Hårdhet av vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Hårdhet av vatten

    Synd att inte kravet på mjuk-hårdhet av vattnet inte finns med i artbeskivningarna.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja varför.
    I naturen är det ju ofta så att pH hänger ihop med vattnets hårdhet så har vattnet ett högt pH så är det hårt och tvärtom.
    Dessutom är fiskarna minimalt känsliga för felaktig hårdhet och det enda som påverkas av hårdheten är ibland reproduktionen för en del äggläggare. T.ex. så kläcks inte ägg/rom för en del sydamerikanska arter om man har en hög hårdhet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Tack för svaret Kjell,när jag skulle köpa Regnbågsfiskar hos Nol så sa Kent att jag måste ha hårt vatten och i Göteborg är det väldigt mjukt.

      Det jag menar då är det väl bra om man vet detta,kan naturligtsvis hämta uppgift om krav på vatten annat ställe.
      Senast redigerad av Christer5; 21 November 2017, 12:10.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Tack för svaret Kjell,när jag skulle köpa Regnbågsfiskar hos Nol så sa Kent att jag måste ha hårt vatten och i Göteborg är det väldigt mjukt.

        Det jag menar då är det väl bra om man vet detta,kan naturligtsvis hämta uppgift om krav på vatten annat ställe.
        Jag har utan några som helst problem hållit regnbågsfiskar i Göteborgsvatten som ju också har ett högt pH. Enda jag kan tänka mig är att inte äggen kläcker om man vill odla på dom i större skala.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Tack Kjell då vet jag,om du vill kan du ta bort hela tråden,det bestämmer du

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nej då - det är bara bra om tråden ligger kvar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Okey

              Kommentar

              Arbetssätt...