Resa till Duisburg med Zoopetare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nu är äntligen artikeln från vår Tysklandsresa klar - håll till godo http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=305
    Nu var vi faktiskt 4 som tyckte att Diskus Zierfisch Center inte var värt resan, men vi kanske sov allihop eller så ser man olika saker.
    Jag har nog besökt butiken årligen de sista 10 åren Bosse sedan mer än 20 år tilllbaka och ur våran aspekt så blir butiken mindre o mindre från vad den en gång varit. Förr var de en höjdare med sina Showtanks o stora utbud av odlad diskus, VF diskus och L-malar dag är det där som i så många andra butiker enbart Stendker fisk. Men klart stryker man diskus ur firmanamnet så är det väl en rätt Ok butik.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av kaj.p
      Nu var vi faktiskt 4 som tyckte att Diskus Zierfisch Center inte var värt resan, men vi kanske sov allihop eller så ser man olika saker.
      Jag har nog besökt butiken årligen de sista 10 åren Bosse sedan mer än 20 år tilllbaka och ur våran aspekt så blir butiken mindre o mindre från vad den en gång varit. Förr var de en höjdare med sina Showtanks o stora utbud av odlad diskus, VF diskus och L-malar dag är det där som i så många andra butiker enbart Stendker fisk. Men klart stryker man diskus ur firmanamnet så är det väl en rätt Ok butik.
      Jepp uppenbarligen ett gäng med sömngångare på besök
      Men det är ju som så att smaken är som baken och det är ju kul att vi alla inte tycker samma för det vore ju rätt tråkigt.

      PS. Jag besökte också butiken första gången för lite drygt 20 år sedan, men tyckte nog att det fortfarande finns minst lika mycket intressant att se där - även om nu affären har blivit mindre sedan dess som du skriver.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ur diskusperspektiv kan den säkert ha gått ner sig, men som "ren" akvarieaffär var det en i mitt tycke en av de bättre affärerna vi var på. Nu var det första gången jag var där, men de hade ett och annat skumt i karen, bla en nano-ottocinclus som jag först trodde var ett malyngel...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Vilken trevlig artikel! Det var en rejäl flashback - härligt!
          Kjell, jag kan ha fel, men jag tror att adoketorna heter Ivanacara adoketa - det stod nåt annat namn där i artikeln.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            Har varit på Discus-center 5-6 gånger, och det blir alltid inhandlat någon fisk där. Jag kikar nu inte särdeles efter discus, där har de kanske fått sämre utbud. Annan fisk har de däremot alltid något kul av. Denna gång fick ett praktpar Kongociklider följa med hem. Vi spånade lite på bussen om att ändra resrutten till nästa gång, men jag tror inte någon får för sig att stryka Discus-center...

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Kjell, jag kan ha fel, men jag tror att adoketorna heter Ivanacara adoketa - det stod nåt annat namn där i artikeln.
              Rätt och rätt när det gäller namn kan man alltid diskutera - men det vanligaste förekommande släktnamnet för arten är Nannacara och det brukar den också heta i Sverige.
              Detta anges också i Fishbase http://www.fishbase.se/Nomenclature/...esName=adoketa så tillsvidare så använder jag det.

              Kul att du gillade artikeln - den väcker ju lite goa minnen til liv
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Rätt och rätt när det gäller namn kan man alltid diskutera - men det vanligaste förekommande släktnamnet för arten är Nannacara och det brukar den också heta i Sverige.
                Detta anges också i Fishbase http://www.fishbase.se/Nomenclature/...esName=adoketa så tillsvidare så använder jag det.

                Kul att du gillade artikeln - den väcker ju lite goa minnen til liv

                Ja, OK, då kör vi på det! Det blir lite kufiskt när man läser om dom på ciklid.org och andra ställen - men, som sagt - helt OK för min del! Jag är glad att ett fint par simmar i mitt kar numera!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, OK, då kör vi på det! Det blir lite kufiskt när man läser om dom på ciklid.org och andra ställen - men, som sagt - helt OK för min del! Jag är glad att ett fint par simmar i mitt kar numera!
                  Ja jag såg att NCS har döpt om den så det är kanske en namnändring på gång - i så fall ändrar jag också
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...