Maratecoara splendida, bilder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    Maratecoara splendida, bilder!

    Dags för lite fler bilder, nu av en ovanlig Syd-Amerikansk årstids killifisk, Maratecoara splendida från södra Brasilien.

    Äggen till dom här är köpta på auction på Aquabid.com i somras och är mitt första försök att odla killifiskar!

    Det är en årstidsfisk vilket betyder att dom lever i det vilda bara under en säsong (6-8 månader) i små tillfälliga vattensamlingar, när vattendragen torkar ut så dör dom vuxna fiskarna, men innan dess har dom under några månader lyckats leka och lägga romm i bottenlagret som ofta består av gyttja och vissna växtdelar.
    Äggen ligger här skyddade i den torkade leran och väntar på att nästa regnsäsong skall börja då dom kläcks och cirkeln åter är sluten!

    Jag fick mina 50 + ägg skickade till mej av odlaren i lite fuktig torv i en liten plastpåse i ett vadderat kuvert, när jag kollade på dom under preparermikroskop så jag att dom redan hade utvecklade ögon som syntes under skalen, vilket betydde att dom var klara att kläckas!
    Beroende på bla art, temp och fuktighet så kan årstidsfiskar ha olika lång inkubationstid/vilotid på äggen, mina tar ca 3-4 månader att utvecklas, men man får kolla upp äggen då och då och se när dom har utvecklat tydliga ögon då är dom klara att kläckas!
    Alla yngel brukar inte kläckas samtidigt utan en del ligger i längre vila/diapaus då utvecklingen har stannat och väntar på att kläckas vid ett senare tillfälle!
    Så man kan torka torven igen och förvara den ytterligare en tid.

    Jag la torven med äggen i en liten plastburk och hällde över svalt regnvatten +18 C rörde lätt om och lär burken sen stå över natten.
    Nästa morgon så simmade det ett 40 tal små yngel som jag förde över till en litet större plastburk,och började direkt att mata dom med Infusorier och Mikro maskar, och efter några dar även med nykläckt Artemia.
    Efterhand som dom växte har jag ökat vatten nivån och även bytt till större akvarier.
    Dom är nu ca 2,5 -3 cm, honorna mindre än hannarna, som fullvuxna blir dom ca 6 cm.

    Mina har precis börjat att leka och jag har satt i några låga skålar med kokostorv där dom kan lägga rommen.
    Maratecoara arterna lägger äggen på ytan av bottenlagret/torven och dyker inte ner helt i torven och lägger ägg som vissa andra arter gör.
    Fiskarna äter nu även lite större föda som vattenloppor och mygglarver, helst levande men djupfryst funkar också.

    Här är lite bilder på mina Maratecoara splendida, hannarna är större och färggrannare än honorna och får utdragna rygg och analfenor.
    Speciellt för Maratecoara arterna är även att dom kan fälla ut gällocken, när dom sparrar och imponerar på varandra!

    Thaifighter/Tropicalfishlover
















    Senast redigerad av Thaifighter; 15 December 2017, 23:10.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Fantastisk beskrivning och helt otroliga bilder. Så fina fiskar. Har man som jag ytterst sällan testat Killis så är en manual som denna guld värd.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Håller till fullo med Johnny, en fisk som jag aldrig haft, men efter dessa härliga bilder på så vackra fiskar så måste jag läsa på

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Instämmer hel - fantastiska foton och mycket matnyttig info
        Du kan gärna maila mig några av fotona så kan jag använda dom i en artbeskrivning (har ingen artbeskrivning på denna art)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Så vackra de är och tack för beskrivningen. Spännande att få fisk i ett kuvert! Det ger en ny dimension i detta att ha akvarium! Kanske man vågar sig på killifisk någon gång, vore roligt, efter att ha läst på ordentligt först förstås. Och bilderna är ju helt fantastiska!
          // Annicka

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Mycket intressant läsning! Fantastiskt fina bilder.

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Riktigt häftigt! Både bilderna och din proffsiga beskrivning.
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              Arbetssätt...