Zoopetvästs resa till bl.a. Planted Aquarium i Hannover, Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #91
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Hmm blev en aning besviken på Das aquarium som jag rankade högt efter förra besöket, nu vet i tusan .....
    Aqvaristikdelen på mässan klarade heller inte att stå upp till förväntningarna.
    Också besviken på att man inte orkade käka upp snitzel nummer två.
    VAd som överträffade förväntningarna var
    Dieters aquaristik (med råge)
    Aquascape delen o så klart sällskapet
    Själv gillade jag Machu piccu o silent stream i nano klassen o
    Just/Schmidesshoff skapelse i den stora Gillade också Victor Mihai
    och denna lite enklare Stone River
    Ja, det karet var inte heller dålig. Håller med dig lite granna. Mässan hade jag nog förväntat mig vara lite fylligare efter vad man har hört. Men allt annat var jag nöjd med. Dieters aquaristik var riktigt roligt att besöka, så fina kar och lite riligt att karen verkar skräddarsydda för lokalen.... Varför skall allt vara lådformat???
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #92
      Förutom trafiken då - så var det bara en sak som irriterade mig - nämligen räkchampionatet. Även i år såg det ut som dimman i Lutzen i akvarierna - riktigt dåligt att de inte heller denna gång fick till det.
      Som jag lite spydigt sa till den mässansvarige - Tyskar lär sig aldrig av sina misstag. Han skrattade visserligen åt skämtet, men, men - det sved nog litet ändå
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #93
        Kanske inte hade varit så dumt med något slags filter i räkkaren till nästa gång, om det nu blir någon...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #94
          Ursprungligen postat av ansjo
          Kanske inte hade varit så dumt med något slags filter i räkkaren till nästa gång, om det nu blir någon...
          Fast man måste nog ställa sig frågan - varför det blir så. Tävlingsakvarierna hade ju inte den dimman.
          Visst här var det ju räkor i men man matar dom ju så minimalt (om alls) att det inte skall påverka vattnet. Kanske förbereds just detta vatten på något speciellt sätt, eller så beror det på gruset som de används här - det måste ju finnas en orsak till att det blir just så här i dessa akvarer. Nackdelen med filter är väl att räkorna kan gömma sig bakom dessa.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #95
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fast man måste nog ställa sig frågan - varför det blir så. Tävlingsakvarierna hade ju inte den dimman.
            Visst här var det ju räkor i men man matar dom ju så minimalt (om alls) att det inte skall påverka vattnet. Kanske förbereds just detta vatten på något speciellt sätt, eller så beror det på gruset som de används här - det måste ju finnas en orsak till att det blir just så här i dessa akvarer. Nackdelen med filter är väl att räkorna kan gömma sig bakom dessa.
            Fördelen med filtren är väl att man ser räkorna Det var många som hade löv och liknande i karen så det kanske inte är ett så stort problem ändå.

            Vetetusan varför det blir såhär, misstänker att det är någon skit i substratet (många använder ju specialsubstrat till CR iaf) alt. något preparerat med vattnet. Kan verkligen inte fatta att ingen satt upp en setup av tävlingskaren hemma och låtit den gå en vecka, bara för att ett sånthär misstag inte FÅR upprepa sig.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #96
              Ursprungligen postat av ansjo
              Kanske inte hade varit så dumt med något slags filter i räkkaren till nästa gång, om det nu blir någon...
              Nästa år lär det vara aningen färre bidrag, eller, om inte färre bidrag så ialla fall färre riktigt fina räkor...

              Det fanns endast ETT kar som hade något riktigt specielt i Crystal klasserna och det var det karet med Panda i. Var riktigt förvånad, trodde vi skulle få se både KingKong och RedRuby men nu i efterhand är jag rätt glad över det, med tanke på hur disiga karen var hade det kännts dumt att ha räkor för tusentals kronor simmandes i dem
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #97
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Nästa år lär det vara aningen färre bidrag, eller, om inte färre bidrag så ialla fall färre riktigt fina räkor...

