Ciklidbladet 3/2009 har skickats till tryckeriet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    Ciklidbladet 3/2009 har skickats till tryckeriet

    Nu har Ciklidbladet 3/2009 skickats till tryckeriet och kommer att dyka upp hos medlemmarna om cirka en månad! Om du inte redan är medlem men vill bli det så är det hög tid att betala. Då får du även årets första två nummer. Här står det hur du gör: http://www.ciklid.org/joomla/index.p...id=23&Itemid=1

    Jag vill också passa på att flagga för årets fjärde nummer som kommer att innehålla artiklar om ”alla” färgvarianter av Tropheus inklusive en plansch, hur man bygger en energisnål odling, pelmatochromina ciklider, Acarichthys heckelii, artiklar under temat Darwinåret, almanacka och mycket mycket mer! Ad Konings har även lovat en artikel som vi kan översätta.

    INNEHÅLL I CIKLIDBLADET 3/2009

    Ciklider från Väst- och Centralafrika del 5 – Hemichromina ciklider
    Anton Lamboj fortsätter här i femte delen sin resa genom Afrika.

    Mina erfarenheter av att odla ciklider från Östafrikas sjöar
    Artikeln som har de rödaste bilderna i Ciklidbladets historia. Janne har urvalsodlat i 20 år och berättar här om sina erfarenheter.

    Centralare i mindre kar – omöjlighet eller möjlighet
    Joakim guidar oss i de möjligheter som finns för dig som vill hålla centralamerikanska ciklider i ett mindre akvarium.

    Kära vänner av Malawiciklider
    En rapport från Ad om projektet att förhindra tjuvfiske med nät i Malawisjön.

    Nyheter
    Senaste nytt i ciklidvärlden rapporteras av Ola.

    Fototävlingen
    Sveriges bästa ciklidfotografer har tävlat på ciklid.org. Här kan du se resultatet.

    Akvarium i klassrummet – ett förträffligt redskap för lärare
    Havet 4-5, Munksundsskolan, är klassen med turen att ha en akvarieintresserad lärare. Läs om hur man kan lära sig massor av klassakvariet.

    Den vilsna ciklidisten – konsten att välja ciklidbiotop
    Joakim vet inte vad han vill, därför redovisar han flera bra förslag till ciklidakvarium och besättningar.

    Tropheus – enkelt och roligt!
    Ljuger rubriken? Johan kan berätta om varför han gillar Tropheus och varför han tycker de är enkla att hålla.

    Ett flexibelt akvarium
    Har du bara ett akvarium med behöver två ibland?

    Därför är jag en earthaholic!
    Kristofer berättar om den svåra vägen fram till ett fungerande kar med jordätare.

    Malawitilapia
    Malawisjön är inte full av enbart mbuna, Aulonocara och “haplisar”. Läs om de ovanligare alternativen.

    Referat av en vetenskaplig artikel om betydelsen av färgvarianter hos citronciklider
    Vi fortsätter att dyka med Topi i ämnet evolution under Darwinåret.

    Neochromis omnicaeruleus från Viktoriasjön.
    En ciklid som kommer i många färger

    Du kan även läsa Ciklidfronten, Hälsning från ordföranden, mm.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar mycket intressant - ser fram emot att få tidningen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Här kommer framsidan. Om ni tycker den är lite blå har ni samma skärm som Kjell.

      Det är förövrigt Kjell som tagit fotot.
      Bifogade filer
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av admin
        Här kommer framsidan. Om ni tycker den är lite blå har ni samma skärm som Kjell.

        Det är förövrigt Kjell som tagit fotot.
        Fast orginalet är inte blått
        Bifogade filer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Nu har tidningen hursomhelst postats till medlemmarna och på måndag eller tisdag får vi se om Kjell är nöjd med resultatet.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Nu har tidningen hursomhelst postats till medlemmarna och på måndag eller tisdag får vi se om Kjell är nöjd med resultatet.
            jag är i alla fall övetrygad om att jag som vanligt blir nöjd med innehållet i alla fall - keep up the good work
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...