariopsis lineata som jag sålde under auktionen. Vidare har ni bägge arterna i eran CR540l burk!.. men skillnaden är att M.T har mittnerv, medan L.l. saknar mittnerv.

                      men jag kände inte för att tjafsa om det på auktionen, men det é viktigt att hålla isär dessa....
                      Är nog ganska många som inte har koll på vilken som är vilken av de 2. Själv köpte jag monosolenium tenerum "pellia" för ett tag sedan men det är defenitivt ingen pellia då den saknar mittnerv.
                      Den "sötvattenstången" som saltbiff sålde var blandad fick ungefär 50/50, men precis som saltbiff säger så är den lika snygg ändå
                      &

                      Kommentar

                      • saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

                        #41
                        Hörrni, ni som var där... Vad tyckte ni?? Vad var bra och vad var mindre bra? Själv tyckte jag att lotteriet var dåligt ordnat på vissa håll, varför det blev så vet jag inte men det var många viljor och tydligen svårt att få fram nåt vettigt på den fronten.. Vet ni sen hur mycket grejer som såldes i fyndlådan då? 98 st!! Wow!Kul att det blev så populärt Ja fram med alla synpunkter nu så ska jag framföra det till styrelsen....och vad tror ni om en likadan vårauktion?? Vi är lite sugna... :P

                        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                        Kommentar

                        • J.Milton
                          • January 2010
                          • 674

                          #42
                          En grej jag tänkte på som vart lite jobbig var att utropen för söt grejer var blandade med salt grejer. Hade varit smidigare att dela upp det.
                          Blev så mycket onödig väntan för dom som inte håller på med salt. Kunde tex kört en halvtimme salt och sen en halvtimme sött osv.
                          Som det var nu så vart det väldigt mycket väntan för sötvattenfolket i onödan, och som det verkade så var iaf minst 80% av dom som var där bara intresserade av sött. Visserligen fick man ju lite fika tid, men man kunde ju inte direkt gå ifrån iaf , för helt plötsligt kom det ju söt grejer igen. Någon sorts uppdelning hade nog funkat bättre. Inte bara jag som tyckte detta, då jag även hörde ett flertal andra prata om samma sak på auktionen.

                          Och en vår auktion låter inte helt fel, men om intresset blir lika stort som sist, så kanske leta större lokal? Blev lite jobbigt att stå hela tiden=)
                          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                          Blogg+Galleri

                          Kommentar

                          • keen-eyed
                            • January 2009
                            • 409

                            #43
                            Håller med J.Milton om att man borde delat upp salt & sötvattnet.
                            Sen tycker jag även att det var lite segt mellan utropen. I Örebro har de 2st utropare & 2 springare, så medans den ena auktionerar ut en grej så plockar den andra fram nästa och är beredd att ta vid direkt när föregående är klar då blir det lite bättre flyt i det hela.
                            &

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #44
                              Ursprungligen postat av saltbiff
                              Ja och dessa kom från oss...läs på etiketten Vidare om mossan vet vi att den kan vara blandad, ingen skada skedd, den är lika snygg ändå
                              jag köpte bara EN burk.. så vad det stog på dom andra burkarna vet ju inte jag....., bara not. att det fanns 2 "sorters" burkupplägg.

                              mja, men det é principiellt viktigt.., du kan ju kalla en endlers guppy ,"guppy" om du vill.. men det é inte rätt...
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              • saltbiff
                                • December 2006
                                • 607

                                #45
                                Ursprungligen postat av J.Milton
                                En grej jag tänkte på som vart lite jobbig var att utropen för söt grejer var blandade med salt grejer. Hade varit smidigare att dela upp det.
                                Blev så mycket onödig väntan för dom som inte håller på med salt. Kunde tex kört en halvtimme salt och sen en halvtimme sött osv.
                                Som det var nu så vart det väldigt mycket väntan för sötvattenfolket i onödan, och som det verkade så var iaf minst 80% av dom som var där bara intresserade av sött. Visserligen fick man ju lite fika tid, men man kunde ju inte direkt gå ifrån iaf , för helt plötsligt kom det ju söt grejer igen. Någon sorts uppdelning hade nog funkat bättre. Inte bara jag som tyckte detta, då jag även hörde ett flertal andra prata om samma sak på auktionen.

                                Och en vår auktion låter inte helt fel, men om intresset blir lika stort som sist, så kanske leta större lokal? Blev lite jobbigt att stå hela tiden=)
                                Skitbra!!! Detta var vad vi diskuterade igår och nästa gång blir det så....med tydlig tid om när saltet blir så att sötfolket kan fika i lugn o ro
                                Lokalen borde ha räckt, men det var för få stolar...som jag sa hela tiden :S

                                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                                Kommentar

                                Arbetssätt...