                Det fanns endast ETT kar som hade något riktigt specielt i Crystal klasserna och det var det karet med Panda i. Var riktigt förvånad, trodde vi skulle få se både KingKong och RedRuby men nu i efterhand är jag rätt glad över det, med tanke på hur disiga karen var hade det kännts dumt att ha räkor för tusentals kronor simmandes i dem
                Det var nog lika många bidrag i år som förra året, men i år var kvalitén lägre än förra året. T.ex. deltog flera asiater förra året - i år inte en enda. Jag kan också tänka mig att många avstod från att plocka dit sina dyringar, eftersom de var oroliga för vattenkvalitén (en oro som tyvärr visade sig vara befogad).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det var nog lika många bidrag i år som förra året, men i år var kvalitén lägre än förra året. T.ex. deltog flera asiater förra året - i år inte en enda. Jag kan också tänka mig att många avstod från att plocka dit sina dyringar, eftersom de var oroliga för vattenkvalitén (en oro som tyvärr visade sig vara befogad).
                  Jo, det kommer ta många år för dem att bygga upp ett gott rykte kring igen skulle jag tro. Det smartaste måste väl nästan vara att köra iprincip rent osmosvatten iom. att räkorna kom ifrån så många olika platser.

                  Det kan nog vara mindre lockande att skicka sina räkor till utställningen iom att man antingen får betala för att få tillbaka dem eller så får man låta dem gå till auktion där inte ens en liten del av förtjänsten går till dig själv, allt går till föreningen som anordnar tävlingen
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #99
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Det kan nog vara mindre lockande att skicka sina räkor till utställningen iom att man antingen får betala för att få tillbaka dem eller så får man låta dem gå till auktion där inte ens en liten del av förtjänsten går till dig själv, allt går till föreningen som anordnar tävlingen
                    Fast precis så fungerar tex alla killiutställningar, så det är ett beprövat koncept.
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast man måste nog ställa sig frågan - varför det blir så. Tävlingsakvarierna hade ju inte den dimman.
                      Visst här var det ju räkor i men man matar dom ju så minimalt (om alls) att det inte skall påverka vattnet. Kanske förbereds just detta vatten på något speciellt sätt, eller så beror det på gruset som de används här - det måste ju finnas en orsak till att det blir just så här i dessa akvarer. Nackdelen med filter är väl att räkorna kan gömma sig bakom dessa.
                      Jag kanske minns fel, men var det inte ett par tävlingskar för räkor som hade något svampfilter i och vattnet där var rent? Men det kanske är mitt minne det är fel på...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        Nä så var det men om dessa var filter köpta på plats eller om räkutställarna hade bra framförhållning kan man ju undra.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag kanske minns fel, men var det inte ett par tävlingskar för räkor som hade något svampfilter i och vattnet där var rent? Men det kanske är mitt minne det är fel på...
                          Du minns helt rätt, det gjorde mig ännu mer irriterad, att problemet var SÅ lätt att lösa, ett enkelt luftdrivet svampfilter hade kunnat lösa allt, hade de varit lite seriösa hade de redan första mässdagen när de troligen upptäckte det hela åkt och skaffat 200 av de billigaste små luftdrivna skitfiltren de kunnat hitta så hade de löst problemet och behållt anseendet.

                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Fast precis så fungerar tex alla killiutställningar, så det är ett beprövat koncept.
                          En killi kostar väl vanligen inte 500-1000kr+ stycket vilket en del ovanligare räkor faktiskt gör

                          I räkchampionatet ställde det upp ett kar med Panda, en hane och en hona såldes för 480euro
                          Senast redigerad av Sultanen; 16 February 2010, 16:14.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Sultanen
                            Du minns helt rätt, det gjorde mig ännu mer irriterad, att problemet var SÅ lätt att lösa, ett enkelt luftdrivet svampfilter hade kunnat lösa allt, hade de varit lite seriösa hade de redan första mässdagen när de troligen upptäckte det hela åkt och skaffat 200 av de billigaste små luftdrivna skitfiltren de kunnat hitta så hade de löst problemet och behållt anseendet.
                            Fast som sagt då hade säkert räkorna gömt sig bakom dom och det behövs garanterat inget filter för att lösa detta problem.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              Ursprungligen postat av Sultanen
                              En killi kostar väl vanligen inte 500-1000kr+ stycket vilket en del ovanligare räkor faktiskt gör

                              Du får nog åka med till killiutställningen i köpenhamn. Det är rätt bra kilopris på de ovanligare sorterna där med.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Du får nog åka med till killiutställningen i köpenhamn. Det är rätt bra kilopris på de ovanligare sorterna där med.
                                Även så sinnessjuka priser som det är på dessa varianter just nu? 5000kr för 2 räkor

                                Men ja, det borde jag göra, hade varit häftigt!
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...