Behöver hjälp rovfiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    #16
    Synd att malen dog.

    Jo dvärgkulfiskarna är bra söta, ha dem bara inte med dina rovfiskar för de gillar söta små saker

    Tackar för guiden! Om de ska flytta så tror jag att jag kan husera dem, i så fall är det bara att höra av sig. Hur många kar har ni? Och hur kan det någonsin bli för många akvarium? Om karet skall säljas det med så är det väl okej det med *suck*
    Senast redigerad av Keibo; 13 June 2009, 10:23.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring

    Kommentar

    • Annalill
      • March 2009
      • 134

      #17
      Ursprungligen postat av Keibo
      Synd att malen dog.

      Jo dvärgkulfiskarna är bra söta, ha dem bara inte med dina rovfiskar för de gillar söta små saker

      Tackar för guiden! Om de ska flytta så tror jag att jag kan husera dem, i så fall är det bara att höra av sig. Hur många kar har ni? Och hur kan det någonsin bli för många akvarium? Om karet skall säljas det med så är det väl okej det med *suck*
      Dom är ju det Planen är att dom ska flytta in till våra endlers sen när dom blivit några fler (läs när första yngelkullen blivit stora :P) Har ett 152l och ett ca 50l och nu det här på 180l. Va tänkt att ersätta 152l med 180l :P Bor i ett hus men håller på att renovera så använder bara två rum, sovrum och kök. Så nu har vi två kar i sovrummet och ett i köket. Inga problem egentligen förutom att vi har alla möbler från minst ett rum till i dom två rummen vi använder :P Så då blir det lite trångt, och rörigt ^^

      Matade iaf channan och fengäddan med varsin daggmask igår. Gick klart bättre än förväntat

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #18
        Haha, jo det 'r bland det roligaste man kan mata dem med, provade mata med en skräddare som av misstag placerat sig i min vattenkanna. Jävlar vilken jakt det blev från mina påfåglars sida!

        Ah jo med en renovering på G kan jag förstå att der blir lite rörigt.

        Är de andra två också möbelakvarium? Jag har "bara" 222L & 117L igång då jag sålt mina gamla stora kar. Ska dock köpa nytt, typ ett 720 eller ett 960 då man väl hittar en 1:a i den här j***a stan... Just nu håller jag på å bygga en ställning till 2 stycker 60liters som jag har fått över från andra fiskyngel. Funderar på att "producera" foderfisk i dessa, typ guppy eller någon annan levandefödare... Vad är den mest effektiva fisken rent reproduktionsmässigt (även fiskarnas tillväxttakt bör väl tas in i beräkningen) tror du? Hade som för mig att endlers är snällare mot sina yngel än traditionell guppy, men jag kan ha fel...

        Om tråden börjar bli lite väl offtopic så får väl någon mod låsa den...
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • Guest

          #19
          ersätt 50 me 180

          Kommentar

          • Annalill
            • March 2009
            • 134

            #20
            Ursprungligen postat av Keibo
            Haha, jo det 'r bland det roligaste man kan mata dem med, provade mata med en skräddare som av misstag placerat sig i min vattenkanna. Jävlar vilken jakt det blev från mina påfåglars sida!

            Ah jo med en renovering på G kan jag förstå att der blir lite rörigt.

            Är de andra två också möbelakvarium? Jag har "bara" 222L & 117L igång då jag sålt mina gamla stora kar. Ska dock köpa nytt, typ ett 720 eller ett 960 då man väl hittar en 1:a i den här j***a stan... Just nu håller jag på å bygga en ställning till 2 stycker 60liters som jag har fått över från andra fiskyngel. Funderar på att "producera" foderfisk i dessa, typ guppy eller någon annan levandefödare... Vad är den mest effektiva fisken rent reproduktionsmässigt (även fiskarnas tillväxttakt bör väl tas in i beräkningen) tror du? Hade som för mig att endlers är snällare mot sina yngel än traditionell guppy, men jag kan ha fel...

            Om tråden börjar bli lite väl offtopic så får väl någon mod låsa den...
            Ja fengäddan fick leta reda på sin mask under ett stenrös, de va lite roligt. Lär ju vara roligare för dom med om dom får söka efter maten istället för att få den mitt framför näsan. Blev ju inte direkt skitigt när dom åt mask heller.. vet inte hur dom blir när dom åt annat. Har bara haft sköldpaddor tidigare som åt fisk och dom dyngade ju ner som bara den! :P Såg ut som att dom här fiskarna gjort det också när jag hade upp filtret och städade det.
            Hmm. möbelakvarium? Det här står på lecablock, har gjort en egen bänk till 152l (sambon gjorde :P) och 50l står på en byrå
            Foderfisk, tja.. Mina endlers fick sina första yngel efter en månad (och det stämmer väl med vad folk säger, yngel en gång i månaden). Än är dom inte spec stora (kanske 1 cm) men har ju bara gått två veckor. Läste att Lamprologus Multifasciatus får yngel var tredje vecka. Men hur fort dom växer vet jag inte

            Kommentar

            • Annalill
              • March 2009
              • 134

              #21
              Ursprungligen postat av Narii
              ersätt 50 me 180
              Hade jag gärna gjort :P

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #22
                Ah just ja, var så det såg ut. Hade förväxlat det med ett annat akvarium. Min bänk som jag höll på att bygga blev krossad. Vissa vänner borde helt enkelt inte ha körkort!

                Jo men snäcklekare gillar inte riktigt samma typ av pH som channor och fengäddor tyvärr... Tror det får bli endlers i ena i alla fall. Endlers & javamossa!
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • Annalill
                  • March 2009
                  • 134

                  #23
                  Ursprungligen postat av Keibo
                  Ah just ja, var så det såg ut. Hade förväxlat det med ett annat akvarium. Min bänk som jag höll på att bygga blev krossad. Vissa vänner borde helt enkelt inte ha körkort!

                  Jo men snäcklekare gillar inte riktigt samma typ av pH som channor och fengäddor tyvärr... Tror det får bli endlers i ena i alla fall. Endlers & javamossa!
                  Tråkigt :/ Måste försöka bygga något till hörnakvariet nu, tror dock inte att det blir i metall. Blir så härligt eko i det som fiskarna inte riktigt tyckte va de roligaste :P
                  Ah, det är klart Tänkte inte på de. Låter som en bra plan de där. Har du många channor och fengäddor?

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #24
                    Ursprungligen postat av Annalill
                    Tråkigt :/ Måste försöka bygga något till hörnakvariet nu, tror dock inte att det blir i metall. Blir så härligt eko i det som fiskarna inte riktigt tyckte va de roligaste :P
                    Ah, det är klart Tänkte inte på de. Låter som en bra plan de där. Har du många channor och fengäddor?
                    Heh, nej jag brukar oftast ha leicablock, träskivor och frigolit/liggunderlag som bänkar, men har gjort ett par hyllor/hållare i trä som fungerat fint de med.

                    Jag har fyra fengäddor (senegalus, två medelstora och två små), tre öronålar som är nära släktingar till gäddorna.
                    Channor har jag en Bleheri, hade två pulchra men de sålde jag tillbaka till butiken. Sen har jag två micropeltes och en marulioides med. De stora channorna går i ett eget kar hos en kompis just nu, så det är bara bleherin som simmar i ett av mina kar tillsammans med segelfensplecos just nu.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    Arbetssätt...