Internet of things...Ideer? För de kreativa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Internet of things...Ideer? För de kreativa!

    Hej hej,
    Jag håller på en del med Internet of things - alltså uppkopplade prylar (sakernas internet) - både på jobbet och privat. Privat har jag kombinerat internet musikspelare (Raspberry), ljus (Philips Hue) för att förebygga inbrott i kåken men också en del annat. Jobbmässigt har jag tillgång till många exjobbare/magisterstudenter och det skulle vara kul med något akvariemässigt (jag har tre akvarier på jobbet...så jag är öppen med hobbyn...:-)). Nåväl, hur bra det än är så har jag funderat en del på idéer - jag vill gärna att en liten zoopetbrainstorm;

    Jag har redan tänkt på;
    1) Att använda en "äldre" telefon som "moonlight" över natten - enkelt med en app.
    2) Använda gammal telefon som videostreamer om man vill se sitt akvarium från jobbet/hemma - enkelt med en annan app (motion sensor exempelvis).
    3) Sonification (alltså förstärka ljud från akvariet och eventuellt göra "musik"/stämning av det) - störs en del av filter förstås.... - har inte genonfört. Kul ide om man har knorrhanar...
    4) Ljusreglering - koppla lampor för att simulera inte bara solupp/nedgång (enkelt) utan även blixtar etc. och få en del mer djungelkänsla...
    5) Vattenkvalitetskontroll - intressant! - men jag vet inte exakt hur .... eller så...

    Men sen tar det slut...(kanske för att jag gillar det analoga med akvarier) så kom gärna med roliga ideer och tankar... Mer och andra ideer?
    Hur skulle ni vilja att det funkade om ni fick välja?

    Fisheye

  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Varför inte ha en fuktsensor -> Arduino bas med GSM modul eller Ethernet -> Skicka sms med info till akvarieägaren? (Vid läckage)

    Kan ju göra samma med temp, pumpar etc!

    Kul att du pysslar och delar med dig :-)
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Rationellt! - ja det vore rimligt. Det vore rimligt - särskilt på distans (som på jobbet).
      Vad sägs om något som handlar om att man kan koppla samman sina grannar eller skapa något socialt? Kanske skulle man kunna tänka sig att man ser sin kompis akvarium. Eller om man kunde varna varandra vid speciella händelser? Eller stimulera parning per distans (genom att simulera en annan fisk på distans)?

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Gillar skarpt det sociala tänket! För saltvattenkar kan ju ett strömavbrott på några timmar ställa till det ganska rejält om jag fattat rätt. Skulle ju kunna varna varandra?
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Härligt Simka!! Gillar att du är på!
          Vad sägs något om att värmesynkronisera (lite knepigare med ordinära värmare) akvarier som uppenbarligen lyckats med odling... alltså tänk att du får ta del av någon annan lycklig själs värde vad det gäller ljus, värme och....för sina sorts fiskar och sedan simulera samma miljö för dina fiskar.... eller nåt....

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Bara spånar, bra som dåligt därmed. Men de dåliga kanske kan ge en annan idé.

            Ren och skär statistik över värme, mängd ljus osv? Lite grafer osv.

            Jag kör kallvattenakvarie och skulle vääääldigt gärna kunna reglera tempen när jag kör igång mina värmare för att simulera vår och lek. Typ en tempmätare och sedan att kunna styra doppvärmarna via "nu vill jag att tempen skall öka till 25 grader med en grad om dygnet". Då skulle ovan nämnda statistik vara grund för andra att programmera sin värme..

            Någon app som spelar regnljud från Amazonas eller liknande tyst som bakgrundsljud? Finns en massa sådant på spotify. Om man kunde synka det till akvariets ljus osv?

            Angående vattenkvalité. det finns ju ppm-mätare osv. Kanske ett inte helt svårt värde att få till att mäta? Indirekt visar det ju när man behöver byta vatten osv.

            Något för att mäta ljuset i akvariumet? Typ halvvägs ned är det så många lumen och vid botten så många.

            Något som kan mäta flöde från pumpar osv och som varnar när flödet minskar?

            Något för att automatiskt träna fiskar att göra konster? Typ varje gång den simmar genom cirkeln klickar det och en bit mat trillar ned.

            Stöd för automatiska vattenbyten. Den tömmer och fyller på åt en automagiskt. Och loggar mängd bytt vatten osv.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Bra ideer! Gilla!
              Om det finns någon KTH-student som sniffar denna länk och är intresserad så PMa mig.
              Men fyll gärna på mer ideer! Kör hårt släpp loss kreativiten!
              /Henrik

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Ett roligt område.

                Ang vattenkvalitet så finns där ju akvariedatorer att tillgå och med dessa så kan man ju också göra en del annat som styra ljus osv. De koster ju dock en del
                Jag har själv 3 st Seneye (som jag dock inte använder för tillfället då jag numera har kommit hittat hur det fungera i mina kar med vattenbyte varje vecka osv. jag använde dem när jag var ny inom detta och behövde lite hjälp med att hitta utav allt.

                För temp styrning så finns där ju denna lösning: http://www.ebay.com/itm/10A-12V-Digi...-/291512732818 som dock inte är CE märkt. Conrad har någon variant också: http://www.conrad.se/Temperaturstyrn...-swe&pi=198545 som är CE märkt.

                Själv har jag en del uttag som jag styr via mobilen och programmerade scheman för ljus. Jag har också såna uttag för även på och av på mina pumpar när jag ska göra rent så man slipper rota bland sladdar. Det är Tellstick som jag använder. Har även några temperatur mätare kopplat till detta så man kan se temperaturen olika ställen.

                Så moonlight kan du lösa vid sån brytare och ett schema som kör själv och sol upp och nergång kan du också styra via dimbara uttag i samma serie (t.ex. Nexa). just nu har Kjell och Company rea med 33% rabatt på ett paket: http://www.kjell.com/se/sortiment/el...t-large-p50425

                Jag tycker det är kul med teknik och att det är roligt att man kan kombinera 2 hobbys.

                Jag har också batteribackup (UPS) på 3 av mina större kar så pumpar inte ska stå stilla.

                Som streamning så finns där ju t.ex denna: https://www.dustinhome.se/product/50...t-cloud-camera

                Nu vet jag ju inte om du helst vill pilla och bygga ihop eller bara få till en lösning , men ibland så är en färdig lösning ju mera stabil och har bättre funktionalitet än ett hemmabygge. Jag är själv lat och tycker inte att tiden för att bygga och hålla på är lönsam jämförd med att köpa en lösning så kan göra det jag behöver. Där finns dock en hel del här på forumet som gillar att bygga och fixa egna lösningar för akvariet så där finns kunskap om det här i forumet. En del har redan skrivit inlägg om detta innan så du kanske också har hittat redan.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...